Nissens
D Dilato skrev:
Bara om man ger till samma grupp man redan tillhör.
Kristna som ger till sin egen kyrka, det räknas inte, de är inte välgörenhet.

Kristna är i regel mer inskränkta än sekulära.
Som kristen har man gett upp nyfikenheten på hur verkligheten fungerar, allt man inte begriper förklaras av att det är Guds vilja.

Dessutom behöver man inte bekymra sig om miljön, eftersom Jesus kommer alldeles strax och skapar en ny jord och ett nytt Jerusalem där alla lever för evigt ( bortsett från oss alla andra som ska pinas i helvetet för evigt)...den kristna förlåtande världsbilden...

[länk]

Det enda som är gemensamt för ateister är att man inte tror på att det finns någon gud..
Allt annat är öppet för diskussion, det finns ateister som tror på allt möjligt annat, men det har inte någon koppling till ateism.
Jag rekommenderar Per Fritzells sommarprat för några år sedan.

Han lyfter fram att att om man utgår ifrån att endast en tro är sann (inklusive ateism etc) så har de flesta människor fel tro.

Men det kan ju också vara så att alla har fel…
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, men det är ju det högsta kristna organet, med Påven som galjonsfigur.
Hårklyverier.
Nej. Protestanter biktar sig inte. Det gör bara Katoliker.
 
Nissens
Intet Intet skrev:
Nej. Protestanter biktar sig inte. Det gör bara Katoliker.
Ingen har påstått något annat.
Menar du att protestanismen inte inordnas under Påven?
Vet du vad ordet ”hårklyverier” som jag skrev betyder?
 
D Dilato skrev:
Bara om man ger till samma grupp man redan tillhör.
Nu pratade jag om tid, inte pengar. Så även om det samband du beskriver stämmer är det en annan sak. Tittar jag på ledningen av Svenska kyrkan verkar den för övrigt närmast rädd för att bry sig mer om kristna än andra, så lite skeptisk är jag även till LiU-resultatet.

Oavsett vilket tror jag att kristna över lag är lite generösare än vi andra. Trots det anser jag att de inte förtjänar den typ av respekt som skulle krävas för att jag skulle tycka att man borde avstå gräsklippning på långfredagen för att blidka dem.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
endast en tro är sann (inklusive ateism etc)
Ateism är inte en tro. Det är avsaknad av tro.
 
  • Gilla
OverAndOut och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Menar du att protestanismen inte inordnas under Påven
Protestanter är väl direkt motsatt katoliker.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är många som har dåliga kunskaper.
Idag lyssnade jag på påvens välsignelse urbi et orbi som sänds på TV varje påsksöndag men inte i Sverige. Välsignelsen innefattar en absolution av alla synder man har gjort, det är väl trevligt, eller? Innan 1967 gällde det bara doms som var närvarande på Petersdomen plats. Men då bestämde den katolska kyrkan att absolutionen gäller även dem som är närvarande på radio, TV och andra moderna medier.
Påvens påskbudskap var förvånansvärt tydligt vad gäller krigen i Gaza och Ukraina - vad gäller påvens mått. Må alla jävlarna tar till sig det!
 
Nissens Nissens skrev:
Menar du att protestanismen inte inordnas under Påven?
Nej. Det gör den verkligen inte. 😁
Hade du inte skolkat så mycket, skulle du känt till det.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Intet Intet skrev:
Nej. Det gör den verkligen inte. 😁
Hade du inte skolkat så mycket, skulle du känt till det.
Ok, där ser man. Erkänner att jag är rätt ointresserad av de där sagorna. Vilket är det högsta organet för Svenska kyrkan tänker du?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är många som har dåliga kunskaper.
Idag lyssnade jag på påvens välsignelse urbi et orbi som sänds på TV varje påsksöndag men inte i Sverige. Välsignelsen innefattar en absolution av alla synder man har gjort, det är väl trevligt, eller? Innan 1967 gällde det bara doms som var närvarande på Petersdomen plats. Men då bestämde den katolska kyrkan att absolutionen gäller även dem som är närvarande på radio, TV och andra moderna medier.
Påvens påskbudskap var förvånansvärt tydligt vad gäller krigen i Gaza och Ukraina - vad gäller påvens mått. Må alla jävlarna tar till sig det!
Katolska kyrkan är ondskan själv.
Alla de synder den begått är mer än man orkar lista.
Men, hitchens och fray visar tydligt på hur sjuk kristendomen i katolsk form är.
 
  • Älska
pmd
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ateism är inte en tro. Det är avsaknad av tro.
Nej, då tror man något annat än vad religionerna hittat på.

Att tro att det inte finns någon gud är också en tro…
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, då tror man något annat än vad religionerna hittat på.

Att tro att det inte finns någon gud är också en tro…
Man "tror" inte på NÅGOT övernaturligt.
Att tro är att inbilla sig att det finns något utan bevis därpå
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, där ser man. Erkänner att jag är rätt ointresserad av de där sagorna. Vilket är det högsta organet för Svenska kyrkan tänker du?
Gud.

Hittade ingen bild på honom. Men han är far till Andy Gibb.

Konstnärlig avbildning av man med skägg, strålglans runt huvudet, omgiven av blommor och landskap, mot en upplyst himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Man "tror" inte på NÅGOT övernaturligt.
Att tro är att inbilla sig att det finns något utan bevis därpå
TROR man inte på något övernaturligt så är det naturligtvis också en tro.

Eftersom ingen VET hur det ligger till så blir det en massa troende..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
TROR man inte på något övernaturligt så är det naturligtvis också en tro.

Eftersom ingen VET hur det ligger till så blir det en massa troende..
"Tror" du på att Tomten finns?
Om ja, vad är bevisen för?
Om nej, varför inte?

och glöm inte bort, att den som påstår att något finns har bevisbördan därpå
(saker som inte finns lämnar inga bevis på sin ickeexistens).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.