Hallå
Dags att byta tak, och jag inser att jag inte kommer mäkta med det på kvällar och helger. Har alltså för första gången tagit in offerter på arbetet.

Nu uppstår ett frågetecken. Har en offert som jag antagligen vill acceptera, och har möjlighet att antingen godkänna via webben eller skriva ut och skriva under.

Men hur fungerar det sen med avtal. Jag vill ju skriva ett avtal på arbetet med de regleringar som finns där. Hur fungerar det då med en accepterad offert? Har en accepterad offert något juridiskt bindande? Vad händer om vi inte kan komma överens om avtalets utformning efter att jag accepterat offerten?

//Larsa

DU accepterar offerten genom avtalet. Vad för avtal vill du ha?

"Accepterad offert" är ingen juridisk term. Det kan betyda lite vad som helst, t ex att du har accepterat att offerten uppfyller dina formella krav, eller att du avser gå vidare och ingå ett avtal. Eller rent av ett avtal.

Normalt när man ingår ett avtal hänvisar man till offerten, dvs det som står där ska gälla. Dessutom brukar det ofta(st) tillkomma ytterligare saker i avtalet utöver det som står i offerten. Det kan vara både specifika saker man kommit överens om och t ex hänvisning till allmänna standardregler, som AMA eller BBR.

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Du skriver ju ett avtal där du reglerar allt du vill reglera. Offerten bifogas sedan avtalet och innehållet i offerten eller/och i förfrågan är det som styr innehållet i entreprenaden.

Tack för bra svar. Offerten hade ju texten att jag kunde acceptera den med underskrift eller via webben, så frågan var ju hur avtalet kom in i bilden. Tycker f91jsv:s svar var tydligt. Tror jag tar det muntligt med byggaren, men vill han ha skriftligt lägger jag nog till en mening med "accepteras med förutsättning....."

Har du några förutsättningar som skiljer sig från offerten skulle jag personligen skriva ett skriftligt avtal för din egen trygghet. Bara att använda hantverkarformuläret och lägga in dina egna krav och sen hänvisa till offerten. Mycket enklare om det blir en diskussion i efterhand.

Mikael_L
Jo jag vill ju skriva ett riktigt avtal. Väntar på en offert till, om inte den är väldigt bra kontaktar jag första byggaren och ber honom förbereda ett avtal. Vill främst begränsa byggtiden samt sätta ett slutdatum, så jag inte har byggarbetsplats i ett halvår....

Mikael_L
Vad händer om man ger en ren accept på inkommen offert, t.ex. skriftligt via brev eller email...
och sen dagen efter åker till firman, säger att man vill skriva avtal om detta, men kanske få in någon liten förändring.
Sitter man inte med två olika avtal som båda är bindande då?

Mikael_L skrev:
Jag har för mig att offert + accept = avtal.

Och då jag googlar lite så verkar det så. :)
[länk]
[länk]

Men ändrar man i villkoren vid accepten så blir det en oren accept, med nya vindlingar. Kolla länkarna jag skickade upp, och/eller googla själv.
Helt riktigt.

Mikael_L skrev:
Vad händer om man ger en ren accept på inkommen offert, t.ex. skriftligt via brev eller email...
och sen dagen efter åker till firman, säger att man vill skriva avtal om detta, men kanske få in någon liten förändring.
Sitter man inte med två olika avtal som båda är bindande då?
Då anses det nya avtalet gälla. Bara om en av parterna vill byta tak två gånger och går till tingstätten om saken skulle det möjligtvis bli problem, och jag är så säker jag kan vara att i fråga om ett takbyte på en specificerad address kommer rätten komma fram till att det är en ömsesidigt överenskommen ändring av avtalet.

Om det i stället handlar om beställning av något som man mycket väl kan beställa dubbla volymen av kan det möjligtvis bli problem.

Givetvis bör man i alla fall skriva i "avtalet" att det ersätter det tidigare avtalet (den accepterade offerten).

Sen vill du nog ha "avtalet" om offerten inte är tydlig med AMA/BBR e.dy.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Larsa skrev:
Jo jag vill ju skriva ett riktigt avtal. Väntar på en offert till, om inte den är väldigt bra kontaktar jag första byggaren och ber honom förbereda ett avtal. Vill främst begränsa byggtiden samt sätta ett slutdatum, så jag inte har byggarbetsplats i ett halvår....
Offerten är ett riktigt avtal och har ett pris beräknat på dom förutsättningarna som anges på offerten, vill du ha andra villkor än dom som står där så vill förmodligen byggaren ge ett annat pris, accepterad offert är ett avtal. Om du vill ändra nåt så be byggaren räkna fram en ny offert baserad på dina villkor.

Offerten är väl så att säga ena halvan av ett avtal, accepten är andra halvan.

Om du tycker att offerten saknar information så tyder det på att din offertförfrågan inte varit komplett.

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Men offerter innehåller väl aldrig ett AMA eller BBR avtal? Det måste väl vara så att man kommer överens om ett pris och sen sätter upp ett avtal kring detta?

Mikael_L
Larsa skrev:
Men offerter innehåller väl aldrig ett AMA eller BBR avtal? Det måste väl vara så att man kommer överens om ett pris och sen sätter upp ett avtal kring detta?
Varför inte?
I offertförfrågan är det väl lämpligt att anvisa sådana ramar för entreprenaden såsom att AMA och andra saker ska följas.
Och då är det sen lika lämpligt att anbudet även det innehåller denna info.

Larsa skrev:
Den som skickar en offert förbinder sig att leverera det som offereras till det erbjudna priset med dom villkor som står med i offerten om offerten accepteras under den tidsperiod som anges.

Därav är det mycket olämpligt att skicka offerter på komplicerade tjänster utan att ha med allt man vill ska ingå i avtalet. Den som skickat offerten har efteråt ingen rätt att säga "javisst, men bara med dom här extra villkoren". Offerter för varor är (vanligtvis) "enklare", så dom viktiga delarna är mycket korta (leveransplats, leveranstid, betalningsvillkor).

Om inga vidare villkor är angivna så gäller ffa. konsumenttjänstelagen och konsumenten har utöver detta en stark ställning då entreprenören är författare av avtalet (offerten) och expert. Detta ger dig tolkningsföreträde. Dock är det inte kul att vinna en process i rätten (själva vinsten är nog kul, men vägen dit är jobbigare än det smakar). Mycket roligare att ha ett avtal som båda parter är överens om vad det betyder så det inte behöver bli en process. Därför rekommenderar jag att du som konsument hjälpa en avtals-klantig entreprenör så något vettigt standardavtal som entreprenören förstår gäller. Eller välj en annan entreprenör om du tycker dom är för klantiga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.