Hur hade ni gjort här. Mitt ”takuttag” sitter på väggen och är jordat (bild) Därifrån är en ojordad sladd/ledning dragen till där takkroken sitter, med en sockerbit på slutet(bild) Hittills har jag anslutit taklampan direkt via sockerbiten men det blir ju lite bökigt att byta. Min nya lampa ser ut att vara ojordad men med en jordad hankontakt.
Kan man sätta en ojordad kontakt på talets ojordade sladd i stället för sockerbiten och ansluta den jordade kontakten på lampan dit eller bör jag byta kontakten på lampan till ojordad?

• Väggmonterad eluttag med sladd, kopplad via sockerbit till taket där en takkrok sitter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojordad ledning med sockerbit mot ett vitt innertak.
    Skapa konto
  • Närbild av taklampa med jordad hankontakt, sockerbit och anslutna kablar i olika färger monterade på en vit bas.
    Skapa konto
Den lampan använder ju jordkabeln, den är ju direkt kopplad till metallplattan, så du måste ha jord hela vägen mellan lampans sockerbit och vägguttaget. Är sladden för kort så fixa en längre med två ledare samt skyddsjord.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Den lampan använder ju jordkabeln, den är ju direkt kopplad till metallplattan, så du måste ha jord hela vägen mellan lampans sockerbit och vägguttaget. Är sladden för kort så fixa en längre med två ledare samt skyddsjord.
Tack. Hade allt hemma sedan ett tidigare projekt så nu är en jordad sladd framdragen från väggen. Enkelt o snabbt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.