294 läst ·
4 svar
294 läst
4 svar
Dra isolerad eller oisolerad PEX genom betonggolv
Jag håller på att dra nya vatten- och värmeledningar i källaren och vill lägga ner dem under golvet. Jag har därför valt LK:s isolerad PEX för att inte förlora värme i onödan. Jag har även VVC på varmvattnet så god isolering är viktigt för mig.
Hur ska jag göra vid genomföringen upp ur golvet?
Jag vill hels behålla isoleringen även där för att inte förlora värme men samtidigt så blir det ju supersvårt att få det tätt mot golvet. Eventuellt vatten på golvet kommer ju kunna rinna ner mellan isoleringen och betongen. Bör jag skala av isoleringer vid golvgenomföringen trots att det kommer kosta värme?
Hur ska jag göra vid genomföringen upp ur golvet?
Jag vill hels behålla isoleringen även där för att inte förlora värme men samtidigt så blir det ju supersvårt att få det tätt mot golvet. Eventuellt vatten på golvet kommer ju kunna rinna ner mellan isoleringen och betongen. Bör jag skala av isoleringer vid golvgenomföringen trots att det kommer kosta värme?
Se bara till att du har gjort så du enkelt kan byta rören om det behövs senare. Dvs gör inte en skarp 90graders böj upp så det är omöjligt att dra om rören om det av okänd anledning behövs senare. Sedan undrar jag varför det gör så mycket om du förlorar lite värme från ett rör i huset? Det värmer ju bara källaren o någon form av värme där lär du ju ha ändå?
Tack för råden.
Det kanske får bli en klack runt rören för att hålla vatten borta.
Ett tag funderade jag på att trä en stump av ett avloppsrör runt isoleringen just vid golvgenomföringen men det tar nog bara onödigt mycket plats.
Det kanske får bli en klack runt rören för att hålla vatten borta.
Ett tag funderade jag på att trä en stump av ett avloppsrör runt isoleringen just vid golvgenomföringen men det tar nog bara onödigt mycket plats.
Klicka här för att svara