47 086 läst ·
639 svar
47k läst
639 svar
Ok att klippa gräset på långfredagen?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Jag är nog lite kluven där, jag är inre religös men det finns ju andra som är det. För min del skulle jag avstå av hänsyn men jag själv skulle heller bry mig om någon annan körde igång någon maskin.P Parkeringsvakten skrev:Vi hade en diskussion på jobbet om att man ska undvika att klippa gräset med motorklippare nu på långfredagen.
Vad tycker ni om att göra saker som låter i trädgården på långfredagen?
Jag tänker att man får vara hur religös man vill men någon annans religösa regler omöjligen kan gälla mig om inte är troende???
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Nog håller jag med om att man numera inte behöver visa någon särskild hänsyn just för att det är långfredag.Nötegårdsgubben skrev:
Uppenbarligen finns det två användningar/tolkningar av ordet stollig i tråden. Kan det vara åldersrelaterat?
Jag vet att jag är äldre än Claes, och jag har uppfattat det som att @Bo.Siltberg , @Intet och @Alfredo också är det (men kan vara fel av mig). Dock har jag ingen aning om åldern på @IconicMoose . Dessa verkar ha reagerat på ordet ungefär som jag. För mig så är stollig ett gammaldags ord, ett ord som användes av folk födda innan 1930 och då som tokig, mentala problem. Jag har inte heller hört de i släkten som är födda efter 1990 använda det.
För mig är det lika dåligt att använda stolligt om något/några som att använda CP, idiot, dumhuvud etc. Något man inte gör i en seriös diskussion om inte menar att något verkligen är tokigt, helt uppåt väggarna etc.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Ja (även om jag skulle formulera sambandet något annorlunda). Jag säger inte att man bör göra det, men det faktum att vi gått till ett väldigt sekulariserat samhälle gör i sig att synen på religiöst troende lätt blir densamma som att tro på tomtar och troll.Bo.Siltberg skrev:
Jag försöker förvisso hålla mig för god för att uttala mig på det viset om grupper oavsett vilka de är, men då jag vet att ord som kärnkraftsfobiker undsluppit mig här rätt nyligen så har jag säkert skrivit svepande, nedsättande ord om flera grupper, i synnerhet för ett antal år sedan.
Jag förstår om det gör ont för vissa att inte längre bemötas med den respekt man kanske hade för 30 eller 50 år sedan. Jag vet dock inte hur den skulle kunna upprätthållas när så många genuint inte tror på några gudar.
Tur att man inte eldar med ved.😮MathiasS skrev:
4 Moseboken 15:32-36
32 Medan Israels barn var i öknen, ertappades en man med att samla ved på sabbatsdagen. 33 De som ertappade honom med att samla ved förde honom till Mose och Aron och hela församlingen. 34 Då det inte var klart utsagt vad som borde göras med honom, satte de honom i förvar.
35 Och Herren sade till Mose: ”Mannen ska straffas med döden. Hela församlingen ska stena honom utanför lägret.” 36 Då förde hela församlingen ut honom utanför lägret och stenade honom till döds, så som Herren hade befallt Mose.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Eftersom du nu tar upp antivaxxare, och jag var aktiv i pandemitrådar där det förekom många sådana, så måste jag ju säga att de var synnerligen intoleranta och ansåg sig vara betydligt klokare och bättre. De skulle ju t.ex. inte dö inom ett år som alla som vaccinerade sig. Så jag håller inte med om att det har att göra med att tro sig tillhöra en majoritet, minoriteter kan vara lika intoleranta och bli pöbelhopar.Intet skrev:
Det gäller i samhället i stort.
Intolerans mot "antivaxxare" och de som kan tänka sig att NATO är delskyldiga till Ukrainakriget, var några exempel jag kom på direkt. Så det krävs ingen religiös övertygelse för att anse sig vara lite bättre än andra. Det räcker gott med att man tror sig tillhöra en majoritet. Det är så pöbelhopar bildas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Tur att vi inte är bokstavstrogna judar (men de stenar väl inte några heller längre).D Dilato skrev:Tur att man inte eldar med ved.😮
4 Moseboken 15:32-36
32 Medan Israels barn var i öknen, ertappades en man med att samla ved på sabbatsdagen. 33 De som ertappade honom med att samla ved förde honom till Mose och Aron och hela församlingen. 34 Då det inte var klart utsagt vad som borde göras med honom, satte de honom i förvar.
35 Och Herren sade till Mose: ”Mannen ska straffas med döden. Hela församlingen ska stena honom utanför lägret.” 36 Då förde hela församlingen ut honom utanför lägret och stenade honom till döds, så som Herren hade befallt Mose.
Nya testamentet kommer ju med en rätt annorlunda lära.
En hypotes. Men:BirgitS skrev:
Uppenbarligen finns det två användningar/tolkningar av ordet stollig i tråden. Kan det vara åldersrelaterat?
Jag vet att jag är äldre än Claes, och jag har uppfattat det som att @Bo.Siltberg , @Intet och @Alfredo också är det (men kan vara fel av mig). Dock har jag ingen aning om åldern på @IconicMoose . Dessa verkar ha reagerat på ordet ungefär som jag. För mig så är stollig ett gammaldags ord, ett ord som användes av folk födda innan 1930 och då som tokig, mentala problem. Jag har inte heller hört de i släkten som är födda efter 1990 använda det.
För mig är det lika dåligt att använda stolligt om något/några som att använda CP, idiot, dumhuvud etc. Något man inte gör i en seriös diskussion om inte menar att något verkligen är tokigt, helt uppåt väggarna etc.
Stolligt är ju ett daterat ord och det är just därför det inte är kränkande utan lite humoristiskt eller lättsamt i samtiden. Vi kan ju ta ett exempel på SVTs hemsida hur det används. Jag tar SVT eftersom det är mainstream för främst den äldre halvan av befolkningen som ju är deras huvudsakliga publik. (Ja, jag vet att SVT har ambitioner att också nå den yngre halvan, men det går ju så där):
Vad menar Peter Eriksson (MP) här egentligen med stolligt?
”Alla betongsossar som tycker illa om vårt samarbete får vatten på sin kvarn i frågan om att det är vansinne att samarbete med ett stolligt, flummigt parti som mycket väl kan åka ur riksdagen.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sprakror-kritiserar-flummiga-beslut
Vad menar Mats Rosander på Transportstyrelsen egentligen med stolligt?
"Det är som om de som har Mazda 323 skulle fråntas från alkoholreglerna på land. Det är ju så här när det går politik i grejerna, då finns det ibland risk för att det blir stolligt, säger han."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/missnoje-i-sjofyllelagens-kolvatten
Vad menar Oskar Anesten egentligen när han skriver om pjäsens förvaltningskontor som stolligt?
"Hon skildrar ett stolligt förvaltningskontor där kommunalt ”nyspråk” och new public management styr, där kommunens varumärkesbyggande med ”content på webben” prioriteras framför ökad personaltäthet på förskolan."
https://www.svt.se/kultur/urpremiar-for-pjasen-vi-hade-i-alla-fall-tur-med-ramavtalet
Vad menar Erik Nord, chef för länsordningspolisen egentligen med att det var föreföll vara stolligt beteende av de nyutbildade piketpoliserna att poserade nakna på fotografier med ett vapen i hand på en avslutningsfest?
-Det var väl inte så där våldsamt omdömesgillt kanske, men efter att ha fått en bättre bild så förefaller det i vart fall inte lika stolligt som tidigare, säger Nord.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/goteborg-nakenpoliser-tagna-till-nader
Är det ett kraftigt pejorativt förminskande av människor med psykisk sjukdom som dessa texter och uttalanden försöker beskriva? Jag kan inte läsa det så.
Redigerat:
Jesus sa ju själv att moses lagar gäller för alltid:BirgitS skrev:
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna.
Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.
Amen säger jag er:
Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett.
Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket.
Det är väl Paul(us) som hittar på egna regler som Jesus aldrig sagt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Okej, är det inte de 10 budorden som Moses kom med som åsyftas?D Dilato skrev:Jesus sa ju själv att moses lagar gäller för alltid:
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna.
Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.
Amen säger jag er:
Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett.
Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket.
Det är väl Paul(us) som hittar på egna regler som Jesus aldrig sagt.
Min kristendomskunskap är rätt begränsad numera.
Men oavsett det så ändrade ju Jesus, enligt kristendomen, mycket som judarna ansåg vara rätt, t.ex. att vända andra kinden till i stället för det judiska/gammaltestamentliga öga för öga...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Nu har väl ingen skrivit att stollig betyder kraftigt pejorativt förminskande av människor med psykisk sjukdom. Viss skillnad på det och tokig, enfaldig, dum, vettlös.Claes Sörmland skrev:
En hypotes. Men:
Stolligt är ju ett daterat ord och det är just därför det inte är kränkande utan lite humoristiskt eller lättsamt i samtiden. Vi kan ju ta ett exempel på SVTs hemsida hur det används. Jag tar SVT eftersom det är mainstream för främst den äldre halvan av befolkningen som ju är deras huvudsakliga publik. (Ja, jag vet att SVT har ambitioner att också nå den yngre halvan, men det går ju så där):
Vad menar Peter Eriksson (MP) här egentligen med stolligt?
”Alla betongsossar som tycker illa om vårt samarbete får vatten på sin kvarn i frågan om att det är vansinne att samarbete med ett stolligt, flummigt parti som mycket väl kan åka ur riksdagen.”
[länk]
Vad menar Mats Rosander på Transportstyrelsen egentligen med stolligt?
"Det är som om de som har Mazda 323 skulle fråntas från alkoholreglerna på land. Det är ju så här när det går politik i grejerna, då finns det ibland risk för att det blir stolligt, säger han."
[länk]
Vad menar Oskar Anesten egentligen när han skriver om pjäsens förvaltningskontor som stolligt?
"Hon skildrar ett stolligt förvaltningskontor där kommunalt ”nyspråk” och new public management styr, där kommunens varumärkesbyggande med ”content på webben” prioriteras framför ökad personaltäthet på förskolan."
[länk]
Vad menar Erik Nord, chef för länsordningspolisen egentligen med att det var föreföll vara stolligt beteende av de nyutbildade piketpoliserna att poserade nakna på fotografier med ett vapen i hand på en avslutningsfest?
-Det var väl inte så där våldsamt omdömesgillt kanske, men efter att ha fått en bättre bild så förefaller det i vart fall inte lika stolligt som tidigare, säger Nord.
[länk]
Är det ett kraftigt pejorativt förminskande av människor med psykisk sjukdom som dessa texter och uttalanden försöker beskriva? Jag kan inte läsa det så.
För att ta första exemplet så verkar många i forumet tycka att MP är vettlöst och att dess medlemmar är just tokiga i mycket negativ bemärkelse.
Jag vet förstås inte vad de personerna menar, men överlag så verkar resten handla om att folk gör något som är felaktigt och att det borde ändras. Jag tror inte att du tycker att de som är religiösa gör fel och borde ändra sig med tanke på dina andra inlägg.
Jag kan inte uppfatta exemplen som humoristiska, de verkar snarare handla om felaktigheter som bör åtgärdas, än att det är kul med dessa felaktigheter.
Tja, du tog i med brösttonerna till lunch i den här tråden och satte dig på höga hästar och moraliserade:BirgitS skrev:
Nu har väl ingen skrivit att stollig betyder kraftigt pejorativt förminskande av människor med psykisk sjukdom. Viss skillnad på det och tokig, enfaldig, dum, vettlös.
För att ta första exemplet så verkar många i forumet tycka att MP är vettlöst och att dess medlemmar är just tokiga i mycket negativ bemärkelse.
Jag vet förstås inte vad de personerna menar, men överlag så verkar resten handla om att folk gör något som är felaktigt och att det borde ändras. Jag tror inte att du tycker att de som är religiösa gör fel och borde ändra sig med tanke på dina andra inlägg.
Jag kan inte uppfatta exemplen som humoristiska, de verkar snarare handla om felaktigheter som bör åtgärdas, än att det är kul med dessa felaktigheter.
"Om någon påstår att kvinnor eller bögar är stolliga (tokiga, enfaldiga, dumma, vettlösa) just för att de är kvinnor resp. bögar så är det definitivt kränkande och förminskande av kvinnor resp. bögar. Därför är det lika kränkande och förminskande att påstå att det är stolligt att tro på Gud."
"jag känner igen när någon försöker nedvärdera någon annan."
Svårt att ta dig på allvar när du målar in dig så här.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
I så fall är det ömsesidigt.Claes Sörmland skrev:
Tja, du tog i med brösttonerna till lunch i den här tråden och satte dig på höga hästar och moraliserade:
"Om någon påstår att kvinnor eller bögar är stolliga (tokiga, enfaldiga, dumma, vettlösa) just för att de är kvinnor resp. bögar så är det definitivt kränkande och förminskande av kvinnor resp. bögar. Därför är det lika kränkande och förminskande att påstå att det är stolligt att tro på Gud."
"jag känner igen när någon försöker nedvärdera någon annan."
Svårt att ta dig på allvar när du målar in dig så här.