10 902 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Ojordad armatur till jordat uttag - vad gör jag med jorden?
Jag ska koppla in en ojordad armatur i ett jordat takuttag (f.ö. i badrum, den här lampan från IKEA: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20217485). Vad gör jag med jorden? Någon sa att det är bara att sätta eltejp runt den och låta den vara. Sökte lite på forumet och såg att en del menar att man bara ska låta den vara, utan att göra någonting. Kan det verkligen stämma?
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Om det inte finns en skruv för jordtåten så isolera ändan och lägg den åt sidan. Klipp den inte för du vet ju inte hur nästa armatur är utformad.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Ja, du viker ihop ledaren till en U och tejpar ihop så att tejpen inte glider av med tiden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Fel är det väl inte, men vad skulle det fylla för syfte? Det är ju bit "metall" som inte kan få en farlig potential vare sig ifrån lampan eller jorden (åskan).
Nja, dubbelisolerad innebär väl egentligen "bara" att risken är mycket lägre (än klass 0/1) att beröringsbara delar får kontakt med fas/nolla?
D.v.s. att faktiskt jorda en dubbelisolerad pryl är väl kanske lite som att ha hängslen och livrem samtidigt? (I de flesta fall är det ju ett extrajobb, men om det ändå finns något ställe där jorden enkelt kan anslutas så känns det lite bortkastat att missa "chansen").
D.v.s. att faktiskt jorda en dubbelisolerad pryl är väl kanske lite som att ha hängslen och livrem samtidigt? (I de flesta fall är det ju ett extrajobb, men om det ändå finns något ställe där jorden enkelt kan anslutas så känns det lite bortkastat att missa "chansen").
Det är formellt alltid fel, de ska, kan, får inte skyddsjordas.yxis skrev:
Jag kan hålla med om att det är hårklyverier men skulle du göra så vid tex ett entrepenadjobb skulle du om det upptäcks vid besiktning tvingas göra om.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden