Förutsättningar:

Vattenburet värmesystem, pelletsbrännare i panna avsedd för pellets samt elpatron.
Cirkulationspump samt motordriven shunt med utomhusgivare monterad i anslutning till pannan.

Golvvärme, fördelare 1: 4 slingor, utrustad med cirkulationspump och nån svart pryttel som kanske har med inblandning av retur att göra.

Golvvärme, fördelare 2: Ej monterad än! En slinga lagd, ska kompletteras till 3 eller 4 slingor. Enligt rörmokare ej nödvändigt med extra cirkulationspump.

Inga vattenradiatorer.

-----

Ännu en vinter närmar sig med ofrånkomlig kyla och misär inomhus.
Småttingarna har något mindre förståelse än vi vuxna, den ena kryper i år och har alltså mycket golvkontakt och skulle uppskatta lite värme.

Har haft en rörmokare här för att få offert på att montera en fördelare och arrangera golvvärme i tv-rummet som i dagsläget inte är uppvärmt (sprids dock lite värme eftersom resten av våningen är uppvärmd).
Han föreslog en lösning utan extra cirkulationspump vid fördelaren, eftersom vi inte har några radiatorer och inte kommer sätta in det.

För våran del vore det väldigt tacksamt, eftersom det faktiskt sparar en del pengar att slippa köpa pump.
Ljudmässigt skulle vi också föredra att slippa pump eftersom placering av fördelarna är i garderober i två sovrum.

Men då står vi där med en fördelare med extra cirkulationspump och en fördelare utan extra cirkulationspump.

Fördelare 1 kommer blanda ut med returen och pumpa runt i bra hastighet, lågt delta över slingorna. Kan ha ganska hög framledningstemperatur från pannan eftersom det ändå regleras temperatur vid fördelaren.

Fördelare 2 kommer gå direkt på det utshuntade vattnet från pannan, vilket måste ha en temperatur anpassad av den primära shunten med utegivare.

Kommer detta verkligen att lira när de har så olika förutsättningar?
Jag tycker det låter som att det är bäddat för problem, men då kan jag ju egentligen ingenting.

Om jag stänger av cirkulationspumpen vid fördelare 1, och tar bort "vridtermostaten" för fullt flöde, kommer jag få mer liknande förutsättningar då?
Givetvis blir det ett litet tryckfall över den stillastående pumpen, men det väljer jag att ignorera.
Eller kommer det ändå bli ett stort läckage av returen in i tilloppet? Kan jag få bort det genom att göra något med den här?
Termostatventil och justeringsratt för golvvärme, monterad på kopparrör mot en trävägg, med inställningar från 1 till 9.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har just nu experimenterat med att stänga av den extra cirkulationspumpen vid fördelare 1, justerat upp cirkulationen på pumpen vid pannan. Och har ett delta på ca 5 grader i den slinga jag använder som "index", den är antagligen inte längst, men det är badrummet och där vi har mest problem med värmen (14 grader på vintern). De andra slingorna ska jag öppna upp för att få samma returtemp.
(Obs! Jag mäter tilloppstemperatur på fördelaren, inte nere vid pannan. Anliggande givare med värmeöverförande pasta mellan givare och mätpunkt.)
(För att förekomma, nej vi kan inte isolera underifrån med annat än att riva ett badrum som är mindre än 10 år gammalt.)

Någon som har en idé om vad som är bästa lösning?
Helst skulle jag ju alltså vilja köra bägge fördelarna utan extra pump pga ljudnivån, kanske i framtiden byta till en större pump vid pannan när det finns fler slingor inkopplade.

Redigerat:
Översiktsbilder över hela gv-fördelarna samt shunten vid pannan.

Det låter som att du har en golvvärmeshunt vid fördelare1 men ingen vid fördelare2.
Om du inte har några radiatorer utan bara golvvärmeslingor så kan du skippa gv-shunten och cirkulationspumpen vid fördelare1.

Demmpa Demmpa skrev:
Översiktsbilder över hela gv-fördelarna samt shunten vid pannan.

Det låter som att du har en golvvärmeshunt vid fördelare1 men ingen vid fördelare2.
Om du inte har några radiatorer utan bara golvvärmeslingor så kan du skippa gv-shunten och cirkulationspumpen vid fördelare1.
Shunt vid pannan:
VVS-installation i ett pannrum med kopparrör, en cirkulationspump och ventiler.
Skapa konto

Pannrum med kopparrör, pumpar och två märkta fördelare: Fördelare 1 och Fördelare 2, mot en vitputsad vägg.
Skapa konto

Dvs fördelare 2 är inte påkopplad än, utan ansluts vid ventilerna när vi blir på det klara med hur systemet ska bli.

Hade svårt att få bra bild på fördelaren med telefonens kamera, blir lite för nära inne i kattvinden.
Pannfördelare med kopplingar, ventiler och mätare för golvvärme i en kattvind, kablar och två kopparrör syns i förgrunden.
Skapa konto
Bild av en komplex rörinstallation ovanför ett golv, med ventiler, kopparrör, kablar och mätare synliga i en trång utrymme.
Skapa konto

Jag tänker att om jag stänger den här: Bild av en shunt vid pannan med ventiler och rörkopplingar. Rödcirkulerad ventil och texten "Skruva till stängd?" syns i nederkanten.
Skapa konto

Så blockerar jag flödet från returen.
Pumpen är redan avstängd.

Då borde det motsvara den fördelare 2 som rörmokaren föreslår, som är utan pump och golvvärme-shunt.

Givetvis kan man få rörmokaren att bygga om den här fördelaren också, men samtidigt så vet man aldrig i framtiden, så om jag kan få en nästan lika bra lösning bara genom att stänga en ventil och stoppa en pump så vore jag nöjd.

Eller är jag helt ute och snurrar kanske? 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.