P
D Daniel 109 skrev:
Nu är det väldigt lite i boken som är just 2000pr gammalt. Men jag skulle nog påstå att den bidragit ordentligt till att vi har så bra BNP som vi har.
Jag vill snarare påstå att vi har hyfsat bra BNP trots religioners försök att förtrycka fritänkare under århundraden.
D Daniel 109 skrev:
Att man behöver en vilodag i veckan är nog de flesta som försök att hoppa över den en längre tid överens om.
Det är individuellt, men de flesta behöver någon slags återhämtning. Det behöver inte innebära mer vila än den man får varje dag. För en och annan är gräsklippning återhämtning. De som själva kan välja vilken dag de inte arbetar har det bäst.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
För inte så länge sedan var även biograferna stängda på långfredagen.
Det skulle kanske inte vara lika illa idag som för 70 år sen, eller när det nu var. Idag kan man ju sitta hemma och se på film ur ett utbud som ofta är större än hos den lokala biografen.
Intet Intet skrev:
Själv tycker jag att det vore trevligt om traditionen att ha en tyst dag om året bevarades. Det kan vara trevligt att höra ostört fågelkvitter åtminstone enda dag om året. Inte för mycket begärt, kan jag tycka.
För att åstadkomma tystnad måste man nog bo enskilt. Det går knappast att införa påbud genom lag att en dag om året ska tystnad råda.

Om man vill höra fågelkvitter kan man gå ut i skogen under vår och försommar. Efter midsommar är det inte många fåglar som kvittrar. Jag är dock inte så förtjust i allt fågelkvitter. En del jäkla fåglar väcker mig när solen går upp.

F.ö. tycker jag att man ska ta hänsyn till sina grannar alla dagar på året.

• Gilla
returen
  • Laddar…
P
I IconicMoose skrev:
I ett samhälle med yttrandefrihet får jag acceptera att du tar varje chans du får att uttrycka ditt förminskande av kristna, men du får också acceptera att jag missionerar. Yttrandefriheten är inte mycket värd om den bara gäller åt ena hållet.
Religionsfriheten är inte heller mycket värd om den bara gäller åt ena hållet.

• Gilla
Clossa och 2 till
  • Laddar…
P
H Hybro skrev:
Finns det en Gud i hundarnas värld, så borde denne snart göra en insats hos grannen.
Gläfser hela dagen, så fort de åkt på jobb.

Skånska Gårdshundar.
Det är ju inte hundarnas fel att de skäller, utan deras ägares.
Så det är snarare någon gud i människornas värld som borde gripa in.

P
Intet Intet skrev:
En tyst dag om året är väl inte för mycket begärt?
Vilken dag bör det vara? Jag föreslår nyårsafton.

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Även om jag antagligen är ense med dig i sak har jag viss förståelse för att man kan reta sig på att ens beteende kallas stolligt. 😉😂

[bild]
Alla de synonymerna passar inte i Claes resonemang, men både fånig och absurd passar.
N.B. att det inte var Claes egen åsikt han framförde utan en beskrivning av hur religion ses av många, kanske en majoritet, av befolkningen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
P pmd skrev:
Vilken dag bör det vara? Jag föreslår nyårsafton.
Enligt vilken kalender? 😆

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
P
mikethebik mikethebik skrev:
Religiösa provoceras oftast när någon ifrågasätter deras Gud, eller Gudar eftersom det finns åtminstone runt 250 stycken av dem i olika religioner.
Det räcker inte. Tusentals eller kanske t.o.m. miljontals gudar är ett bättre svar. Men ordet "finns" kanske inte är det bästa i sammanhanget.
Frågan blir då vems Gud är den rätta, antagligen ingen om inte guden är naturen själv, då kan jag också ställa upp på det.
Ja, de flesta kristna förkastar bara en gud färre än vad ateister gör.
Darwin rules!
Darwin är/var inte en gud, och alla hans teorier håller inte helt och hållet idag. Vetenskapen går oftast framåt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Då var det bara Söndagen som var ledig. Lördagen var en vardag. Det finns Vardagar, Söndagar samt helgdagar. Jag gick i skolan på lördagarna.
Det brukade vara halv skoldag på lördagarna. Efter cirka 1969 blev lördagarna lediga för skolbarn.

P pmd skrev:
Det brukade vara halv skoldag på lördagarna. Efter cirka 1969 blev lördagarna lediga för skolbarn.
Det stämmer. Vi slutade 12.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Vill man påtala att någon person inte tillhör majoriteten i något avseende så kan man använda ord som t.ex. ovanlig eller annorlunda som inte alls har den negativa klang som stollig har.
Vidskeplig borde väl duga i det aktuella fallet?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Vidskeplig borde väl duga i det aktuella fallet?
Det tycker jag låter nedvärderande.

• Wow
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
förutsättningen för att kunna klippa gräset är väl att man är hemm
C Clossa skrev:
Man bör inte reta grannarna i onödan. Farsan sa alltid att ” om vår herre hjälper mig på lördag med höet så tar jag ledigt på söndag.
Vad menas med det uttrycket då? Han fick givetvis aldrig någon hjälp av Gud med hört.

Jobbade han söndagar också?

Tack för alla svar. Över 500😀
Jag kommer troligtvis att fortsatta att fixa i trädgården på långfredagar. Känner att det är omöjligt att göra alla nöjda hela tiden.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
Och med just den filmen som är en av mina absoluta favoriter så blev Monty Python-gänget hårt ansatta av kyrkan i England.
Och att driva med tro och kyrkor oavsett vad helgedomen heter går ju inte.
Jodå, fortsätt driva med dem, tål de inte det så jobba vidare med driften då religion är om inte roten till allt ont så åtminstone roten till det mesta onda som sker.
Monty Python drev inte med tro, men de drev med organiserad religion, till vilket kyrkor hör. Det gick många kristna förbi, tyvärr.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.