47 085 läst ·
639 svar
47k läst
639 svar
Ok att klippa gräset på långfredagen?
Det är väldigt svårt för oss att bedöma det. Israels regering har fått mycket skit för att den inte hindrade Hamasattacken 2023-10-07. Det finns strömningar i landet som vill eliminera Hamas helt, kosta vad det kosta vill.BirgitS skrev:
Tänk på att Hamasattackan var det värsta massmordet på judar sen andra världskriget. Antalet mördade invånare per capita var tolv gånger fler än i elfte septembermorden i New York 2001. Jag tror inte att vi i Sverige skulle se mellan fingrarna om ett sådant angrepp drabbade oss.
Lägg dina känslor åt sidan, resonera om saken för dig själv, och argumentera sen rationellt.Intet skrev:
Allt annat är meningslöst att visa upp publikt.
En ansenlig del av Gazas befolkning stödjer terroristsekten Hamas. The Guardian har en ganska bra artikel om det, och om problemen med att mäta det.G gaidin skrev:
Enligt en undersökning av ett palestinskt opinionsundersökningsinstitut i Ramallah tycker drygt häften av befolkningen i Gaza att den bästa lösningen på konflikten är att Israel upphör och ersätts med en islamistisk stat.
Det finns många intressanta saker att läsa i den artikeln. Rekommenderas för den som är intresserad av en lite djupare analys än "Israel är dumma" och "döda alla Hamasterrorister".
Det sorgligaste är att i september förra året stödde 39 % av Gazas befolkning massmorden den sjunde oktober 2023. Även om den siffran var 71 % ett halvår tidigare så är det fortfarande högt.
Nån borde ringa Gud lite mer. Han tycks vara lite ensam.A AndersS skrev:
"Nobody callin' on the phone
'Cept for the Pope maybe in Rome"
Det tredje valet, som med fördel kan kombineras med val nr två, är att berika sig på det ekonomiska stöd man får från utlandet.D Dilato skrev:Hamas har väl, som i praktiken varande landets ledning, ett val:
Se till att alla tillgängliga ekonomiska medel används till att skapa förutsättningar så att befolkningen lever i fred och välstånd så gott det går.
Eller köpa raketer, bomber och andra vapen för pengarna och sedan anfalla gazabornas största arbetsgivare och marknad.
Det var rationellt argumenterat. Med få ord beskrev jag mycket. Ämnet hade redan stötts och blötts tillräckligt.P pmd skrev:
Lustigt. Trådar likt denna fullkomligen dryper av känslofyllda inlägg utan en tillstymmelse till rationellt resonemang och du har lyckats med konststycket att missa de allihop! Intressant!
Det gick inte till så. Jag orkar inte upprepa historien om det brittiska mandatet Palestinas historia efter första världskriget och dess historia när det innan dess var en ottomansk provins. Det finns gott om andra som har skrivit om det.Intet skrev:
Nyhetsrapporteringen är ganska selektvis. Varför kan man fundera på, men jag har inte funderat klart än så jag kan inte ge ett svar.Nötegårdsgubben skrev:
I det syriska inbördeskriget har ungefär en halv miljon människor dödats, men det tycks inte uppmärksammas lika mycket som kriget i Gaza.
Är det för att i Syrien är det araber som dödar araber? Det vore lite väl rasistiskt, tycker jag, men i så fall ett utslag av samma princip som för de krig du räknar upp.