Nissens
A Achren57 skrev:
Man kan fundera om bibeltrogna verkligen läst boken.
Grejen är att de väljer de delar som passar dom böst, och de tolkar det precis på det sättet som passar bäst oxå.
A Achren57 skrev:
Gud orkestrerar en veritabel orgie i ondska där massmord, barnamord, våldtäkter, incest, sadism, tortyr med mera står på dagordningen.
Japp, och kvinnor skall vara tysta…
A Achren57 skrev:
Han får Stalin, Hitler och Mao likna rena gosskören. Too stupid for science try religion.
😊
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, ingen VET.
Alla TROR något. Även du.
Vi vet en massa saker, och har seriösa teorier för andra. Inga av dessa baseras på något övernaturligt.

Att det därtill finns saker vi inte vet och inte har verifierbara vetenskapliga teorier för gör inte att vi som saknar religiös tro även vi tror på något likvärdigt.

Att tro att det finns en ännu oupptäckt vetenskaplig förklaring för det okända är något fundamentalt annorlunda än att tro att det flygande spagettimonstret ligger bakom allt okänt.

Uppenbarligen saknar du också gudstro men tror på någon form av kålsuparteori om att all livsåskådning kokar ner till att vi alla tror på något. Då har man inte förstått konceptet med religiös tro (tro på det övernaturliga) och avsaknad av densamma.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lite av varje, men att kristna exempelvis ägnar sig mer åt välgörenhet än vi ateister är belagt. Så sannolikheten att en troende anstränger sig för en främling är nog större; de är helt enkelt lite godare i genomsnitt.
Vem har belagt detta? Känns snarare att kristna vill försöka ge en bra bild av sig själva och posta på FB mm så fort de tycker att de gjort något bra. Tror jag har sett 100-tals print screens på Swish betalningar till välgörenhet från kristna, oftast till insamlingar med tacksam nytta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Parkeringsvakten skrev:
Vem har belagt detta? Känns snarare att kristna vill försöka ge en bra bild av sig själva och posta på FB mm så fort de tycker att de gjort något bra. Tror jag har sett 100-tals print screens på Swish betalningar till välgörenhet från kristna, oftast till insamlingar med tacksam nytta.
För du fram det klassiska "skenhelighetsargumentet"/"hyckleriargumentet"?

Att människor spelar goda trots att de egentligen har en rutten karaktär. Och att ruttna människor särskilt söker sig till sammanhang där de kan spela goda, t ex religiösa rörelser.

Det är ju en påtagligt utbredd syn i dagens samhällsdebatt men är den sann? Och även om den är sann, är det inte bra att de ruttna självmant inordnar sig i strukturer med strikta moraliska system så att deras negativa påverkan på omgivningen kan minimeras. En god handling utförd som en del av ett spel är ju också en god handling.
 
Redigerat:
P Parkeringsvakten skrev:
Vem har belagt detta?
Det är bara att gå till vilket soppkök som helst och titta på vilka som står där. Eller se på ursprung och grundare av organisationer som Röda korset, Rädda barnen, Frälsningsarmen, Stadsmissionen.

Men det finns forskning på det, exempelvis sociologisk sådan presenterad här.
P Parkeringsvakten skrev:
insamlingar med tacksam nytta.
Rolig felskrivning, men jag förstår att du menar tveksam nytta. Det är dock ett problem de flesta altruister lider av. Fler som vill hjälpa borde lära sig mer om effektiv altruism (i Sverige exempelvis representerat av geeffektivt.se) snarare än stödja dem som är bäst på att spela på känslomässiga strängar.
 
  • Gilla
Parkeringsvakten och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Välsignelsen innefattar en absolution av alla synder man har gjort, det är väl trevligt, eller? Innan 1967 gällde det bara doms som var närvarande på Petersdomen plats.
Inom Svenska kyrkan har prästen i en församling kunnat ge absolution eller neka det, ganska vanligt i äldre husförhörslängder, hfl. Fanns kvar så sent som på tidigt 1900-tal, hfl hade då blivit församlingsbok och står efter tre födslar utanför äktenskap hos en släkting "ej abs.", dvs här fick hon inte syndernas förlåtelse.😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TheImprovisor
Rejäl skrev:
Nee har faktisk besökt tomten 3 gånger i mitt liv, så han finns och bor där som länken visar!
Så nu kan även du tro på tomten inför nästa jul😉
Att tro på något bara när det gynnar dig, i detta fallet tomten inför julen eftersom han då ger dig gåvor, är inte det lite hyckleri?
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
A
Det var bättre förr, bara köpa ett avlatsbrev så hade man fått sina onda gärningar förlåtna.
Taskigt bara för de fattiga som inte hade råd.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
P
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Att tro på något bara när det gynnar dig, i detta fallet tomten inför julen eftersom han då ger dig gåvor, är inte det lite hyckleri?
Inte mer än om man tror på Gud tex.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ok, där ser man. Erkänner att jag är rätt ointresserad av de där sagorna. Vilket är det högsta organet för Svenska kyrkan tänker du?
Ärkebiskopen för Svenska kyrkan.
Protestantismen handlade från början om att frigöra sig från den katolska kyrkan och påven.
 
TheImprovisor
A ajn82 skrev:
Ateism är den explicita tron på att gud inte finns, att inte tro är att vara agnostiker

[länk] ateist tror inte på,Ateism betyder därför icke-gudstro.
En agnostiker säger att man inte kan veta om Gud existerar eller inte. Alltså inte per definition inte någon som inte tror.
Ateist - tror inte på gud.
Teist - tror på gud.
Agnostiker - Vi kan inte veta.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ateism är den explicita tron på att gud inte finns, att inte tro är att vara agnostiker
Nej. Ateism är att inte tro. Agnosticism är att mena att man inte kan veta om gudar existerar eller ej.

Det står rent av svart på vitt i det du länkade till.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Ateism är att inte tro.
Det blir bara en lek med ord. En ateist tror att hen vet att det inte finns någon gud. För man kan inte veta om det trots allt finns en högre makt som man inte kan förnimma.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Ateism är att inte tro. Agnosticism är att mena att man inte kan veta om gudar existerar eller ej.

Det står rent av svart på vitt i det du länkade till.
Menar du att du kan veta om gud existerar?

Jag håller med att det är extremt osannolikt att någon av de gudar som finns representerade i religionen idag existerar, men jag säger mig inte veta att ingen typ av gud kan existera.

Vad kom före big bang, vad gjorde att big bang inträffade?
Tänk om vi alla bara lever i en stor simulering? Den som kör simuleringen vore väl i så fall gud.

Tänk om ingenting utom jag är verkligt, resten av världen skapas bara av min hjärna för att lura mig, är jag då gud?

Finns oändligt med möjligheter där man skulle kunna benämna något som gud i den vidare bemärkelsen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.