Jag ska byta lamppropp på en lampa, från ojordad till DCL. Lampan (denna) har ingen jordkabel och är inte heller dubbelisolerad, enl elektrikern behövs det inte då den inte har några metalldelar. Hursomhelst, det går två kablar från denna - en går till en position med ett spegelvänt ”N”, en går till en position där det står ”2”. DCL-kontakten har tre positioner - L, N och jord.

Jag antar att kabeln från det spegelvända N:et är nolla och ska gå till N på DCL, och kabeln som går till tvåan ska gå till L på DCL. Lyckas dock inte hitta någon info om vad 2 betecknar i sammanhanget så någon kunnig får gärna bekräfta att jag tänker rätt!
 
  • Ändstycke av plastkontakt med exponerade kablar anslutna till märkningarna "N" och "2".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då lampan säljs i butik så är den sannolikt dubbelisolerad. Det ser du på märkskylten (en dubbelkvadrat). Något mittemellan får inte förekomma.

Den ska då ha en ojordad stickpropp. Det finns även för DCL:

Vit ojordad lamppropp för DCL, med två spetsiga stift och en skruv.
https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-lamppropp-dcl-2-pol

Hur man kopplar de två ledarna spelar ingen roll om eftersom du har omärkta ledare i lampan. Om man verkligen vill göra rätt så får man ta reda på, t.ex genom att mäta resistans, vilken tråd som är kopplad till mittblecket i lamputtaget. Den ska kopplas till L.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då lampan säljs i butik så är den sannolikt dubbelisolerad. Det ser du på märkskylten (en dubbelkvadrat). Något mittemellan får inte förekomma.

Den ska då ha en ojordad stickpropp. Det finns även för DCL:

[bild]
[länk]

Hur man kopplar de två ledarna spelar ingen roll om eftersom du har omärkta ledare i lampan. Om man verkligen vill göra rätt så får man ta reda på, t.ex genom att mäta resistans, vilken tråd som är kopplad till mittblecket i lamputtaget. Den ska kopplas till L.
Jag har letat efter kvadraten men inte lyckats hitta någon, därav frågade jag elektriker som gav det svaret. Tycker också att det låter lite konstigt men ser ingen kvadrat nånstans. Låter ju iallafall som att en ojordad DCL funkar, såvida man inte kan använda en jordad och bara inte koppla in någon jord? Har många jordade DCL hemma nämligen.
 
Saknas Symbol för dubbelisolering, två fyrkanter inuti varandra. på märkskylten då skulle lampan vara avsedd att skyddsjordas. Saknas det en skyddsledare, då får lampan inte säljas. Kontakta butiken.

Jag tror dock inte vi behöver bråka om saken utan anta att den kan betraktas som dubbelisolerad. Men hör med butiken i alla fall. De får inte sälja lampor utan korrekt märkning.

En jordad stickpropp fungerar väl, men ger fel signaler om att lampan är avsedd att skyddsjordas. Det bör gå att dra ut jordstiftet från stickproppen så att du får en "dubbelisolerad" variant.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Saknas [bild]på märkskylten då skulle lampan vara avsedd att skyddsjordas. Saknas det en skyddsledare, då får lampan inte säljas. Kontakta butiken.

Jag tror dock inte vi behöver bråka om saken utan anta att den kan betraktas som dubbelisolerad. Men hör med butiken i alla fall. De får inte sälja lampor utan korrekt märkning.

En jordad stickpropp fungerar väl, men ger fel signaler om att lampan är avsedd att skyddsjordas. Det bör gå att dra ut jordstiftet från stickproppen så att du får en "dubbelisolerad" variant.
Yes, kör på varianten att dra ut jordstiftet! Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Saknas [bild]på märkskylten då skulle lampan vara avsedd att skyddsjordas. Saknas det en skyddsledare, då får lampan inte säljas. Kontakta butiken.

Jag tror dock inte vi behöver bråka om saken utan anta att den kan betraktas som dubbelisolerad. Men hör med butiken i alla fall. De får inte sälja lampor utan korrekt märkning.

En jordad stickpropp fungerar väl, men ger fel signaler om att lampan är avsedd att skyddsjordas. Det bör gå att dra ut jordstiftet från stickproppen så att du får en "dubbelisolerad" variant.
En följdfråga, finns det något sätt att se att en lampa är dubbelisolerad i efterhand? Jag har en annan lampa som jag ska byta till DCL och idag har ojordad kontakt, det är en gammal lampa där sladden ser ny ut och där jag nästan är säker på att jag lämnat in den för dubbelisolering, men är inte hundra.
 
  • En hand håller i ett vitt DCL-lampdon med en svart sladd ansluten, placerat på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Den ska som sagt vara märkt med dubbelkvadraten. Saknas märkning och bruksanvisning får man låta någon sakkunnig inspektera den eller lägga upp bilder här för inspektion.

Man kan säga att det måste vara dubbel isolering mellan spänningsförande ledare och hölje hela sin väg.
 
Kvadraten känner jag till, men eftersom det är en gammal lampa som (troligtvis) är inlämnad på verkstad för dubbelisolerad så finns ingen sån tyvärr!

Så om det inte går att avgöra från bilderna så får jag nog kolla det med elektriker helt enkelt
 
I Intelligence2 skrev:
Kvadraten känner jag till, men eftersom det är en gammal lampa som (troligtvis) är inlämnad på verkstad för dubbelisolerad så finns ingen sån tyvärr!

Så om det inte går att avgöra från bilderna så får jag nog kolla det med elektriker helt enkelt
Jag skulle inte orka bry mig...
 
  • Wow
Bo.Siltberg
  • Laddar…

Bästa svaret

Dubbel isolering innebär att spänningssatta delar ska skyddas av dels
- en grundisolering som du har på bild i form av den blå och bruna ledarisoleringen, plus
- ett laget isolering till utanpå vilket du har i form av den yttre vita manteln runt ledarna (tyget utanpå har ingen säkerhetsfunktion).

Så om lampan är i metall så måste den mantlade kabeln användas överallt i armaturen där sladden kan komma i kontakt med höljet. Det ska överallt vara dubbel isolering mot människan som tar i armaturen.

Denna artikel kanske kan vara till hjälp. Man behöver studera lamphållaren också för att avgöra.
https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt
 
  • Gilla
Intelligence2 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
I Intelligence2 skrev:
Jag ska byta lamppropp på en lampa, från ojordad till DCL. Lampan (denna) har ingen jordkabel och är inte heller dubbelisolerad, enl elektrikern behövs det inte då den inte har några metalldelar. Hursomhelst, det går två kablar från denna - en går till en position med ett spegelvänt ”N”, en går till en position där det står ”2”. DCL-kontakten har tre positioner - L, N och jord.

Jag antar att kabeln från det spegelvända N:et är nolla och ska gå till N på DCL, och kabeln som går till tvåan ska gå till L på DCL. Lyckas dock inte hitta någon info om vad 2 betecknar i sammanhanget så någon kunnig får gärna bekräfta att jag tänker rätt!
Högst upp där (ovanför 2:an) tycker jag att det ser ut som en jordsymbol. Eller är det någon annan sorts känd symbol?
 
Hittade till slut ett gammalt kvitto från lampverkstaden, så kunde få bekräftat att den har dubbelisolerats i efterhand!

Eftersom jag fått så bra hjälp här i tråden tänkte jag passa på att kolla den sista lampan också. Den är nyproducerad och märkt som dubbelisolerad. Kabeln från lampan har två guldiga klämmor/ändar, som tidigare suttit ikopplad i den bruna delen där i sin tur en ojordad lamppropp sitter.

Kan jag sätta de svarta kablarna direkt i en DCL-propp eller behöver jag av någon anledning använda en liknande lösning som den förra? Misstänker att den bruna bara är till för att skarva sladdarna men skulle gärna få det bekräftat.

Birgits: Det stämmer som du säger, lampproppen var jordad, mem lampan som använde den var ojordad/dubbelisolerad
 
  • En hand håller två svarta kablar med guldiga klämmor i änden, förberedda för anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojordad vit lamppropp kopplad till en brun sockerbit på en träyta, ansluten till genomskinlig kabel med guldig ände.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den bruna sockerbiten behöver du inte, utan koppla sladden från lampan direkt till en ojordad DCL-stickpropp.

Om du inte hittar en ojordad variant (utan sladd) så kan du välja en jordad som du drar ut jordstiftet från.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, den bruna sockerbiten behöver du inte, utan koppla sladden från lampan direkt till en ojordad DCL-stickpropp.

Om du inte hittar en ojordad variant (utan sladd) så kan du välja en jordad som du drar ut jordstiftet från.
Super, då gör jag så. Tack så mycket för alla svar här!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.