Reagerar lite på fakturan jag fick från ett företag som spolade mina avloppsrör. Framkörning förstår jag men ska de ha bränsletillägg? Vi bor ca. en mil utanför stan.
-
Medlem · 8 inlägg 23 mar 20:2223 mar 20:22 #1
- Laddar…
-
-
23 mar 22:11 #3
Helt otroligt först ta 930 för själva körningen på totalt ca. 2 mil. Sen ska de förutom den saftiga summan ha betalt för bränslet. Var det ett fordon som drar ca. 3 liter milen?
Mest förvånad var jag nog att de tog 8 kronor för vatten. Har de ingen skam i kroppen. Debiterar man 940 kronor i timmen så kan man tycka att lite vatten borde ingå, men nej kan det gå att skinna kunden på några extrakronor så ska det göras.- Laddar…
-
Hobbysnickare · 528 inlägg 23 mar 22:2523 mar 22:25 #4
Hur motiverar företaget bränsletillägget då? Vad sa de när du bad om en förklaring av fakturan?
- Laddar…
-
-
-
23 mar 22:40 #7
-
Medlem · 719 inlägg 23 mar 22:46
-
Medlem · 506 inlägg 23 mar 22:5623 mar 22:56 #9
Pengen för vatten förstår man nog om man behagar tänka lite att de är för hanteringen, utrustningen, ev tank för att frakta vattnet mm. Allt kostar !
Sitta på forum o förutsätta att saker ska va gratis om man tar in hantverkare är mer tragiskt än själva vattenavgiften.
Sen är de alltid fritt att diskutera priset. Därför valet alltid finns att göra jobben själv.- Laddar…
-
23 mar 23:11 #10
- Laddar…
-
23 mar 23:25 #11
Ska spola rören imorgon förhoppningsvis. 1600kr/h, de upskatta 1-2 timmars jobb.
Lite rot för gubben men de mesta är fordonskostnad. -
24 mar 07:54 #12
Det var så kallt på rummet inatt och ändå har vi betalat bränsletillägg.
(Förlåt, kunde inte låta bli)- Laddar…
-
Medlem · Dalarna · 965 inlägg 24 mar 08:2124 mar 08:21 #13
Jag skall tipsa chefen om det här inför våra kommande jobb.
Grävmaskin 800 kr timme,
tillägg förare till grävmaskin 350 kr timme
bandslitage tillägg 30 kr timme,
servicetillägg 30 kr timme,
bränsletillägg 50 kr timme.
Spadgubbe 400 kr timme
tillägg arbetskläder 30 kr timme
tillägg handverktyg 20 kr timme
tillägg servicebil spadis 500 kr dag
bränsletillägg servicebil 100 kr dag
Vintertillägg 1/9-1/5 500 kr dag
Sommartillägg 1/4- 1/11 300 kr dag
Till kund vid förfrågan nämner vi naturligtvis bara timkostnad för maskin och spadgubbe, alla tillägg redovisas enbart på kommande faktura, tillkommer moms på allt.
Eventuella klagomål kommer att besvaras med att "det är branschstandard, allt har ju blivit så dyrt"
Jag är glad och stolt att jobba i ett företag med öppen redovisning och transparens till kunden, våra priser till kund är fast timdebitering utan en massa påhittade tillägg, inga biltillägg, bara tillkomande kostnader för material och tid som går utanför offert eller förfrågan.
Företagare som jobbar mot kund av slag det vara må borde skämmas att ständigt hitta på nya sätt att blåsa kunden på pengar genom alla påhittade extrakostnader. Fy fan säger jag!
Inte undra på att vi har så mycket jobb vi vill och behöver, kanske ska öppna filialer i storstadsområden med vår prissättning och filosofi och slå ut alla oseriösa bluffare, fast det kanske konjunkturläget gör vad det lider.
Att ha mage att ta upp 8 kr för vatten, man baxnar...- Laddar…
-
-
24 mar 08:31 #15
- Laddar…