2 089 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Offertsajt funkar inte
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Efter att ha fått en halvhygglig offert från en seriös hantverkare tänkte jag kolla hur marknadspriset ligger. Jag lade därför upp projektet (riva, tätskikta och kakla ett badrum) på Brabyggare.se. Jag hade ju första hantverkarens specificerade offert att utgå ifrån och jag har renoverat badrum flera gånger tidigare, så jag kunde vara ganska precis och utförlig i beskrivningen av jobbet.
Det går sedan till så att Brabyggare.se mallar ut infon jag lagt in till de byggare som är anslutna. Tanken är att dessa ska sända en offert till mig så att jag kan jämföra.
Problemet är att de inte sände några offerter. För att kunna svara först så hade hantverkarna lagt in autoreply med meningslösa standardmeddelanden om att mitt projekt lät mycket intressant och att jag borde kontakta dem. Samtliga 6 offerter som visades var av denna typ och sändes strax efter midnatt mellan lördag och söndag när jag lade in min förfrågan. Jag kunde lika gärna googlat eller letat i telefonkatalogen efter hantverkare. Det hade förresten varit bättre att välja ut några efter en googling eftersom ett par av företagen låg över en timme bort med bil och jag tvivlar på att de har lust att pendla tre timmar om dagen och ändå få mindre betalt än hantverkaren i närområdet.
Har ni andra samma erfarenheter eller fungerar andra sajter bättre?
Det går sedan till så att Brabyggare.se mallar ut infon jag lagt in till de byggare som är anslutna. Tanken är att dessa ska sända en offert till mig så att jag kan jämföra.
Problemet är att de inte sände några offerter. För att kunna svara först så hade hantverkarna lagt in autoreply med meningslösa standardmeddelanden om att mitt projekt lät mycket intressant och att jag borde kontakta dem. Samtliga 6 offerter som visades var av denna typ och sändes strax efter midnatt mellan lördag och söndag när jag lade in min förfrågan. Jag kunde lika gärna googlat eller letat i telefonkatalogen efter hantverkare. Det hade förresten varit bättre att välja ut några efter en googling eftersom ett par av företagen låg över en timme bort med bil och jag tvivlar på att de har lust att pendla tre timmar om dagen och ändå få mindre betalt än hantverkaren i närområdet.
Har ni andra samma erfarenheter eller fungerar andra sajter bättre?
Fick samma intryck i våras när jag försökte få offert via en sån sida för ett dörrbyte. Autoreply vilket blir extremt irriterande när det är Max 6 företag som får svara. Däremot funkade det klockrent en annan gång ang en flyttstädning vilket ev är en tjänst dom är lättare för dom att räkna på och lämna skriftligt anbud enbart utifrån den info man själv lämnar
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Hantverkarna måste betala offertsajt får att få uppgifterna så dom kan skicka offert. Så har man mycket att göra så betalar man ju aldrig det är bara dom som har dåligt att göra som gör det.
Det blir givetvis helt ohållbart när folk använder en offertservice för att kolla marknadspriser. Det tar timmar att göra en offert och får man då exempelvis 5-50 förfrågningar per dag kan var och en räkna ut att det inte blir någon tid över att tjäna pengar.
En hantverkare som är duktig behöver inte använda sig av offertsajter, det sköter sig självt liksom.
Jag testade också den sidan för några år sedan i samband med en golvslipning. Två mer eller mindre standardsvar med pris per kvadratmeter och en som ville komma och kolla. På plats gav han ett väldigt seriöst intryck. Kanske underlättade att den sista bodde 5 km från mig. Han fick för övrigt jobbet och gjorde ett otroligt bra arbete.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Nja, det där stämmer inte.verktygsgurun skrev:
Som nystartad egen företagare har jag svårt att se hur man blir fullbokad utan någon form av reklam, offertsida eller liknande.
Man kanske flyttar till annan ort, man måste ju trots allt visa att man finns, annars vet inte folk vart dom ska ringa.
Jag har provat två offerttjänster (offerta och servicefinder). Fått fem bra svar vid båda tillfällena. Alla firmor kom och tittade och lämnade seriösa offerter. De flesta av firmorna uppfattade jag som väletablerade.
Är det verkligen så det fungerar?? Får för mig att hantverkaren loggar in på sajten och kan kolla vilka förfrågningar som ligger ute och svara på de som verkar intressanta. Dvs. inget jobb med att hantera förfrågningar när man är fullbelagd, och möjlighet att välja ut de jobb som passar bäst. När det funkar som det är tänkt alltså.mycke_nu skrev:
Den firman jag jobbar på brukar aldrig ta i dom där mailen som kommer var o varannan dag ifrån diverse olika bygg-sidor. Ring istället runt till firmor som folk kan rekommendera, då får du hjälp.
Sen en högst personlig uppfattning, folk som jagar billiga priser, lurar bara sig själva.
Sen en högst personlig uppfattning, folk som jagar billiga priser, lurar bara sig själva.
Klicka här för att svara