Min bostadsrätts lägenhet har en uthyrnings del som vill installera Minikök i kokvrå och dra vatten.

Alternativ 1: Kall/varmvatten dras ovan badrumsdörr i torr zon (Blå streck)
-Avloppsrör dras med självfall längs golvsockeln efter badrumsdörr där kan göra håll bakom toalettstol genom vägg i låg höjd Anslutning via tvättställets avlopp (Gull streck)
Alternativ2: kan både kall/varmvatten och avloppsrör drar längs golvsocklen som markerad med gul streck och sena bakom toalettstol sen koppla under tvättställ

vilken alternative är bättre?

• Bild av badrum och minikök med alternativ för dragning av vatten- och avloppsrör markerade med blå och gula linjer. Inkluderar planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ska du totalrenovera badrummet också?
Annars lär knappast styrelsen godkänna att du gör stora hål rakt genom tätskiktet, och det på ett ställe där det kan rinna vatten pga. läckande toalett eller rör till toaletten.

Hur har du tänkt att dra ett 5 cm tjockt avloppsrör under badrumsdörren?
Det måste dessutom vara skyddat så ingen råkar gå på det. Avloppsröret måste också luta nedåt hela vägen så det kan ju inte vända uppåt för att komma in i handfatets avloppsrör.

Du måste tänka på ventilationen också eftersom Boverket har som krav att en matlagningsplats har frånluft.

BirgitS BirgitS skrev:
Ska du totalrenovera badrummet också?
Annars lär knappast styrelsen godkänna att du gör stora hål rakt genom tätskiktet, och det på ett ställe där det kan rinna vatten pga. läckande toalett eller rör till toaletten.

Hur har du tänkt att dra ett 5 cm tjockt avloppsrör under badrumsdörren?
Det måste dessutom vara skyddat så ingen råkar gå på det. Avloppsröret måste också luta nedåt hela vägen så det kan ju inte vända uppåt för att komma in i handfatets avloppsrör.

Du måste tänka på ventilationen också eftersom Boverket har som krav att en matlagningsplats har frånluft.
Där vi ska göra hål är zon 2, vilket inte är lika kritiskt som zon 1, men jag förstår dina synpunkter. Jag ska kolla upp när det är dags för stambyte; i samband med det kanske vi kan montera minikök och dra fram vatten till diskhon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.