72 950 läst ·
173 svar
73k läst
173 svar
Offert som framkallar hjärtinfarkt ...
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Så kan ett monopolföretag bete sig!P Pappa1986 skrev:Hej å hå alla byggahusare.
Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.
Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-
Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...
Låter som du ska ringa Elon Musk. Han lovade väl lösa hela Australiens elproblem på 100 dagar vilket ja tror han gjorde. Så en eftermiddag kan han väl ta sig till till dig
700.000kr blir mycket solpaneler och batterier
som sagt där hade du tur !
Det brukar finnas ett takpris. En bekant till mig beställde en anslutning till sin sommarstuga för ca 5 år sedan. Elnätsägaren var tvungen att dra fram en högspänningslinje ca 1 km och sätta en trafokiosk vid tomtgräns. Min bekant fick betala strax under 60.000 kr för anslutningen.
Många har redan svarat på detta men jag måste få berätta vilket svar jag fick av Vattenfall när jag frågade om nästan samma sak. Jag har ett hus som har ström indraget men flyttade därifrån för 13 år sedan men behöll huset. Jag ringde Vattenfall som jag har som elleveratör för att fråga om jag kunde ställa av strömmen för att sedan koppla på den igen när jag behövde. Men det gick inte alls. Då var jag tvungen att säga upp avtalet och dom skulle komma och dra bort kabeln till huset. När jag frågade vad det skulle kosta att dra in strömmen igen svarade hon minst 25000kr! Jag trodde hon skämtade. Det slutade med att jag behöll strömmen. Grejen är att strömstolpen står ca 10m från huset. Grannarna tar ström från samma stolpe. Alltså 2500kr/m att jämföra med 436kr/m. Så sa hon verkligen rätt? Jag undrar om dom kanske hade tänkt flytta på stolpen också? Nåja, jag betalar ju bara fasta kostnader så det kan jag leva med.P Pappa1986 skrev:Hej å hå alla byggahusare.
Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.
Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-
Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...
Redigerat:
Hos Mälarenergi blir det 743.000:- enligt deras lista för en nyanslutning upp till 25AB larry78 skrev:
545.395kr för 1200m).+meter tillägg utöver 1200m
500m*395:-= 197.500:-
Summa 742.895:- för 1700meter upp till 25A
Och el dras normalt fram till tomtgräns.
Men tomtgräns är inte alltid samma som fastigetsgränser vid jordbruksfastigheter.
Utan tomtgräns är "fin-tomten" närmast bostadshuset.
Anslutningspunkt i befintliga nätet är där det är tekniskt möjligt att ansluta tillkommande effekt uttag. Och behöver inte vara närmsta elledning.
I kostnaden finns ev förstärkningsarbeten Och så med. Samt ev intrångsersättningar. Ev kabelskåp. Så det är inte bara en kabel i marken....
Men TS gjorde helt rätt och begärde en offert innan köp. Det är det enda riktiga om man ska vara säker på ett pris.
Redigerat:
slutpris lär hamna uppåt miljonen som någon skrev, det verkar handla om en gård! då finns fina möjligheter till mycket solpaneler, ett par små vindkraftverk (uppåt 10m höga) och en bra batteribank..(plus kanske ett diselverk på 10kwh som extra backup) så för en miljon kan du gå offgrid deluxe och ge fingret till eon,
typ solpaneler 30kwh 350k
2 vindverk 150k
batteribank 200k
dieselverk 30k
överflödig el kan du sälja billigt till grannarna, dra lite kabel själv o sälja till dom!
typ solpaneler 30kwh 350k
2 vindverk 150k
batteribank 200k
dieselverk 30k
överflödig el kan du sälja billigt till grannarna, dra lite kabel själv o sälja till dom!
Redigerat:
VILKA satte dessa höga priser!?P Pappa1986 skrev:Hej å hå alla byggahusare.
Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.
Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-
Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...
Hänsyn till den grannen ska tas när anslutningsavgifter beräknas. Därför är det avgörande om det finns andra fastigheter i närheten.H HSP skrev:
Dan_Johansson skrev:
435kr/meter
Kabeln 100kr/meter
men sen ska väll någon transportera kabeln ut till platsen
Och den som kör ut den har väll lön
Fordonet som transporterar går inte på luft, och kostar säkert en del i Leasing varje månad
Kabeln ska väll grävas ner, den som kör grävmaskin vill nog ha lön, maskinen dricker diesel och amorteras
kabeln ska kanske skarvas och en elektriker ska ut och göra detta.....