Hej! Jag ska lägga parkettgolv och på ett ställe på betonggolvet är det lite ojämnt. Ca en cm högre i ena änden och sen sluttar det nedåt för att efter ca 40 cm vara jämnt med resten. Så ytan är ca 40 cm bred, 100 cm lång och gå från 1 cm till 0. Hur ska jag jämna till det? Fick råd på Hornbach att använda flytspackel som jag skulle blanda tjock för att kunna jobba ut ungefär som "vanligt" spackel. Men funkar det? Också läst om golvspackel och handspackel. Någon som har tips för så enkel lösning som möjligt att lösa ojämnheter? Kan man använda lumppapp eller är det för stor ojämnhet?

Ta en bräda, bredare än ojämnheten på bredaste stället.

Blanda till handspackel eller flytspackel, båda funkar lika bra men arbetssättet är lite olika.

Guide för handspackel: Fyll ojämnheten. Lägg hellre för lite än för mycket först, så slipper du stök med att få upp det från golvet sen. Lägg på mer efter hand till ojämnheten är fylld. Efter varje addering av handpackel så drar du brädan över så att det blir jämnt och fint. Dra i alla riktningar.

När du fyllt hela ojämnheten och är nöjd så tar du bort allt spackel som är över.

Vänta

Kolla av med bräda att det fyllt på som det ska överallt, annars tillsätt lite till.

Slipa lätt bort eventuella kanter eller liknande.

Klart.

Guide för Flytspackel:

Drattla i flytspackel i ojämnheten. Hellre för lite än för mycket, dra med brädan över. Häll i lite till osv till brädan drar över och får med sig lite flytspackel, dra detta väl utanför ojämnheten, torka upp.

Vänta

Kolla av med bräda att det fyllt på som det ska överallt, annars tillsätt lite till.

Klart.

• Gilla
Smulan00
  • Laddar…
Discharged Discharged skrev:
Ta en bräda, bredare än ojämnheten på bredaste stället.

Blanda till handspackel eller flytspackel, båda funkar lika bra men arbetssättet är lite olika.

Guide för handspackel: Fyll ojämnheten. Lägg hellre för lite än för mycket först, så slipper du stök med att få upp det från golvet sen. Lägg på mer efter hand till ojämnheten är fylld. Efter varje addering av handpackel så drar du brädan över så att det blir jämnt och fint. Dra i alla riktningar.

När du fyllt hela ojämnheten och är nöjd så tar du bort allt spackel som är över.

Vänta

Klart.

Guide för Flytspackel:

Drattla i flytspackel i ojämnheten. Hellre för lite än för mycket, dra med brädan över. Häll i lite till osv till brädan drar över och får med sig lite flytspackel, dra detta väl utanför ojämnheten, torka upp.

Vänta

Klart.
Stort tack! Vilket skulle du säga är mest lättarbetat av en amatör? Och stämmer det att jag kan blanda flytspacklet till en tjockare konsistens så jag kan hantera den lättare?

• Gilla
Skatjägare
  • Laddar…
Slipa bort knölen med en betongslip

S Smulan00 skrev:
Stort tack! Vilket skulle du säga är mest lättarbetat av en amatör? Och stämmer det att jag kan blanda flytspacklet till en tjockare konsistens så jag kan hantera den lättare?
Av din fråga att döma så skulle jag säga att rätt val för dig är handspackel.

Man vill vanligtvis inte blanda flytspackel tjockare, för då tappar man liksom vitsen med flytspackel och kan man inte få det att flyta ut, ja då kan man lika gärna använda handspackel. Vitsen med flytspackel är att man kan få en hel golvyta i lod med väldigt lite arbete.

Discharged Discharged skrev:
Av din fråga att döma så skulle jag säga att rätt val för dig är handspackel.

Man vill vanligtvis inte blanda flytspackel tjockare, för då tappar man liksom vitsen med flytspackel och kan man inte få det att flyta ut, ja då kan man lika gärna använda handspackel. Vitsen med flytspackel är att man kan få en hel golvyta i lod med väldigt lite arbete.
Jag vågade mig på att flytspackla enligt måtten på påsen och dina tips - blev bra och var ju väldigt enkelt som du skrev - tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.