trähandtag trähandtag skrev:
utan vetenskapligt bevisa
Hur då?
 
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi vet en massa saker, och har seriösa teorier för andra. Inga av dessa baseras på något övernaturligt.
Då kanske du kan redogöra för hur allt uppstått med faktisk kunskap.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att det därtill finns saker vi inte vet och inte har verifierbara vetenskapliga teorier för gör inte att vi som saknar religiös tro även vi tror på något likvärdigt.
Hoppas verkligen inte att du menar något som är likvärdigt med religionerna…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att tro att det finns en ännu oupptäckt vetenskaplig förklaring för det okända är något fundamentalt annorlunda än att tro att det flygande spagettimonstret ligger bakom allt okänt.
Det finns väldigt mycket som vetenskapen inte kan förklara.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Uppenbarligen saknar du också gudstro men tror på någon form av kålsuparteori om att all livsåskådning kokar ner till att vi alla tror på något.
Att inte tro på något är också en tro. Vad jag tror har du ingen aning om, men det passar inte in i någon religion.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då har man inte förstått konceptet med religiös tro (tro på det övernaturliga) och avsaknad av densamma.
Jag har förstått konceptet, men det är inte något jag fallit för.
Du lägger in ordet ”religiös” framför ”tro”. Det är inte det vi pratar om, vi pratar om tro överhuvudtaget, även ateister tror något - och har därmed en tro. (Som inte är religiös).
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är en distinkt filosofisk skillnad. Den ene tror på något som inte går att påvisa, den andre tror inte.
Här vill jag dock hålla med dig, om än inte filosofisk så finns det en reell skillnad mellan ateism och de etablerade religionerna.

Även om vetenskapliga observationer inte kan bevisa frånvaron av gud existens, så varje ytterligare observation där Guds existens inte indikeras minskar sannolikheten för dess existens. Så för att låna en term från statistiken där sannolikheten assymptotiskt går mot noll, sannolikheten för gud existens är almost surely noll.

Men steget därifrån till att säga att gud inte existerar är inte vetskap utan tro, men det steget är mycket mindre än att gå till att tro att tex kristendomen har rätt.
 
Nissens
A ajn82 skrev:
Men steget därifrån till att säga att gud inte existerar är inte vetskap utan tro, men det steget är mycket mindre än att gå till att tro att tex kristendomen har rätt.
Åter igen, det vi vet är att de flesta människor har en felaktig tro. Detta eftersom ingen religion eller oreligiös tro delas av mer än 50% av jordens befolkning.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ja, så var det. Men det finns ändå en koppling till Påven. Se bara hur den ene efter den andre på hög nivå i Sverige uttalar sig om den nydöde påvens alla goda egenskaper…

Det hade de knappast gjort om någon Imam eller så trillat av pinn.
Det börjar bli rätt många årtionden sen olika kristna och judiska trosinriktningar slutade kriga med varandra utan i stället kan bemöta varandra med respekt och samarbeta. Påven är också ett statsöverhuvud och har stort inflytande i världen, så det är nog i form av det som man ska se de uttalanden som nu kommer och inte som att olika protestantiska kyrkor anser sig vara på något sätt underlydande till påven.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
olika kristna och judiska trosinriktningar slutade kriga med varandra
Tyvärr ser vi en växande, även våldsam, antisemitism i Sverige, Tyskland och annanstädes. Men jag vill tro (!) att det är inte kristna trosinriktningar som ligger bakom utan hjärn- och historielösa idioter. Fast man vet ju inte om det kanske finns någon "kristna" sekt någonstans som är mer krigisk.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tyvärr ser vi en växande, även våldsam, antisemitism i Sverige, Tyskland och annanstädes. Men jag vill tro (!) att det är inte kristna trosinriktningar som ligger bakom utan hjärn- och historielösa idioter. Fast man vet ju inte om det kanske finns någon "kristna" sekt någonstans som är mer krigisk.
Det beror nog på att folk har svårt att skilja på Israel och judar i allmänhet.
För svenska eller tyska judar har (förhoppningsvis) inget att göra med Israels utrotning av palestinska civila. Tyvärr verkar dessa krigsbrott komma i skymundan av Ukrainakriget.
Så de hjärn och historielösa idioterna i Israel kommer lindrigare undan än de borde göra när de dödar barn eller spränger sjukhus samtidigt som de hindrar hjälptransporter att nå fram.

Som man bäddar, får man ligga, passar ovanligt bra i detta exempel på mänsklig grymhet och storhetsvansinne.
Något den gemene Juden oförskyllt får klä skott för när människors frustration övergår i handling.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...as-mat-hjalpmedel-och-finns-ingen-saker-plats
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tyvärr ser vi en växande, även våldsam, antisemitism i Sverige, Tyskland och annanstädes. Men jag vill tro (!) att det är inte kristna trosinriktningar som ligger bakom utan hjärn- och historielösa idioter. Fast man vet ju inte om det kanske finns någon "kristna" sekt någonstans som är mer krigisk.
Antisemitism blandas ofta ihop med protester mot Israels folkmord, de har inget med varandra att göra.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Men jag vill tro (!) att det är inte kristna trosinriktningar som ligger bakom
Låt mig gissa att det handlar om en tredje trosinriktning...
 
P Parkeringsvakten skrev:
Nu är gräset klippt. Jag anser att man inte ska vara tolerant och inte respektfull mot de som är intoleranta. Så det passade alldeles utmärkt att klippa idag😀
Ja vad skall man annars göra?
 
Min trosinriktning är hotpants eller string.

Men det är ju jag, jag respekterar alla andras smak.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Min trosinriktning är hotpants eller string.

Men det är ju jag, jag respekterar alla andras smak.
Du ser nog stilig ut i det!
 
  • Haha
Uffe A och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
jag vill tro (!) att det är inte kristna trosinriktningar som ligger bakom utan hjärn- och historielösa idioter.
Att det är aktivistiska muslimer och vissa vänstersekter är väl känt av alla.
Intet Intet skrev:
Som man bäddar, får man ligga, passar ovanligt bra i detta exempel på mänsklig grymhet och storhetsvansinne.
Hamas menar du? Terrorsekten som först mördar, våldtar och tar gisslan för att sen använda sin egen befolkning i allmänhet och sina barn och sjukhus i synnerhet att gömma sig bakom.

Skoja bara. Klart jag förstår att du inte menar det. Varför du inte ser den delen av ekvationen är en svårare fråga.
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej. Protestanter biktar sig inte. Det gör bara KaKatoliker.
Bikten finns fortfarande inom protestantiska kyrkan. Däremot har jag för mig att det inte "går att komma undan" med bikten plus pålagd åtgärd från präst eller vem det nu är som håller i det hela. I alla fall inte inom Svenska kyrka men protestantiska inriktningarna är ganska varierade. Eftersom du verkar intresserad så går det snabbt att ta reda på hur det går till.

Vad gäller huvudämnet så försöker jag ta lite hänsyn t ex om jag vet att det ör gudstjänst etc så kanske jag inte spikar fullt ut då men jag har inget schema jag följer så det är om jag råkar höra kyrkklockan. Tur jag inte bor bredvid kyrkan.
 
G gaidin skrev:
Antisemitism blandas ofta ihop med protester mot Israels folkmord, de har inget med varandra att göra.
Det vet jag mycket väl och jag är den förste som kritiserar Israel för de brott dom gör sig skyldiga till. Men detta kan inte motivera att enskilda judiska människor angrips på öppen gata.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.