Hej
Jag har ett enplanshus där rummen längst bort i huset från shuntcentralen ALLTID är för kalla. Jag antar att det kan bero på att motståndet är lägre i andra slingor och de bortre/långa slingorna till slinga 1/10 endast får värme när alla andra termostater/rum stängts.
Det är som sagt slingorna 1 och 10 på bilden där rummen alltid är för kalla. Så har det varit jämt.
Jag skulle vilja få bekräftat ifall det skulle vara en lösning att skruva upp/öppna juster-skruvarna i centralen för att på så sätt minska "begränsningen" och på så sätt öka flödet till dessa kretsar? Är det så man bör göra om värmen dit verkar vara begränsad?
Bifogar bild på slingorna, ventilerna i centralen samt tabellen på injusteringen från bygget av huset.
Schema av värmeväxlare eller flödesplattor med markerade uppgifter, teknisk ritning, pappersdokument, svartvitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dokument med tabeller, text på svenska, tekniska måttangivelser, delvis överstruken information, möjlig arbetsorder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Industriellt rörsystem med mässingskopplingar och blå rör, märkta enheter ovanför, röd ventil mittfram, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Många slingor GV och då behövs bra fart på en cirkpump om det är bara en. Finns nu inget tryck från cirk-pumpen, flödet orkar inte fram. Vad har du för värme, du säger shunt. Ta bort alla ställdon , gasa på cirkpumpen till max, ställ in kurvan så värmen blir bra på så många ställen som möjligt. Sen stryper du med att skruva ner med den röda nyckeln. En tumregel är ca 4 - 5 C ut till slinga och retur. Troligtvis kommer det att bli lite hög temp i något rum och strypes den så ökar flödet på annan slinga. Du får börja där och komma tillbaka.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi har liknande problem, dock i tvåplanshus där ovanvåningen med träbjälklag ligger lite lägre i temperatur än nedervåningen med gjuten platta. Framförallt i det sovrum som är längst bort. Där har vi svårt att få en temp över 20,5c utan att det blir alldeles för varmt på entrévåningen, trots att vi begräsnar termostaterna.
Lyckades du få bukt på ert problem? Tips emottages tacksamt till oss
 
För varmt på BV, ställ ner termostaterna för den värme ni vill ha , samtidigt så ökar flödet på vattnet till GV, då flödet stryps en del i elementen.
 
J jonaserik skrev:
För varmt på BV, ställ ner termostaterna för den värme ni vill ha , samtidigt så ökar flödet på vattnet till GV, då flödet stryps en del i elementen.
Menar du att vi ska ställa ner framledningstemperaturen och termostaterna till den tempen vi vill ha? Tycker att vi har provat detta utan någon framgång. Vi har golvvärme på bägge planen om det spelar någon roll.
 
O oj. skrev:
Menar du att vi ska ställa ner framledningstemperaturen och termostaterna till den tempen vi vill ha? Tycker att vi har provat detta utan någon framgång. Vi har golvvärme på bägge planen om det spelar någon roll.
OK GV på båda planen, med fördelare på båda, ta ett foto på båda så alla rör syns. Är det bara en cirkpump, den som sitter i värmekällan eller flera
 
J jonaserik skrev:
OK GV på båda planen, med fördelare på båda, ta ett foto på båda så alla rör syns. Är det bara en cirkpump, den som sitter i värmekällan eller flera
Ingen extra cirkulationspump, bara den som är i bergvärmepumpen. Det är främst i det rum som slinga 2:4 är i som vi inte får till önskad temperatur. Förslag på vad problemet kan vara?
 
  • Bild på en fördelningsventil för golvvärmesystem med flera rör och ställdon, inkommande vattenmätare och märkningar för olika värmeslingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manifold för golvvärmesystem med flera anslutna slingor och etiketterade ventiler, en del av bergvärmepumpens installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plan över golvvärmesystem som visar olika slingor, inklusive slinga 2:4 som har inte fått önskad temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova med att få mer flöde på den slingan, det görs med blå som vrides och se att den röda markeringen ovanför går ner 1 - 1,5 streck till att börja med. Tar nog tills i morgon innan resultat märks.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.