Hej! Har renoverat köket och satt upp två nya gnosjöelement(oljeradiatorer) under vardera fönster. Nu har jag bara problemet att det vänstra blir tokvarmt och det högra knappt varmt alls, trots att termostaterna står i samma läge. Vad kan detta bero på? Termostaterna verkar ju vara en hel vetenskap med programmering och dylikt. Har dock återställt nattläge och öppet fönster-funktionen.

Är det 230 V eller 400 V radiatorer? Har du mätt upp och kontrollerat spänningen?

J Josth skrev:
Är det 230 V eller 400 V radiatorer? Har du mätt upp och kontrollerat spänningen?
Det är 400V, har inget mätinstrument för tillfället. En elektriker kommer hit någon dag framöver och drar ny el, jag kanske kan be honom att titta på det. Men stänger jag av det vänstra och höjer på det högra så blir det varmt istället. Men är båda på samtidigt så är det det vänstra som blir varmt.

Mystiskt. Låter nästan som de blivit felkopplade i seriekoppling istället för parallellkoppling(?)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Må så vara, jag kopplade in dem som de tidigare satt. Två faser plus nolla och jord. Slingan slutar efter det högra elementet. Kan ta bild imorgon och posta om du vill se hur det ser ut.

Fairlane
Två faser plus nolla och jord?

Är du säker på att det är nolla och inte styrning? För 400V behöver du ingen nolla.

Tillägg: Välkommen till forumet förresten. 😀

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ja, det där med nolla låter fel om det är en 400V radiator.

H hempularen skrev:
Ja, det där med nolla låter fel om det är en 400V radiator.
Ska inte nattsänkningen kopplas till nolla? Skäms här och vet att man inte ska hålla på med el 🫣
Tack förresten. Och vad hjälpsamma alla är.

D
Kanske inte ett elfel utan olika kalldrag/luftströmar som påverkar elementen (termostaterna) olika?

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det brukar gå att koppla elementen som slav och master, dvs ett element styr bägge. Hur det är med Gnosjöelementen vet jag inte.

M Maquiladors skrev:
Ska inte nattsänkningen kopplas till nolla?
Så är det nog på vissa element (hur det är med just detta veta vi inte), om man vill ha sänkningen. Dvs. då har man ett centralt tidur som kopplar styrningen till nolla. Tror det finns varianter på hur en nattsäkning fungerar (typ tvärtom på vissa). Man får följa inkopplingsinstruktionerna från tillverrkaren.

Okej, ja någon timer på centralen har vi inte. Då kan jag skippa nollan från elementen. Från väggen kommer 1 brun, 1 svart, 1 gul och sen jord. Detta går sedan vidare till nästa element.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.