47 079 läst ·
639 svar
47k läst
639 svar
Ok att klippa gräset på långfredagen?
Ett pågående bygge (kommunalt särskilt boende), typ 50 meter ifrån oss (ny granne) var det aktivitet på från typ 8:00 till 17:00.D Daniel 109 skrev:
Vägarbete på vårt områdes huvudgata var det aktivitet på med grävmaskin, vibratorpadda mm nästan hela dagen.
det är inte någon dag på året i nådens år 2025 riktigt ok med bensinbuller och bensinångor i ett normalt tättbebyggt villaområde. diskretare batterialternativ har tagit över sedan ett antal år.
och måste man så iaf inte dagar med utesittarväder sen em och kväll.
och måste man så iaf inte dagar med utesittarväder sen em och kväll.
Jag är kristen och kunde inte bry mig mindre om vad ni gör idag, däremot tycker jag vissa kommentarer är lite osmakliga. Man måste inte uttrycka sitt förakt mot kristna vid varje tillfälle man får, det går bra att hålla sig till ämnet..
Glad påsk!
Glad påsk!
Redigerat:
För inte så länge sedan var även biograferna stängda på långfredagen.
Själv tycker jag att det vore trevligt om traditionen att ha en tyst dag om året bevarades. Det kan vara trevligt att höra ostört fågelkvitter åtminstone enda dag om året. Inte för mycket begärt, kan jag tycka.
Själv tycker jag att det vore trevligt om traditionen att ha en tyst dag om året bevarades. Det kan vara trevligt att höra ostört fågelkvitter åtminstone enda dag om året. Inte för mycket begärt, kan jag tycka.
Medlem
· Kalmar, Småland
· 93 inlägg
Mig veterligen utför man väl klippningen av gräset i sin trädgård. Religionen och kontakten med Gud utförs ju som bekant i kyrkan så jag förstår inte riktigt hur de två olika intresseföreningarna kan krocka med varandra?
Eftersom de allra flesta är lediga på långfredagen så kanske man inte bör dra igång motorklipparen alltför tidigt dvs innan klockan 7 på morgonen och heller inte efter klockan 18 på kvällen heller för de delen.
Eftersom de allra flesta är lediga på långfredagen så kanske man inte bör dra igång motorklipparen alltför tidigt dvs innan klockan 7 på morgonen och heller inte efter klockan 18 på kvällen heller för de delen.
Medlem
· Kalmar, Småland
· 93 inlägg
Personligen tycker jag inte motorgräsklippare stör nämnvärt mycket men däremot något som stör mig otroligt mycket är alla som ska grilla och förpesta luften i villaträdgårdarna. Nu störs jag iof sig inte över huvud taget av alla som förpestar luften i villakvarteren eftersom jag flyttat ut på landet och slipper alla förpestande grillande grannar.
Har du inte noterat det, att alla som tror på något med övertygelse hamnar i den kategorin i vårt samhälle. Försök driva ett resonemang på principiella grunder här på BH och notera hur du hamnar i facket lite stolligt beteende. Eller vänta... det har du ju testat så många gånger!Alfredo skrev:
Är just det här som folk blir oense.Rejäl skrev:
Är själv en natt människa och har även sådant jobb.
För vissa är det normalt börja 6 på morgon och andra 21 på kvällen 😂
Tacka vet jag robot och att även grannar som gått över till det!
Men hörde på landstället diskussion och av mina svärföräldrar om just tider. Dom är gamla och har sin syn. Inte några troende men dom tyckte de fel "jobba" på söndag.
Haha sade till dom att jag kanske ska skita gå till jobbet på söndag 😂
Nä usch med folk som är så inrutade på människor som jobbar kontorstid Mån-Fre.
Det är ändå rätt stor yrkesgrupp som jobbar helger/kvällar. Om man börjar tänka på det. Ändå är vissa så inrutade på röda dagar!
Men det bra nu vet vi att parkeringsvakter jobbar 9-17 👌😂 (tänkte på användarnamnet hos ts).
Redigerat:
Klart det är okej.
Behöver gräset klippas ska väl inte religiösa missanpassade människor ha förtur till sitt lidande.
Av samma anledning känns det lika tillfredsställande att smaska i sig en stor skinksmörgås mitt i ramadan framför en muslim.
Behöver gräset klippas ska väl inte religiösa missanpassade människor ha förtur till sitt lidande.
Av samma anledning känns det lika tillfredsställande att smaska i sig en stor skinksmörgås mitt i ramadan framför en muslim.
Långfredagen var ju länge en dag då man inte fick utföra arbete eller ha kul. Det var lagstadgat i många länder och kallades för "nöjesförbudet. Detta förbud avskaffades i Sverige 1969, men på Åland så sent som 2010. I detta inkluderades också enligt tradition att man skulle göra minimalt med hushållsarbete och annat arbete i hemmet.
Norge hade inget lagstadgat nöjesförbud, men det var ända in på 2000-talet omöjligt att gå på affärer eller på bio på långfredagen. Vi som är tillräckligt gamla kommer ihåg att Norge hade svårt att hantera hädelse också - de förbjöd till en början filmen "Life of Brian". Detta ledde till att den i Sverige marknadsfördes som "Filmen som är så rolig att den är förbjuden i Norge!"
Norge hade inget lagstadgat nöjesförbud, men det var ända in på 2000-talet omöjligt att gå på affärer eller på bio på långfredagen. Vi som är tillräckligt gamla kommer ihåg att Norge hade svårt att hantera hädelse också - de förbjöd till en början filmen "Life of Brian". Detta ledde till att den i Sverige marknadsfördes som "Filmen som är så rolig att den är förbjuden i Norge!"