Nissens
D Dilato skrev:
"Tror" du på att Tomten finns?
Om ja, vad är bevisen för?
Om nej, varför inte?

och glöm inte bort, att den som påstår att något finns har bevisbördan därpå
(saker som inte finns lämnar inga bevis på sin ickeexistens).
Jag säger bara att ingen VET.
Då återstår att tro något.

Jag delar mycket av Per Fritzells åsikter kring detta.

Precis som du så TROR jag något, och det jag tror baseras på omvänd ”bevisföring”.
Men det är inget jag har behov av att ventilera. 😊
 
P
D Dilato skrev:
"Tror" du på att Tomten finns?
Om ja, vad är bevisen för?
Om nej, varför inte?

och glöm inte bort, att den som påstår att något finns har bevisbördan därpå
(saker som inte finns lämnar inga bevis på sin ickeexistens).
Men då kan man ju inte tro på gud heller för ingen kan bevisa att han har funnits/finns.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag säger bara att ingen VET.
Då återstår att tro något.

Jag delar mycket av Per Fritzells åsikter kring detta.

Precis som du så TROR jag något, och det jag tror baseras på omvänd ”bevisföring”.
Men det är inget jag har behov av att ventilera. 😊
"Extraordinary claims requires extraordinary evidence".
Där fallerar alla teister eftersom det inte finns NÅGRA bevis på att det finns någon GUD.
Däremot är det uppenbart att guden bara finns i dyrkarens huvud..imaginär.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
"Extraordinary claims requires extraordinary evidence".
Som sagt, ingen VET.
Alla TROR något. Även du.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, ingen VET.
Alla TROR något. Även du.
Jag hoppar in här. Att inte tro, är ingen tro. Det är avsaknaden av tro.
Liksom mörker är avsaknaden av ljus.
Förstår du nu?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
"Tror" du på att Tomten finns?
Ja
D Dilato skrev:
Om ja, vad är bevisen för?
Kan gräva fram gamla bilder som mamma tog när jag satt i tomtens knä..

https://www.visitfinland.com/sv/artiklar/traffa-jultomten-i-finska-lappland/
D Dilato skrev:
och glöm inte bort, att den som påstår att något finns har bevisbördan därpå
(saker som inte finns lämnar inga bevis på sin ickeexistens).
Har länkat ovan😉så nu har jag bevisat att tomten finns!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, ingen VET.
Alla TROR något. Även du.
Att tro på något som helt saknar bevis för sin existens är irrationellt.
Att du "tror" detta visar på att du också är irrationell.

Jesuslik i himlen, spagettimonster, tandfeer, demoner, djävlar, gudar, harry potter..ja du, listan kan göras oändlig.

Jesus var en bedragare och hädare, en falsk profet som blev avrättad av myndigheterna eftersom han inte var den messias han påstod sig vara och moses lag tydligt bestämt att straffet därför är döden..

Messias ska vara kung i Israel och sitta på Daniels tron, inget av det gjorde Jesus.
 
Rejäl skrev:
Ja

Kan gräva fram gamla bilder som mamma tog när jag satt i tomtens knä..

[länk]

Har länkat ovan😉så nu har jag bevisat att tomten finns!
Samma bevis som koranen eller bibeln, hittepå av människor😆
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Nissens
Intet Intet skrev:
Jag hoppar in här. Att inte tro, är ingen tro. Det är avsaknaden av tro.
Jo, man tror alltid något. Om man inte tror på någon religion, utan tex tror att allt kommit till av en slump så är det en tro.

Något man tror på behöver inte ha med någon religion att göra.

Förstår du nu?
Intet Intet skrev:
Liksom mörker är avsaknaden av ljus.
Förstår du nu?
Jag förstår vad du menar, men jag tror inte att du förstår vad jag menar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Samma bevis som koranen eller bibeln, hittepå av människor😆
Exakt, bibeln och koranen är skrivna av människor, för människor.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Samma bevis som koranen eller bibeln, hittepå av människor😆
Nee har faktisk besökt tomten 3 gånger i mitt liv, så han finns och bor där som länken visar!
Så nu kan även du tro på tomten inför nästa jul😉
 
Nissens Nissens skrev:
Exakt, bibeln och koranen är skrivna av människor, för människor.
Och därför rent hittepå, tror man på sagorna är man inte en del av verkligheten.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Att tro på något som helt saknar bevis för sin existens är irrationellt.
Att du "tror" detta visar på att du också är irrationell.
Jag har inte sagt vad jag tror, jag har bara sagt att det jag tror baseras på omvänd bevisföring. Vet du vad det är?
D Dilato skrev:
Jesuslik i himlen, spagettimonster, tandfeer, demoner, djävlar, gudar, harry potter..ja du, listan kan göras oändlig.
Absolut
D Dilato skrev:
Jesus var en bedragare och hädare, en falsk profet som blev avrättad av myndigheterna eftersom han inte var den messias han påstod sig vara och moses lag tydligt bestämt att straffet därför är döden..
Då tror vi olika, jag tror att det är en fantasifigur.
D Dilato skrev:
Messias ska vara kung i Israel och sitta på Daniels tron, inget av det gjorde Jesus.
Som sagt, i min värld är det en fantasifigur, precis som det mesta i de där historierna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Man kan fundera om bibeltrogna verkligen läst boken.
Gud orkestrerar en veritabel orgie i ondska där massmord, barnamord, våldtäkter, incest, sadism, tortyr med mera står på dagordningen.

Han får Stalin, Hitler och Mao likna rena gosskören. Too stupid for science try religion.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Man kan fundera om bibeltrogna verkligen läst boken.
Gud orkestrerar en veritabel orgie i ondska där massmord, barnamord, våldtäkter, incest, sadism, tortyr med mera står på dagordningen.

Han får Stalin, Hitler och Mao likna rena gosskören. Too stupid to understand science try religion.
Kärleksbudskapet sitter inte på första parkett.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.