A ajn82 skrev:
förtjänar att hamna i helvetet, vilket samhället anser vara okej retorik,
Är det negativt om någon menar att man kommer hamna i helvetet om man är övertygad om att det inte existerar. 🤔🤔🤔 Retorisk fråga, förväntar mig inga svar.
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ajn82 skrev:
De flesta religioner verkar anse att man som icke troende är mindre värd och förtjänar att hamna i helvetet, vilket samhället anser vara okej retorik, medans man som ateist korsar en gräns om man kallar dem "lite stolliga"?
Notera att ingen har kallat troende kristna "lite stolliga". Jag skrev att majoritetssamhället ser kristna som lite stolliga. Det var ett uttalande om ett sakförhållande, inte att jag tycker det är bra eller dåligt eller själv gör någon sådan bedömning. Det bara förhåller sig på det sättet.

Det är mina meningsmotståndare som osakligt har påstått att jag har kallat troende kristna "lite stolliga". Men uppgiften är falsk.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ajn82 skrev:
De flesta religioner verkar anse att man som icke troende är mindre värd och förtjänar att hamna i helvetet, vilket samhället anser vara okej retorik, medans man som ateist korsar en gräns om man kallar dem "lite stolliga"?
Fast "Men dom då!" är inget vidare principiellt argument. Särskilt inte som kristenheten är så divers och brokig. Den kommer i alla varianter.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
De flesta religioner verkar anse att man som icke troende är mindre värd och förtjänar att hamna i helvetet, vilket samhället anser vara okej retorik, medans man som ateist korsar en gräns om man kallar dem "lite stolliga"?
Läs gärna äldre hfl så blir du inte förvånad.😂
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast "Men dom då!" är inget vidare principiellt argument. Särskilt inte som kristenheten är så divers och brokig. Den kommer i alla varianter.
Det är inte ett "men dem då" resonemang, utan att toleransen måste vara lika stor åt båda hållen, och de flesta religioner har en väldigt stark historia av intolerans mot oliktänkande.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det negativt om någon menar att man kommer hamna i helvetet om man är övertygad om att det inte existerar. 🤔🤔🤔 Retorisk fråga, förväntar mig inga svar.
Andemeningen kan väl vara otrevlig även om man inte tror de har rätt i sak?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ajn82 skrev:
Det är inte ett "men dem då" resonemang, utan att toleransen måste vara lika stor åt båda hållen, och de flesta religioner har en väldigt stark historia av intolerans mot oliktänkande.
Men kan man inte driva att den moraliskt rätta principen är att visa troende tolerans och respekt även om det finns troende som inte återgäldar det? Det låter som en sund kristen princip i mina öron som jag försöker (och misslyckas med) att leva efter.

Principen blir ju först problematisk om en troendeinriktning tar över samhället och börjar inordna det under sitt regelverk. Vi känner igen diskussionen kring problematiken om det öppna demokratiska samhället som kan falla offer för auktoritära och dogmatiska politiska rörelser, fascism, nazism, kommunism, socialism o s v historiskt.
 
A ajn82 skrev:
Det är inte ett "men dem då" resonemang, utan att toleransen måste vara lika stor åt båda hållen, och de flesta religioner har en väldigt stark historia av intolerans mot oliktänkande.
Det gäller i samhället i stort.
Intolerans mot "antivaxxare" och de som kan tänka sig att NATO är delskyldiga till Ukrainakriget, var några exempel jag kom på direkt. Så det krävs ingen religiös övertygelse för att anse sig vara lite bättre än andra. Det räcker gott med att man tror sig tillhöra en majoritet. Det är så pöbelhopar bildas.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Nu är gräset klippt. Jag anser att man inte ska vara tolerant och inte respektfull mot de som är intoleranta. Så det passade alldeles utmärkt att klippa idag😀
Enligt Moseboken 35:2 behöver du nu dräpas. Frågan är om du ska stenas eller brännas på bål.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Enligt Moseboken 35:2 behöver du nu dräpas. Frågan är om du ska stenas eller brännas på bål.
Varför välja när man kan ta båda. Först sten, sedan bränna. Eller bränna och stena samtidigt. 😁
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
TheImprovisor
BirgitS BirgitS skrev:
Nu ska ju SO just ta upp det som är vanligt skriftligt språkbruk och där är synonymen tokig, lite tokig är ju fortfarande tokig. Uppenbarligen är vi flera som har reagerat på ditt val av ord.
Från gräsklippning till stening på 175 inlägg. Det måste väl vara nåt slags rekord, eller?
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Från gräsklippning till stening på 175 inlägg. Det måste väl vara nåt slags rekord, eller?
Tror du verkligen det? Tack!
Fan. Det var Mathias som var först.
 
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Från gräsklippning till stening på 175 inlägg. Det måste väl vara nåt slags rekord, eller?
Icke, högst relevant utifrån att påsken är en judisk högtid och utifrån det konsekvensen av att klippa gräs på långfredagen.
 
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Icke, högst relevant utifrån att påsken är en judisk högtid och utifrån det konsekvensen av att klippa gräs på långfredagen.
[media]
Helt rätt. Jehova är Hebreiska och kan fritt översättas med -klippa gräs på påsken.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Från gräsklippning till stening på 175 inlägg. Det måste väl vara nåt slags rekord, eller?
Men han klippte ju på långfredagen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.