789 läst ·
11 svar
789 läst
11 svar
Ojämn värme mellan elradiatorer
Hej! Har renoverat köket och satt upp två nya gnosjöelement(oljeradiatorer) under vardera fönster. Nu har jag bara problemet att det vänstra blir tokvarmt och det högra knappt varmt alls, trots att termostaterna står i samma läge. Vad kan detta bero på? Termostaterna verkar ju vara en hel vetenskap med programmering och dylikt. Har dock återställt nattläge och öppet fönster-funktionen.
Det är 400V, har inget mätinstrument för tillfället. En elektriker kommer hit någon dag framöver och drar ny el, jag kanske kan be honom att titta på det. Men stänger jag av det vänstra och höjer på det högra så blir det varmt istället. Men är båda på samtidigt så är det det vänstra som blir varmt.J Josth skrev:
Må så vara, jag kopplade in dem som de tidigare satt. Två faser plus nolla och jord. Slingan slutar efter det högra elementet. Kan ta bild imorgon och posta om du vill se hur det ser ut.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Ja, det där med nolla låter fel om det är en 400V radiator.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Så är det nog på vissa element (hur det är med just detta veta vi inte), om man vill ha sänkningen. Dvs. då har man ett centralt tidur som kopplar styrningen till nolla. Tror det finns varianter på hur en nattsäkning fungerar (typ tvärtom på vissa). Man får följa inkopplingsinstruktionerna från tillverrkaren.M Maquiladors skrev:
Okej, ja någon timer på centralen har vi inte. Då kan jag skippa nollan från elementen. Från väggen kommer 1 brun, 1 svart, 1 gul och sen jord. Detta går sedan vidare till nästa element.
Klicka här för att svara