Vi har renoverat vår toalett. Avstämning har ej varit ännu och jag vill kolla vad man kan kräva angående uppsatt mosaik.
Mosaik (2,5x2,5) har satts på väggen ovanför handfatet. Enligt vår uppfattning är det dock inte plant, utan ojämnt uppsatt (alltså i "djupled"). Finns det några branschregler el. dyl. vad man kan kräva? Med tanke på att det har satts upp nya gipsskivor på väggen och spacklat ett otal gånger känns det konstigt att de inte kunde få det plant. Borde inte plattsättaren ha kollat med något rakt föremål (typ planka)? Misstänker att han har tryckt dit det för hand och då fått olika tryck. Gör man så eller skall man trycka med en skiva och på så sätt få samma tryck (= plan yta förhoppningsvis)?
Sedan har de lyckats repa mosaiken (glasmosaik) också, men det är kanske ett annat ämne... Ni får dock gärna kommentera vad man kan kräva ang. detta.
Om det spelar roll så har vi köpt mosaiken själva då entreprenören inte kunde få tag på den mosaik vi ville ha.

/Anders

Detta med skiftningar i 'djupled' är lite olika beroende på vilken typ av mosaik det handlar om.
Iof. sig så är kravet på underarbetet vid sättning av mosaik större, men har de vetat om att ni ska ha mosaik och det är en firma som är väl förtrogen med plattsättning så borde de ha gjort det arbetet på ett OK vis. Nu kan de kanske ha tryckt gropar med händerna i fixen :-/, men det låter osannolikt om ni har anlitat en välrenommerad firma.

Jag skulle vilja säga så här (även om jag säkert får på nöten nu ;)) att ju 'snyggare' mosaik dess sannolikare att du får dessa 'djupledsskiftningar'.
Tex. mosik av natursten och glas blir sällan och aldrig lika exakta, platta och jämna, utan skiftar aningens sinsemellan.
Ser du en hel vägg satt med glas eller marmormosaik så ser du nästan alltid små nivåskillnader i höjd mellan enskilda bitar, om du betraktar väggen från sidan.
Jag är kanske helkonstig, men jag tycker själv att det är en av mosaikens fördelar, ser både snyggt och charmigt ut och fördärvar på inget sätt intrycket :), till skillnad från om släta, stora kakelplattor ligger ojämnt :-X.

Jag ska se om jag hittar en bild som illustrerar hur jag menar.

MVH//Christina.

*EDIT* På den här bilden ser du på ett ungefär vad jag menar med höjdskillnader mellan enstaka mosaikbitar.
turkb8.jpeg

Problemet är inte att mosaikstenarna sinsemellan sitter olika sjupt, utan att vägen går i vågor (i djupled). Det är inte så på hela väggen, men iallafall vid handfatet och eftersom man har en rak kant att jämföra med så syns det extra tydligt. Men det kanske är vi som är extra kritiska... Ska se om jag kan ordna en bild ikväll.

afloom skrev:
Problemet är inte att mosaikstenarna sinsemellan sitter olika sjupt, utan att vägen går i vågor (i djupled).
Hmm...., låter ju märkligt, dessvärre har jag ingen annan idé om vad det kan bero på, annat än det du själv gissat, att det kanske varit trångt och bökigare just ovan tvättstället så att de kanske använt handflatorna :-/
Kanske även var knöligt att spackla på just den ytan!? ;)

Var porslinet monterat när de satte mosaiken? *EDIT* Näe, det kan det ju ändå inte ha varit :-/ eller.....

MVH//Christina.

Nej, det fanns ingenting på väggen när det satte mosaiken. Handfatet och hyllorna sattes upp efteråt.

Vet inte hur originalväggen var, men de har ju satt upp gipsskivor och spacklat ett otal gånger. Borde väl vara upp till dem att se till att den är rak? Hur som helst, jag vågar nog påstå att den inte är "gropig" på det sättet som mosaiken är nu.

Här är några bilder som kanske gör det hela klarare. Säg gärna till om jag är för petig så kan jag släppa detta och skylla på er...:-)

mosaik_overblick.gif
Bakom handfatet är det två "fördjupningar" i mosaiken, en på avrdera sidan av blandaren.
mosaik_narbild.gif
En av fördjupningarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.