Det är snart dags för påkoppling av alla elinstallationer i badrummet och vi la märke att hålet där ett eluttag ska sitta har delvis täckts av vattenrör.
Uttaget skulle sitta under kommoden och användas för påkoppling av två uttag som redan finns i lådorna. Röret/sladden intill är till belysningen under kommoden. Nu verkar det hålet ha hamnat såpass långt ner efter badrumsrenoveringen att det blir omöjligt för elektrikern att installera ett vanligt uttag - eller?
Har ni några kreativa förslag på hur man kan lösa detta snyggt i efterhand?
Uttaget skulle sitta under kommoden och användas för påkoppling av två uttag som redan finns i lådorna. Röret/sladden intill är till belysningen under kommoden. Nu verkar det hålet ha hamnat såpass långt ner efter badrumsrenoveringen att det blir omöjligt för elektrikern att installera ett vanligt uttag - eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta dit rörmokaren och låt honom dra nytt övre rör. Med tanke på hur det blev så skulle jag hänga över honom vid backjobbet.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Men bortsett från problemet med kopparröret, hur är tanken med det extra rörutsläppet. Skall de trådarna gå in i uttaget på något sätt, eller till någonting utanför uttaget? Oavsett så tycket jag att det ligger fel. Det kommer troligen inte att döljas av uttaget, uttagets metallram kommer att hamna delvis över rörutloppet.
En alternativlösning till att skälla på rörisen (vilket vore välförtjänt),är att sätta ett utanpåliggande uttag med lämplig förskjutning för att lösa både kopparröret och ordna så att rörutsläppet hamnar innanför, eller utanför uttaget. Och så ett doslock över hålet. Detta kommer väl ändå att sitta så det aldrig syns?
Som jag ser det så borde elektrikern tagit hänsyn till eventuell rördragning vid placeringen, rörmockaren borde givetvis ha klagat på detta innan han drar röret, och då hade man kunnat ta en diskussion om kopparröret bör få en "svank" förbi, eller någon annan lösning. Men den nu valda lösningen för röret är ju extremt klantig, oavsett att grundfelet kanake är elektrikerns.
Sedan borde nog plattsättaren ha reagerat över dosan och röret innan de gör håltagningen. Något är feltänkt där. Så det känns som att i princip samtliga inblandade har bidragit till det här felet.
En alternativlösning till att skälla på rörisen (vilket vore välförtjänt),är att sätta ett utanpåliggande uttag med lämplig förskjutning för att lösa både kopparröret och ordna så att rörutsläppet hamnar innanför, eller utanför uttaget. Och så ett doslock över hålet. Detta kommer väl ändå att sitta så det aldrig syns?
Som jag ser det så borde elektrikern tagit hänsyn till eventuell rördragning vid placeringen, rörmockaren borde givetvis ha klagat på detta innan han drar röret, och då hade man kunnat ta en diskussion om kopparröret bör få en "svank" förbi, eller någon annan lösning. Men den nu valda lösningen för röret är ju extremt klantig, oavsett att grundfelet kanake är elektrikerns.
Sedan borde nog plattsättaren ha reagerat över dosan och röret innan de gör håltagningen. Något är feltänkt där. Så det känns som att i princip samtliga inblandade har bidragit till det här felet.
Vi har en ny rörmokare som vi jobbar med nu eftersom vi har stött på andra problem.D dan_norstedt skrev:
Där kommer ut en sladd till belysningen under kommoden. Tvåvägsuttag, men vi bryr oss inte mycket om hur den ligger så länge den går att använda!Demmpa skrev:
Sladden är utanpåliggande till belysningen under kommoden så vi tror inte det är några bekymmer där.H hempularen skrev:Men bortsett från problemet med kopparröret, hur är tanken med det extra rörutsläppet. Skall de trådarna gå in i uttaget på något sätt, eller till någonting utanför uttaget? Oavsett så tycket jag att det ligger fel. Det kommer troligen inte att döljas av uttaget, uttagets metallram kommer att hamna delvis över rörutloppet.
Rörisen har vi redan skällt på pga andra problem. Jag håller med dig om att det är en bra och kostnadseffektiv lösning - bara tråkigt.
Hålet/uttaget fanns där sedan tidigare, men jag förstår vad du menar. Efter alla problem som har dykt upp under renoveringen så har vi haft full fokus på kreativa lösningar 😅
Problemet är att det troligtvis inte får plats ett vägguttag, ett infällt mäter ca 3,5 - 4,5cm cc till kant beroende på modell. Sen om uttaget är under handfatet så kanske ett kapslat vore bra, eller kopplingsdosa kanske?B Byggabullen skrev:
Ja, det verkar tyvärr luta åt att be om ett utanpåliggande uttag som monteras lite högre upp. Jag får hitta lite färg som går att måla på täcklocket istället.K karkka skrev:
Tanken var att behålla tidigare uttag för att kunna koppla in en dammsugare eller liknande vid behov.R roli skrev:
Det är stickkontakt på kommoden (Haven). Det var inget elektrikern anmärkte på så jag får i så fall fråga om det. Finns det någon anledning till varför den ska vara fast ansluten istället för stickkontakt som den levereras med?BirgitS skrev:
Redigerat:
Utöver hur elbiten ska lösas så kan man ju även fundera på hur den som satte tätskiktet tänkte. Enligt branschregler ska det vara 60mm mellan dosa och röret, https://sakervatten.se/branschregle...e-2/4-6-2-rorgenomforing-i-vagg-med-tatskikt/.
Nu är det väl ganska låg risk att det skulle bli en läcka just precis där, men det säger ju en hel del om yrkesstoltheten hos de som varit inblandade
Nu är det väl ganska låg risk att det skulle bli en läcka just precis där, men det säger ju en hel del om yrkesstoltheten hos de som varit inblandade
Våtzon 2. Apparatdosa undantagen från tätskikt, elröret har nog tätskikt =ok.
Spånar fritt
Misstänker att detta bara är tänkt som kopplingsdosa med skydslock. Det får plats bakom rören.
Men varför inte välja att gå direkt in i dosan med elröret, ja vem vet .. jo elektrikern.
Han kanske tänkt böka ner fabrikskabeln till komoden och montera helt enligt @roli s förslag.
Spånar fritt
Misstänker att detta bara är tänkt som kopplingsdosa med skydslock. Det får plats bakom rören.
Men varför inte välja att gå direkt in i dosan med elröret, ja vem vet .. jo elektrikern.
Han kanske tänkt böka ner fabrikskabeln till komoden och montera helt enligt @roli s förslag.
Ingen har gjort någon anmärkning gällande tätskikt så jag tror inte det är något fel här, Det är enbart placering av utanpåliggande rör som är problematiskt.J JSten skrev:
Rören sitter ju bra där så sätt ett doslock med kabelutgång så kan du sätta ett utanpåliggande uttag där du vill. Rörutloppet är ju lika vansinnigt placerat men kommer inte i konflikt med ett lock för dosan.B Byggabullen skrev:Det är snart dags för påkoppling av alla elinstallationer i badrummet och vi la märke att hålet där ett eluttag ska sitta har delvis täckts av vattenrör.
[bild]
Klicka här för att svara