Skriv ett avtal/kontrakt. I det skall det finnas en punktlista som ser ut ungefär så här
Vi avtalar om byggentreprenad enligt nedanstående handlingar.
Om punkterna är motstridiga gäller de uppifrån och ned om inte omständigheterna är uppenbart föranleder annat.
1.Detta kontrakt
2.ABS05 (eller vilken som är aktuell just nu)
3.Beskrivning
4.Ritningar
5.Mätregler
6.Mängdförteckning
7.Offert
Beskrivningen är nyckeln. Lägg ner så mycket tid du orkar på att få den bra så är det lätt att undvika konflikter med byggaren.
mvh Findus
PS.Det går att lägga till en betalningsplan. Men betalningar är avhandlat i ABS vilket då kommer att gälla före betalningsplanen om de är i konflikt.DS
Vi avtalar om byggentreprenad enligt nedanstående handlingar.
Om punkterna är motstridiga gäller de uppifrån och ned om inte omständigheterna är uppenbart föranleder annat.
1.Detta kontrakt
2.ABS05 (eller vilken som är aktuell just nu)
3.Beskrivning
4.Ritningar
5.Mätregler
6.Mängdförteckning
7.Offert
Beskrivningen är nyckeln. Lägg ner så mycket tid du orkar på att få den bra så är det lätt att undvika konflikter med byggaren.
mvh Findus
PS.Det går att lägga till en betalningsplan. Men betalningar är avhandlat i ABS vilket då kommer att gälla före betalningsplanen om de är i konflikt.DS
Redigerat:
Medlem
· Kungsängen
· 21 inlägg
Jag har fått offert från en firma (Sthlm golv o måleri ab) att slipa vår altan. Jag fick offerten den 6 maj 2021 och accepterade offerten den 20 maj 2021. Innan jag accepterade offerten så var jag i kontakt med säljare på firman via mail 4 ggr och via tel 5 ggr. Sen Efter acceptans så hörde jag inget från firman. Ringde därför upp efter 10 dgr och frågade när de tänker komma. Döm om min förvåning då säljaren F säjer att att de inte tänker komma. Han ber om utsäkt för att mitt ärende hamnat mellan stolarna dvs han trodde att M skulle fixa det.
Frågan är om det finns ett avtal eller inte?
Enligt M på firman så finns en rad på sid 2 i offerten som säger att säljaren kan häva. När jag letar så hittar jag en rad "ser hantverkaren att golvet är för tunt kan han välja att avstå slipningen." Det finns inget annat i offerten som säger nåt om hävning.
När jag googlar runt namnet på företaget och företrädaren så hittar jag både "det ena och det andra", så det var kanske tur att de inte kom hit.
Enligt M på firman så finns en rad på sid 2 i offerten som säger att säljaren kan häva. När jag letar så hittar jag en rad "ser hantverkaren att golvet är för tunt kan han välja att avstå slipningen." Det finns inget annat i offerten som säger nåt om hävning.
När jag googlar runt namnet på företaget och företrädaren så hittar jag både "det ena och det andra", så det var kanske tur att de inte kom hit.
Du kan knappast tvinga dem att komma. Om de inte kommer kan du möjligen krångla med att kräva dem på ersättning för dina extra kostnader (men du måste ju då kunna styrka att du haft extra kostnader på grund av att de hoppade av).
Det existerar ett avtal men det är bara jobbigt för dig att tvinga att det utförs. Du kan inte heller få några större pengar i en rättsprocess. Glöm avtalet och gå vidare med någon annan.M Michael Hübbert skrev:Jag har fått offert från en firma (Sthlm golv o måleri ab) att slipa vår altan. Jag fick offerten den 6 maj 2021 och accepterade offerten den 20 maj 2021. Innan jag accepterade offerten så var jag i kontakt med säljare på firman via mail 4 ggr och via tel 5 ggr. Sen Efter acceptans så hörde jag inget från firman. Ringde därför upp efter 10 dgr och frågade när de tänker komma. Döm om min förvåning då säljaren F säjer att att de inte tänker komma. Han ber om utsäkt för att mitt ärende hamnat mellan stolarna dvs han trodde att M skulle fixa det.
Klicka här för att svara