A Allinug skrev:
annars blir det ju jag som lekman som ansvarar för elsäkerheten.
Så är det alltid. Du ansvarar för din anläggning oavsett vilka kunskaper du har.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Allinug skrev:
När jag bytte till jordat hemma hos mig så dömde elektrikern ut mina ojordade lampor i metall, så jag känner mig väldigt förvirrad nu.
Det låter som att det där gällde gamla klass 0 -armaturer.

De är faktiskt vare sig skyddsjordade eller dubbelisolerade (och har inte sålts eller fått säljas i Sverige i över 30 års tid nu).

Deras lampstickproppar var alltid runda (saknade den där lilla fasningen som finns på allt idag) och uttagen hade aldrig något jordstift.

A
Tack så mycket för alla svar!
Inuti koppen som sitter mot taket satt en silveretikett. På etiketten fanns symbolen för dubbelisolering med. IKEA kunde ha gjort detta köp så mycket enklare genom att även ha tagit med denna uppgift i produktinformation.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det låter som att det där gällde gamla klass 0 -armaturer.

De är faktiskt vare sig skyddsjordade eller dubbelisolerade (och har inte sålts eller fått säljas i Sverige i över 30 års tid nu).

Deras lampstickproppar var alltid runda (saknade den där lilla fasningen som finns på allt idag) och uttagen hade aldrig något jordstift.
Det var fönsterlampor med lamphållare med europlugg. Jag tror att risken var att metallen kunde skava på sladden, fast liksom denna taklampa var metallskelettet på mina lampor inte i direktkontakt med sladden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.