Har bestämt mig för att fräscha upp hallen i min lägenhet i hus byggt 1947. Första lagret med övermålad textiltapet var busenkelt att ta bort, gick att göra mer eller mindre för hand. Nu håller jag på att ånga bort tapetrester men beroende på var i hallen kommer det fram olika underlag.
Upp till ca ögonhöjd är det hyfsat slät vit yta (spackel?) men högre upp kommer det fram en ny tapet som verkar vara ngn slags struktur. Kan det vara så att den som satte upp den yttersta tapeten helt enkelt inte pallade förbereda hela väggen upp till taket?
Har även några områden med väldigt porös betongvägg på några ställen, detta eftersom jag låtit ta flytta elcentral och mätartavla in i en garderob.
Min fundering är hur jag bäst förbereder väggen för att måla. Räcker det att fortsätta ånga bort tapetresterna och sen spackla över oavsett om det är betong, den vita ytan eller tapet? Eller bör jag jobba mig ner till betongen överallt?
Målet är att måla väggen, inte tapetsera.
Upp till ca ögonhöjd är det hyfsat slät vit yta (spackel?) men högre upp kommer det fram en ny tapet som verkar vara ngn slags struktur. Kan det vara så att den som satte upp den yttersta tapeten helt enkelt inte pallade förbereda hela väggen upp till taket?
Har även några områden med väldigt porös betongvägg på några ställen, detta eftersom jag låtit ta flytta elcentral och mätartavla in i en garderob.
Min fundering är hur jag bäst förbereder väggen för att måla. Räcker det att fortsätta ånga bort tapetresterna och sen spackla över oavsett om det är betong, den vita ytan eller tapet? Eller bör jag jobba mig ner till betongen överallt?
Målet är att måla väggen, inte tapetsera.
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 104 inlägg
Som de väggarna ser ut och som ny hade jag spacklat det värsta, sen satt upp en renoveringstapet som döljer ojämnheter, spacklat och slipat skarvarna och eventuella ojämnheter som du ser genom renoveringstapeten sen målat på det.
Renoveringstapeten kostar en del, men underlättar underarbetet enormt mycket.
Renoveringstapeten kostar en del, men underlättar underarbetet enormt mycket.
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 104 inlägg
Mängden underarbete som krävs beror mycket på ytskiktet man väljer.
Minst till mest
1. Renoveringstapet (jag vet att det inte är ett ytskikt i sig, men ändå)
2. Mönstrad tapet
3. Solid tapet
4. Måla
Minst till mest
1. Renoveringstapet (jag vet att det inte är ett ytskikt i sig, men ändå)
2. Mönstrad tapet
3. Solid tapet
4. Måla
Klicka här för att svara