Håller på o renoverar o vill skaffa nya strömbrytare...Bor i ett radhus från 80talet o det ä ojordade strömbrytare där nu. Har hört att det inte finns ojordade att köpa mer!

Hade varit rejält sugen att skaffa jungs strömbrytare men det kanske inte fungerar hemma hos oss... :-[

Finns det nån där ute som har haft detta problem innan o löst det? el får vi nöja oss med det som finns...

Strömbrytare är alltid (i princip) ojordade. Däremot så är vägguttag numera för det mesta jordade. Det finns fortfarande ojordade att köpa. Om just Jung fins ojordat vet jag inte.

Ojordade strömbrytare?!?

Mig veterligen finns det inga speciella strömbrytare för jordade respektive ojordade installationer! Jorden, om det finns någon, får inte brytas!

IP44 utanpåliggande strömbrytare har ju en skruvplint för jorden, fast kanske inte så snyggt med dom i ett hus....
förmodligen avses vägguttag...eller?

pellefant skrev:
IP44 utanpåliggande strömbrytare har ju en skruvplint för jorden, fast kanske inte så snyggt med dom i ett hus....
förmodligen avses vägguttag...eller?
"kontakter" är annars ett bra ord för att beteckna allt som har med elinstallationen att göra, och som inte är "sladdar"

central kanske inte bör kallas kontakt ;)
ej heller tex downlight (som ofta kallas spotlight) ;)
om jag nu får vara petimetrig?

Ähh... gamla antika knivströmbrytare är väl snygga och man lär bli jordad rätt snart med dem *s*
Hade nästan varit kul att haft det till 12 V halogen

/Kent

Snickarboden skrev:
Ähh... gamla antika knivströmbrytare är väl snygga och man lär bli jordad rätt snart med dem *s*
Hade nästan varit kul att haft det till 12 V halogen

/Kent
Har en jobbarkompis som installerade en lågvolts-belysningsanläggning åt sin bror där han använde just en sådan gammal knivströmbrytare som matade ett öppet skenpaket i koppar som gick upp på väggen och vidare i taket och på den hängde halogenlampor.
Har sett bilder på detta och det är så man får rysningar när man ser det trots att man vet att det inte är farlig spänning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.