1 558 läst ·
29 svar
2k läst
29 svar
Offert rimlig på gästtoa - 2 kvm nästan 100k?
Sida 1 av 2
Skall göra om en gästtoa ca 2m2
Fick en offert
Riva bef gips , ny gips
Gjuta in och koppla värmegolv med termostat
Fuktspärr 10cm upp
Flytta avlopp 10cm.
Kakla upp till 120com
Ngt nytt rör , 1,5 m
Kaklingen exklusive kliniker och kakel
Offerten ligger på nästan 100k. Efter rot.
Och då ingår ej porslinet och kaklet .
Men fogen ingick 😂
I min värld är det helt bananas . Naturligtvis kommer jag ta in andra offerter.
Rimlighet ?
Fick en offert
Riva bef gips , ny gips
Gjuta in och koppla värmegolv med termostat
Fuktspärr 10cm upp
Flytta avlopp 10cm.
Kakla upp till 120com
Ngt nytt rör , 1,5 m
Kaklingen exklusive kliniker och kakel
Offerten ligger på nästan 100k. Efter rot.
Och då ingår ej porslinet och kaklet .
Men fogen ingick 😂
I min värld är det helt bananas . Naturligtvis kommer jag ta in andra offerter.
Rimlighet ?
Tycker det låter som ett OK pris. Det krävs för detta jobb elektriker, rörmokare, snickare, kakelsättare. Många kompetenser med många besök - priser bygger snabbt på och de har bara 80 000 kr att dela på efter moms + ROT.
Elektrikern arbetskostnad 11tkr efter rot , för att koppla in värmegolv. Det finns el framdraget . Detta exklusive material .Claes Sörmland skrev:
Jag som inte är hantverkare , även om jag gör mkt själv( och tror att jag är det ibland 😉) förstår ju att det inte tar många timmar och koppla in ett värmegolv.
Hej
Visst är 130.000 kr mycket pengar, ungefär 3 arbetsveckor för 1 person plus material och kostnader för inköp och fordon. Men det sägs att mindre utrymmen är svårare att arbeta i = tar längre tid. Samt att både arbetstid samt material ökar rejält i pris de senaste 2-3 åren. Så den offert du har fått låter ganska rimlig.
Om du får offerter som är för billiga så ökar risken att okunniga personer gör jobbet och resultatet blir dåligt.
Visst är 130.000 kr mycket pengar, ungefär 3 arbetsveckor för 1 person plus material och kostnader för inköp och fordon. Men det sägs att mindre utrymmen är svårare att arbeta i = tar längre tid. Samt att både arbetstid samt material ökar rejält i pris de senaste 2-3 åren. Så den offert du har fått låter ganska rimlig.
Om du får offerter som är för billiga så ökar risken att okunniga personer gör jobbet och resultatet blir dåligt.
Så du betalar för en heldag elektriker. Det är väldigt svårt att få elektriker ens intresserade av sådana här småjobb, det blir liksom mer jobb för dem än det smakar. Därmed trycks priset upp för småjobb.Q q51020 skrev:
Tror att du missar att elektrikern behöver vara på plats före rivning och koppla bort all befintlig el. Där går det säkert åt minst 1/2 arbetsdag.Q q51020 skrev:
14000 är bara drygt 2 hela arbetsdagar.
Att få två hela arbetsdagar elektriker på småjobb för 14 000 kr med moms är utifrån storstadsperspektivet väldigt bra. De brukar ta det dubbla är min erfarenhet, en del är ju då material så jag pratar fakturabelopp (inget ROT-trams som bara ställer till dialogen här).Pjosk75 skrev:
Ni kan ju naturligtvis inte veta - men allt är redan rivet och förberett för elen. Därav studsar jag på prisetPjosk75 skrev:
Då har du istället ett oattraktivt uppdrag som du vill ha utfört, ju mindre arbete du kan erbjuda desto högre blir priset per arbetsdag/besök.Q q51020 skrev:
Men leta vidare med fler offertförfrågningar. Bäst är ju typ någon lokal kille i grannskapet som driver egen liten firma och hankar sig fram och därmed är beredd att ta småjobb för att överleva. De kan ligga förvånansvärt lågt i pris jämfört med de lite större företagen som måste försörja en ägare med kontor och dennes anställda.
Ok, då försvinner 1 moment. Men det behövs troligen 2 besök ändå där ny el dras och värmeslingorna läggs vid det första och allting ansluts vid det andra.Q q51020 skrev:
Behövs det verkligen värmegolv i en gästtoalett? Skönt förstår jag men nödvändigt om priset ökar med 5000kr, eller vad det nu är kostnaden blir för enbart värmeslingor och inkoppling?
En matta under fötterna tordes räcka de korta tider någon sitter där och filosoferar.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Det är ju ett stort problem i hantverkarbranschen att de inte vill ta småjobb. Vad är det för ngt ?!Claes Sörmland skrev:
Om du kommer till doktorn ? Skall de säga , tyvärr du har bara brutit skenbenet, för litet jobb , det vill vi inte göra ! Kanske om du betalar mkt mer än vad det eg kostar ?
Man kanske måste prisreglera hantverkarna ?
Tillspetsat naturligtvis - men samma princip