Jag begärde in offert för att byta ut vårt tak från en snickarfirma som vi brukar anlita. Först pratade vi om papptak, men med anledning av hur vårt tak ser ut så skulle det bli en massa plåtarbeten, varför vi ändrade oss till att lägga ett plåttak i stället.
Med anledning av detta så var snickaren här två gånger, först med en takläggare, och nästa gång med en plåtslagare. Dessa besök skedde i maj månad.

Efter 4½ månad, i oktober, så hade vi fortfarande inte fått någon offert, trots massa påtryckningar och löfte om att arbetet skulle komma igång i slutet av augusti.

Då kontaktade vi en annan firma som genast kom och tittade, lämnade offert och fick jobbet (allt på några dagar).

Nu hör den första snickaren av sig och säger att han har en offert klar. Då informerar jag honom om läget att vi har ordnat någon annan att göra jobbet, varvid han blir sur och slänger på luren.

Igår (13/1) så kommer det en faktura på 4187kr, där han har vill ha betalt för konsultation vid 2 tillfällen. En gång med takläggare, en gång med plåtslagare.

Själv tycker jag inte att jag har beställt någon konsultation utan jag har begärt en offert. Visserligen kan han väl (troligen i alla fall) ha rätt till att ta betalt för en offert, även om det kanske inte är det vanligaste. Jag har ju dock aldrig sett röken av någon offert, så det vill jag inte betala för.
Ville bara skriva av mig lite och höra vad ni andra tycker om detta.



//Magnus
 
Det var det fräckaste! :mad:

Om han inte har nämnt det tidigare, att det skulle kosta något, har han ingen rätt att fakturera. Bestrid fakturan skriftligt.
 
Om det är vanligt i branchen att ta betalt för offert så har företaget rätt att göra detta, även om det inte är tydligt uttalat.

Detta är dock ej fallet för ett takbyte. Hade det varit taklyft eller något annat avancerat hade det mycket väl kunnat vara en annan sak.

Om din beskrivning är helt korrekt så är kravet på ersättning för offertarbetet inte bara felaktigt utan den ersättning som krävs är även helt och hållet orimlig! Just pga det senare som är så tydligt och fult skulle jag hänga ut firman på detta forum. Någonstans går gränsen! Men det är jag det :)
 
Jo, jag kommer att hänga ut firman både här och på andra ställen. Det är inte bara detta som är problemet. Dock vill jag först skriva ihop en text med fakta, och dessutom så skall jag lugna ner mig lite så jag inte blandar in onödig ord i stil med ****** :)

Jag har redan betalt fakturan, dock kommer jag att skicka en skriftlig reservation för vissa delar i fakturan. Bryr mig inte så mycket om hurvida jag får tillbaka pengarna eller inte, vill mest att han skall veta vad vi tycker och att ingen annan skall behöva vara med om det samma med honom.

Som jag skrev innan, hade jag fått en offert så hade jag nog inte reagerat så mycket över fakturan heller (förutom att jag hade tyckt att det var dålig stil), men jag har ju inte fått någon offert, endast en faktura på konsultation.
 
VA? Har du betalt fakturan?? Varför?

Nu kanske jag missuppfattar men skrev du inte att dom var där och TITTADE 2 gånger på jobbet för att sedan återkomma med en offert.
För detta har du fått en faktura på 4187:- som du HAR BETALT ??
Hur tänkte du nu?
 
Genom att du betalade fakturan har du tyvärr uppmuntrat snickerifirman till att fortsätta med liknande fräcka faktureringar.
 
Mange L skrev:
Efter 4½ månad, i oktober, så hade vi fortfarande inte fått någon offert, trots massa påtryckningar och löfte om att arbetet skulle komma igång i slutet av augusti.

Då kontaktade vi en annan firma som genast kom och tittade, lämnade offert och fick jobbet (allt på några dagar).

Nu hör den första snickaren av sig och säger att han har en offert klar. Då informerar jag honom om läget att vi har ordnat någon annan att göra jobbet, varvid han blir sur och slänger på luren.

//Magnus
jag tycker att du börde ha ringt den första firman (som avslutning på en massa påtryckningar du redan gjort) och sagt att du är inte längre intresserad av hans tjänster så skulle du kanske slippa få luren i örat... och kanske räkningen med?
Det räckte att lyfta luren en sista gång samma dag du ingick en avtal med den andra firman och säga att någon annan fick jobbet . Man behöver inte ringa alla firmor man bad om en offert men eftersom du hade en tätt kontakt med dom så skulle en sån avslutning vara på sin plats, tycker jag.
gaia
 
Redigerat av moderator:
Thomas59
Ja du Mange L - det är nog bara att skriva av kostnaden på "lärt mig en läxa" kontot.

Genom din betalning skulle man nog kunna anse att du accepterat kostnaden så att få tillbaks beloppet blir en tuff uppförsbacke. Inte helt omöjligt men nästan och definitivt inte värt besväret. EN hårdhudad advokat kanske skulle kunna skrämma skiten ur takläggaren så att han betalar, men det kostar ju det också.

Får man fråga lite försynt - VARFÖR I HELA VÄRDEN BETALADE DU FAKTURAN :wow::wow::wow: ???

Du har ingen skyldighet att betala för en offert om det inte är så att ni faktiskt har överenskommit om detta innan firman började jobba på offerten.

Det hade räckt med att ta en kopia på fakturan, skrivit BESTRIDES med tex en röd tuschpenna över hela sidan på kopian och returnerat den.

Sen hade det varit upp till företaget att stämma dig på beloppet. Det hade sedan varit upp till firman att bevisa att ett avtal kommit till stånd osv. Det hade dom knappast kunnat göra.

Att du som kund ska behöva ringa och meddela att du valt en annan firma ser jag ingen anledning till. Inte bara med hänsyn till den tid som förlupit utan rent allmänt. Hade det gått en kort tid hade det ju varit snyggt att ringa och meddela tt du valt en annan firma men i detta läge - NEJ dom får helt enkelt skylla sig själva att dom inte fick fingrarna ur ****** och skickade offerten.
 
Att betala fakturarn var det dummaste du faktistk kunde göra. Tyvär.
 
Kolla om det fortfarande går att stoppa den i din internetbank.
 
Eftersom jag inte skrev riktigt allt från början så blev det kanske lite fel. En del av fakturan (ca 1/3 är uppsättning, nedtagning och hyra för en pressening som vi hade över vårt takfönster i 128 dagar).
Detta kan väl vara ok att ta betalt för, även om jag inte tror att vi hade sett denna posten på fakturan om han faktiskt fått jobbet.

När det gäller kontakten med honom så har det endast varit när han har svarat i telefonen, vilket kan variera från varje dag till var annan vecka.

Samtalet från ovan angivna snickare kom samma kväll som vi hade beställt jobbet från den andra firman, så någon möjlighet att kontakta honom innan han kontaktade oss fanns inte (ja, möjligen ett spann på några timmar då).

Vidare, som jag skrev innan så är det inte pengarna som bekymmrar mig i detta fallet, utan bara sättet. Men visst, genom att betala så främjar jag ju hans beteende, det är sant.
 
Jadu, det är inget vettigt du kan göra åt det nu. Att hänga ut snickaren tycker jag inte verkar så genomtänkt, men du behöver ju inte rekommendera henne för dina vänner. :)
 
injonil skrev:
Om det är vanligt i branchen att ta betalt för offert så har företaget rätt att göra detta, även om det inte är tydligt uttalat.
Absolut inte!

Varje situation är individuell och om det ska finnas ett avtalsvillkor "att lämna offert faktureras x kr" så måste det avtalsvillkoret ha synliggjorts för motparten som då har att välja att antingen acceptera kostnaden, eller mer troligt ta in offerter från dem som erbjuder dessa utan kostnad.

Sen är det en annan fråga att det kan finnas ett muntligt avtal om att lämna offert kommer att debiteras (förutsatt då att motparten har accepterat detta). Utan avtal med rätt att ta betalt har man självklart ingen fordringsrättsligt giltig fordran.
 
Det jag skrev vad sådant jag "lärt mig" här på forumet. Det kan givetvis vara fel! MEN detta är vad som står i konsumentköplagen, så helt taget ur luften är det inte:

37 §
Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning.
 
injonil skrev:
Det jag skrev vad sådant jag "lärt mig" här på forumet. Det kan givetvis vara fel! MEN detta är vad som står i konsumentköplagen, så helt taget ur luften är det inte:

37 §
Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning.

Hmmm.... ingen är felfri, allra minst jag. Jag rättar mig själv och förtydligar. Har läst förarbetena i de delar de avser denna paragraf. Har även läst lite praxis avseende bevisbörda för priset (som inte avser fallet uppförande eller tillbyggnad, dvs småhusentreprenad).

Är faktiskt förvånad och det är knepigt att hålla tungan rätt i munnen.

Utgångspunkten är att konsumenten ska betala för "förberedande undersökning". Detta är dock inte fastslaget i lagen (men gäller ändå) utan paragrafen ovan tar sikte på undantagen.

Undantagen från när en konsument inte ska betala för sådana förberedande undersökningar är:
- om det på grund av sedvana inom branschen att inte ta betalt
- om det är vanligt bland företagarna på orten att inte ta betalt för sådana uppdrag
- undersökningen utförs som ett led i näringsidkarens normala försäljningsansträngningar
- om det är fråga om sådana kostnadsberäkningar m. m. som ingår i ett vanligt anbudsförfarande."

Paragrafen är inte tvingande. Näringsidkaren kan alltså alltid förbehålla sig rätt till betalning för en förberedande undersökning, även om det är sedvana inom branschen att näringsidkare inte tar betalt för förberedande undersökningar av ifrågavarande slag. Självfallet måste det dock fordras att näringsidkaren på ett tydligt sätt har gjort klart för konsumenten att denne skall betala för undersökningen i fall då konsumenten annars på grund av omständigheterna har skäl att anta motsatsen.

Inte minst anser jag att det blir väldigt problematiskt för en konsument att fastställa sedvana i branschen, hur vanligt förekommande att inte ta betalt det är bland företagarna på orten, om det är ett led i just den näringsidkarens normala försäljningsansträngningar, eller ett vanligt anbudsförfarande.

Det pris som konsumenten ska betala regleras i 36 §, "skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."

Inte minst problematiskt blir tankegången i följande situation:

Näringsidkaren hävdar att pris inte har avtalats eller att skäligt pris har avtalats, medan konsumenten gör gällande att priset 0 kr har avtalats för det förberedande arbetet. Då har nämligen konsumenten bevisbördan för sitt påstående enligt mål T 2362-01 (plenumavgörande) från den 1 april 2005.

HD skriver nämligen att en konsument som "anser sig ha avtalat ett lägre pris än vad som följer av lagens utfyllande bestämmelser [bör] få bära bördan att säkra bevisning om avtalet och dess innebörd". Detta gäller utan hinder av uttalandena i förarbetena till konsumenttjänstlagen. Dock gäller denna nya princip inte om annat följer av lag (jfr 51 § KtjL om småhusentreprenad) eller om det till följd av "särskilda förhållanden finns anledning att göra undantag från denna huvudregel".

För att röra till det ytterligare så skiljer lagen på ny-, tillbyggnad och ombyggnation. Det är bara i sistnämnda fallet konsumenten har bevisbördan fr 1 april 2005.

Detta borde jag kanske ha uppmärksammat, och den nya bevisbördans placering var för mig en nyhet.

Mitt råd till konsumenterna är att för att vara helt säkert på att offerten är gratis, är att skriv ett avtal på att offerten är gratis, för i andra fall är det svårt att bevisa att ett lägre pris än ett rimligt pris är avtalat.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.