MathiasS MathiasS skrev:
Blir det ingen stening eller vad kommer ni fram till?
Är det ”påskkravaller” igen?

MathiasS MathiasS skrev:
Jag är inte hemma idag så vi kanske kan ta det imorgon i så fall??

• Haha
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Kakelugnen566 och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[media]
Och med just den filmen som är en av mina absoluta favoriter så blev Monty Python-gänget hårt ansatta av kyrkan i England.
Och att driva med tro och kyrkor oavsett vad helgedomen heter går ju inte.
Jodå, fortsätt driva med dem, tål de inte det så jobba vidare med driften då religion är om inte roten till allt ont så åtminstone roten till det mesta onda som sker.

• Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
För att ta första exemplet så verkar många i forumet tycka att MP är vettlöst och att dess medlemmar är just tokiga i mycket negativ bemärkelse.
Ja, de är liksom kommunisterna ett litet extremistparti. Med den skillnaden att de har kostat Sverige oerhört mycket pengar när de tagit sossarna som gisslan och fått igenom den ena kostsamma stolligheten efter den andra…

• Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
För att ta första exemplet så verkar många i forumet tycka att MP är vettlöst och att dess medlemmar är just tokiga i mycket negativ bemärkelse.
Är detta inte sant?

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Rejäl skrev:
Är detta inte sant?
Jo

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Bra fråga! Den borde fler ställa sig.
Skulle säga klart och tydligt nej! Ej heller på söndagar väsnas man inte i onödan, om man inte måste och då så klart har gjort upp med grannarna i förväg. Vissa bryr sig inte och för andra är det störande. För vissa är det som att svära i kyrkan.

Bästa är tycker jag är att ta höjd för vad man gör i olika lägen. Livet blir så mycket trevligare då.

Var och hälsade på en familj i villa i Schweiz Där var det vissa tider på lördagen som man fick snickra och föra oväsen. På söndagen fick man inte väsnas. Det fanns t.o.m. vissa tider tidigt på morgonen då barnen inte fick skrika i trädgården. Jättebra!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[bild]

Alltså allvarligt, det är extremt värdefullt för ett samhälle med denna typ av förtroende för varandra.
Nu är väl inte du den som i skrift här på BH uttrycker mest förtroende för samhället och dess företrädare...

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En hypotes. Men:

Stolligt är ju ett daterat ord och det är just därför det inte är kränkande utan lite humoristiskt eller lättsamt i samtiden. Vi kan ju ta ett exempel på SVTs hemsida hur det används. Jag tar SVT eftersom det är mainstream för främst den äldre halvan av befolkningen som ju är deras huvudsakliga publik. (Ja, jag vet att SVT har ambitioner att också nå den yngre halvan, men det går ju så där):

Vad menar Peter Eriksson (MP) här egentligen med stolligt?

”Alla betongsossar som tycker illa om vårt samarbete får vatten på sin kvarn i frågan om att det är vansinne att samarbete med ett stolligt, flummigt parti som mycket väl kan åka ur riksdagen.”
[länk]

Vad menar Mats Rosander på Transportstyrelsen egentligen med stolligt?

"Det är som om de som har Mazda 323 skulle fråntas från alkoholreglerna på land. Det är ju så här när det går politik i grejerna, då finns det ibland risk för att det blir stolligt, säger han."
[länk]

Vad menar Oskar Anesten egentligen när han skriver om pjäsens förvaltningskontor som stolligt?

"Hon skildrar ett stolligt förvaltningskontor där kommunalt ”nyspråk” och new public management styr, där kommunens varumärkesbyggande med ”content på webben” prioriteras framför ökad personaltäthet på förskolan."
[länk]

Vad menar Erik Nord, chef för länsordningspolisen egentligen med att det var föreföll vara stolligt beteende av de nyutbildade piketpoliserna att poserade nakna på fotografier med ett vapen i hand på en avslutningsfest?

-Det var väl inte så där våldsamt omdömesgillt kanske, men efter att ha fått en bättre bild så förefaller det i vart fall inte lika stolligt som tidigare, säger Nord.
[länk]

Är det ett kraftigt pejorativt förminskande av människor med psykisk sjukdom som dessa texter och uttalanden försöker beskriva? Jag kan inte läsa det så.
Vi skulle ju inte använda oss av "whataboutism".

Hahaha 😂 vilken tråd, det är sånt här som gör att midsommar är min favorithelg av alla högtider vi har i Sverige. Fritt från stolliga religiösa inslag som gör folk osams. Visst, det förekommer stollar och stollerier lite varstans denna inofficiella nationaldag och det kan ibland t.o.m bli lite stolligt, men det beror nog oftast på alkoholen.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
En stollig religiös person kanske hoppar i sjön för din skull och räddar dig från att drunkna i ditt redlösa tillstånd. Tycker du fortfarande han är stollig efter det?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En stollig religiös person kanske hoppar i sjön för din skull och räddar dig från att drunkna i ditt redlösa tillstånd. Tycker du fortfarande han är stollig efter det?
Är motivationen att hoppa i sjön religiöst motiverad eller är det rent mänskligt ( sekulärt) att försöka rädda någon i nöd?

Jag som ickereligiös skulle inte tveka att hoppa i sjön, jag behöver ingen gud för att göra det som är rätt.
Tvärtom, jag vägrar att följa Bibelns Guds vidriga påbud, den guden är ett vidrigt monster.
Massmord, våldtäkt av krigsfångar, slaveri är ok..

Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lat skrev:
Nu är väl inte du den som i skrift här på BH uttrycker mest förtroende för samhället och dess företrädare...
Varför ska jag vara den som i skrift uttrycker mest förtroende för samhället och dess företrädare på BH? Jag förstår inte länken.

Det är väl bara att glädjas åt det exempel som togs upp med en bonde i en liten by utanför Umeå som på 30-talet återkommande hade livliga diskussioner med framförallt lärarinnan i byn om t.ex. politik och religion. Det är en värmande berättelse som visar hur starkt vårt samhälle kan vara! respekt till bonden och lärarinnan!

Håller du inte med?

Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Risken är väldigt liten, för att inte säga obefintlig, att jag på midsommarafton skulle
1 bli redlös
2 befinna mig i ett vattendrag
3 ha en religiös person i närheten

Däremot skulle jag antagligen hoppa i sjön för att fiska upp en stolle som är på väg att drunkna, oavsett om denne är religiös eller inte.

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.