Hej! Vi har köpt en gammal skola från 1875 och tänker ny bygga om en uthuslänga till tvättrum och bastu. Vi har ingen vatten indraget i huvudbyggnaden och vill ha våtutrymmena i en separat byggnad. Tanken är att det skall vara ganska enkelt och rustikt.
Uthuslängan är en enkel byggnad idag, med endast 26 mm ytterpanel. Den är förstås helt oisolerad och kallställd.
Bastun kommer att bli ca 10 m2 stor och vedeldad. Basturummet kommer ha två stycked kopplade 2-glasfönster 67 x 145 cm. En bastudörr leder till omklädningsrummet och en ytterdörr leder ut till en veranda.
(se bild)
Nu till frågan. Jag skulle vilja bygga bastun oisolerad för att slippa problem med fukt, eftersom utrymmet kommer vara ouppvärmt utom när bastun används. Vill också undvika plastskikt. Tror ni att det kommer att fungera att få varmt? Fundrar på detta aggregat: https://www.hemochbastu.se/harvia-3...MI4dTKufyx6wIVideyCh34qg8WEAQYASABEgKuJPD_BwE
Eller har ni bättre förslag på väggens konstruktion?
Några alternativ:
- Bastupanel, vindpapp, ytterpanel.
- Bastupanel, vindpapp, spontad panel, ytterpanel.
- Bastupanel, linisolering 50 mm , vindpapp, ytterpanel.
Tacksam för råd
Uthuslängan är en enkel byggnad idag, med endast 26 mm ytterpanel. Den är förstås helt oisolerad och kallställd.
Bastun kommer att bli ca 10 m2 stor och vedeldad. Basturummet kommer ha två stycked kopplade 2-glasfönster 67 x 145 cm. En bastudörr leder till omklädningsrummet och en ytterdörr leder ut till en veranda.
(se bild)
Nu till frågan. Jag skulle vilja bygga bastun oisolerad för att slippa problem med fukt, eftersom utrymmet kommer vara ouppvärmt utom när bastun används. Vill också undvika plastskikt. Tror ni att det kommer att fungera att få varmt? Fundrar på detta aggregat: https://www.hemochbastu.se/harvia-3...MI4dTKufyx6wIVideyCh34qg8WEAQYASABEgKuJPD_BwE
Eller har ni bättre förslag på väggens konstruktion?
Några alternativ:
- Bastupanel, vindpapp, ytterpanel.
- Bastupanel, vindpapp, spontad panel, ytterpanel.
- Bastupanel, linisolering 50 mm , vindpapp, ytterpanel.
Tacksam för råd
Är ingen expert på detta men under tiden jag var landsförvisad till Norrbotten badade jag ofta i snön efter att ha bastat i den oisolerade timrade bastun. Den bastun var riktigt gammal och vedeldningen simpel. Jag förmodar att ursprungsbastuna i Finland inte var isolerade men förmodligen gick det åt en del ved.
Hej igen, tänkte jag skulle utveckla lite varför det vore bra om man kunde köra utan isolering. Den där uthuslängan är väldigt otät, och det är mycket möss som kilar runt och gnager. De skulle tycka det var väldigt spännande med isolering att leka i.
Dessutom är jag lite orolig för att det skall kondensera fuktig bastuluft i isoleringen om man skippar plasten. Å andra sidan kanske inte det spelar så stor roll om man har isolering typ ekofiber som har lättare att transportera bort fukt... Behöver helt enkelt lite input från experterna på forumet.
En annan tanke är att bygga med mer trä helt enkelt:
- Bastupanel spikad på dubbel spontad plankvägg på 2x26 mm. Och samma i taket.
Dessutom är jag lite orolig för att det skall kondensera fuktig bastuluft i isoleringen om man skippar plasten. Å andra sidan kanske inte det spelar så stor roll om man har isolering typ ekofiber som har lättare att transportera bort fukt... Behöver helt enkelt lite input från experterna på forumet.
En annan tanke är att bygga med mer trä helt enkelt:
- Bastupanel spikad på dubbel spontad plankvägg på 2x26 mm. Och samma i taket.
Klicka här för att svara