P
BirgitS BirgitS skrev:
Vad tycker du är en liten civil förlust för att döda en vanlig fotsoldat?
Det är väldigt svårt för oss att bedöma det. Israels regering har fått mycket skit för att den inte hindrade Hamasattacken 2023-10-07. Det finns strömningar i landet som vill eliminera Hamas helt, kosta vad det kosta vill.

Tänk på att Hamasattackan var det värsta massmordet på judar sen andra världskriget. Antalet mördade invånare per capita var tolv gånger fler än i elfte septembermorden i New York 2001. Jag tror inte att vi i Sverige skulle se mellan fingrarna om ett sådant angrepp drabbade oss.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Det här var det obehagligaste inlägget jag någonsin läst i detta forum. Först skrattade jag åt galenskapen, sedan läste jag en gång till och blev illamående.
Lägg dina känslor åt sidan, resonera om saken för dig själv, och argumentera sen rationellt.
Allt annat är meningslöst att visa upp publikt.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Hyllas Hamas? Åtminstone jag har aldrig sett någon som hyllar Hamas.
En ansenlig del av Gazas befolkning stödjer terroristsekten Hamas. The Guardian har en ganska bra artikel om det, och om problemen med att mäta det.

Enligt en undersökning av ett palestinskt opinionsundersökningsinstitut i Ramallah tycker drygt häften av befolkningen i Gaza att den bästa lösningen på konflikten är att Israel upphör och ersätts med en islamistisk stat.

Det finns många intressanta saker att läsa i den artikeln. Rekommenderas för den som är intresserad av en lite djupare analys än "Israel är dumma" och "döda alla Hamasterrorister".

Det sorgligaste är att i september förra året stödde 39 % av Gazas befolkning massmorden den sjunde oktober 2023. Även om den siffran var 71 % ett halvår tidigare så är det fortfarande högt.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Även jag tog ett samtal, är lite mera konservativ bakåt i tiden än bara 2000 år så det fick bli gudinnan Demeter och svaret blev hur konstigt det kan låta liknande som när Pippi Långstrump ställer en fråga till gud "jaa_a det får du"😉😇
Nån borde ringa Gud lite mer. Han tycks vara lite ensam.

"Nobody callin' on the phone
'Cept for the Pope maybe in Rome"

P
D Dilato skrev:
Hamas har väl, som i praktiken varande landets ledning, ett val:

Se till att alla tillgängliga ekonomiska medel används till att skapa förutsättningar så att befolkningen lever i fred och välstånd så gott det går.

Eller köpa raketer, bomber och andra vapen för pengarna och sedan anfalla gazabornas största arbetsgivare och marknad.
Det tredje valet, som med fördel kan kombineras med val nr två, är att berika sig på det ekonomiska stöd man får från utlandet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Lägg dina känslor åt sidan, resonera om saken för dig själv, och argumentera sen rationellt.
Allt annat är meningslöst att visa upp publikt.
Det var rationellt argumenterat. Med få ord beskrev jag mycket. Ämnet hade redan stötts och blötts tillräckligt.

Lustigt. Trådar likt denna fullkomligen dryper av känslofyllda inlägg utan en tillstymmelse till rationellt resonemang och du har lyckats med konststycket att missa de allihop! Intressant!

• Haha
returen
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Omständigheterna är att när Judar efter andra världskriget invaderade området, bodde det redan människor där.
Det gick inte till så. Jag orkar inte upprepa historien om det brittiska mandatet Palestinas historia efter första världskriget och dess historia när det innan dess var en ottomansk provins. Det finns gott om andra som har skrivit om det.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
S steffo_b skrev:
Ska man vara noggrann så är det från början Israelerna som kallades palestinier som en nedsättande benämning av Romarna.
Helt riktigt. Araber i Palestina/Israel kallades inte palestinier förrän tidigt 1960-tal. Araberna i Israel kallas nog israeler, förresten.

• Gilla
returen
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Enligt vilken kalender? 😆
Min, förstås!

• Gilla
returen
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det tycker jag låter nedvärderande.
Det är många som tycker att vissa religioner har högre status än andra. Det är inte alltid de som tillhör högstatusreligionerna som har den åsikten.
Jag tycker att alla religioner bör behandlas lika när man resonerar om dem.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Trådar likt denna fullkomligen dryper av känslofyllda inlägg utan en tillstymmelse till rationellt resonemang och du har lyckats med konststycket att missa de allihop! Intressant!
Vad har du för evidens för att jag har lyckats missa allihop? :-)

• Gilla
returen
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Däremot förbigicks massvälten och fördrivningen av armenier från Nagorno Karabach härom året närmast med total tystnad, liksom fördrivandet av rohingyer från Burma för sex–sju år sen. Eller för den delen det enorma lidandet i Jemen och Kongo som pågår alltjämt.
Nyhetsrapporteringen är ganska selektvis. Varför kan man fundera på, men jag har inte funderat klart än så jag kan inte ge ett svar.

I det syriska inbördeskriget har ungefär en halv miljon människor dödats, men det tycks inte uppmärksammas lika mycket som kriget i Gaza.
Är det för att i Syrien är det araber som dödar araber? Det vore lite väl rasistiskt, tycker jag, men i så fall ett utslag av samma princip som för de krig du räknar upp.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
[…] för politikerna förstod inte svensk kultur utan införde en dag utan afton.
Politiker i brännvinsbältet är nog allmänt försiktiga med hur de inför nya allmänna lediga aftnar utan dagen efter …

• Haha
returen
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nu ska ju SO just ta upp det som är vanligt skriftligt språkbruk och där är synonymen tokig, lite tokig är ju fortfarande tokig. Uppenbarligen är vi flera som har reagerat på ditt val av ord.
Det var väl lite tokigt att SO har den förklaringen?

P
L L Jan skrev:
För vissa är det som att svära i kyrkan.
Jag har svurit i kyrkan några gånger. Det hände absolut ingenting.

• Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.