I den här hålet sitter den jordade sladden med skruven Elektrisk installation med jordad kabel fastsatt med skruv i en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på lampan som jag lyckats sätta upp. Se bild. Är det inte bra?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ett inte allt för ovanligt fel är att lamphållaren har snurrat och trådarna i hållaren har tvinnats samt att dom då har fått kontakt pga att dom lossnat eller varit lite för långt skalade. Då får man kortslutning mellan fas och nolla.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det verkar vara en kortslutning mellan fas och jord i armaturen. Har du kastat om vilken lampa som är på vilken plats? Om brun och blå är omkastade så kan det ge kortslutning på nya platsen, men inte på den andra.

Hursomhelst så bör inte armaturen användas innan den har mätts upp med multimeter (eller ännu hellre bättre verktyg än så) och eventuellt lagats av någon som har koll på vad de gör.
Har du någon bild på hur det ska vara? Ska den blåa sladden gå mot den blåa och bruna mot den bruna? Är det så du menar?

Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
I den här hålet sitter den jordade sladden med skruven
Aha, glöm det jag slrev då. Jag var rädd att den var kopplad fel i själva kontakten. Nej det spelar ingen rollo vilken ända av plåtbitem den har kontakt med.

• Gilla
Julia Eriksson och 1 till
  • Laddar…
I den här hålet sitter den jordade sladden med skruven [bild]på lampan som jag lyckats sätta upp. Se bild. Är det inte bra?
Någon har flyttar jordskruven, den ska sitta i hålet du ringat in.

Kolla på hur det är kopplat på den som fungerar (bild i inlägg 15).

Jag hade lossat på skruven som håller skarvlisten (sockerbiten) och vridit skarvlisten 180⁰, då kommer jordtråden att räcka rill jordskruven.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nej, detta att proppen löser ut kan i sirt sett bara betyda att du har ett fel på isoleringen av en av trådarna. Ex. har den blivit snurrad näår man skruvar ur en lampa, om själva lamphållaren snurrar istället för bara lampan. Så kan en ledare som ligger mot någon kan skavas av. Exempel på möjligt fel.

Detta att det har fungerat hos tidigare innehavare av lampan kan bero på det Pacman nämner, om fas och neutral är omkastade. Då kan det finnas ett farligt fel på lampan som inte upptäcks. Det är alltså inget fel i sig om blå och brun är omkastade. Men det kan vara en förklaring till varför lampan har fungerat trots att den har ett fel, som dessuom är farligt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Någon har flyttar jordskruven, den ska sitta i hålet du ringat in.

Kolla på hur det är kopplat på den som fungerar (bild i inlägg 15).

Jag hade lossat på skruven som håller skarvlisten (sockerbiten) och vridit skarvlisten 180⁰, då kommer jordtråden att räcka rill jordskruven.
Är det rätt nu? Jag bytte även plats på den bruna och blå så den bruna är mot den bruna och blåa mot den blåa.

• Elinstallation med brun och blå kabel ansluten till kopplingsplint i en lampa.
    Skapa konto
Om den nu fungerar så är den fortfarande farlig att använda.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Som elmont är inne på så är felet troligen i andra änden av det vi ser, alltså i eller vid någon av lamphållarna. Det kan vara det elmont skrev, eller om någon tidigare har haft vanliga glödlampor av för hög effekt så det blivit värmeskador på isoleringen, med LED lampor som du har nu kan det inte bli så varmt.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Går det att se något där trådarna går in i lamphållaren på andra sidan, eller är det helt slutet?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Är det rätt nu? Jag bytte även plats på den bruna och blå så den bruna är mot den bruna och blåa mot den blåa.
Som ett litet sidospår rent praktiskt om du skruvar med anslutningar som den du lagt grön-gula mot. Lägg tråden så den dras med in under skruven när du drar åt dvs vänstra sidan när det ser ut som på din bild.

Annars är det riktigt där och jag håller med de som skriver att du bör kolla var grunden till att säkringarna löste ut ligger. Som sagt troligast nere vid lamphållarna. Är uttaget i taket avsett för jordning dvs finns det motsvarande stift för hålet i lampproppen? Är det så är det åtminstone säkrare att använda lampan nu när du har alla tre trådarna på rätt plats.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det verkar vara en kortslutning mellan fas och jord i armaturen. Har du kastat om vilken lampa som är på vilken plats? Om brun och blå är omkastade så kan det ge kortslutning på nya platsen, men inte på den andra.

Hursomhelst så bör inte armaturen användas innan den har mätts upp med multimeter (eller ännu hellre bättre verktyg än så) och eventuellt lagats av någon som har koll på vad de gör.
Ok tack. Jag tog en av de andra lampor, köpte tre som sagt. Den verkar fungera utan att proppar går.

Ser bättre ut med jorden ansluten, men inte helt bra. Kabeln från stickproppen är ju inte dragavslastad någonstans så där kan dra och rycka så att någon av de tre tåtarna lossnar. Hellst vill man då att jordledaren är den längsta, så att armaturen ändå är jordad och att den kan göra sitt jobb om fasledaren skulle lossna och komma i kontakt med metalldelarna.
Som det ser ut nu så är tyvärr jordledaren den som troligtvis lossnar först.

Appropå dina första problem så kan det vara nåt fel i dina lamphållare men jag ser två möjliga felkällor till.
Du hade ju då en helt lös jordledare med naken koppar i änden. Den kan då lägga sig lite hur som helst när du gåller på att hänga upp armaturen, med lite oflyt kommer den in mot fasen i sockerbiten. Alternativ att den bara kommer i sporadisk kontakt med armaturen, som av något anledning har en intern kortslutning så att hela metallhöljet är strömförande. Dubbelfel alltså och jorden gjorde sitt jobb alltså, men bara för att den råkade få kontakt.
Sen en liten detalj till på de första bilderna. Zoomar man lite så ser man att den blå ledaren från stickkontakten är slarvigt ansluten i sockerbiten. Där finns en liten koppar-kardel som spretar ut och kunde komma i kontakt med något annat, t.ex, metallhöljet eller den lösa jorden.
Blå kan ju vara både nolla och fas, beroende på hur det är kopplat i andra änden.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Är den ok att använda. Den som inte har fått proppar att gå?

• Elektrisk anslutningsdosa med kablar och plint i en vit metallbehållare.
    Skapa konto
Redigerat:
Är den ok att använda. Den som inte har fått proppar att gå?
Det är den inget att fundera över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.