Jösses, det kommer bli svårt att få den kåken såld. Nyfiken på vad mäklaren sa om det hela sen :)
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Perfekt om man vill vara offgriddare
 
  • Gilla
MalinDz och 14 till
  • Laddar…
Tycker inte 750.000kr låter alls orimligt. Det är rejält med grävande och rejäla grejer som behövs för 1700m kabel.
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Tycker inte 750.000kr låter alls orimligt. Det är rejält med grävande och rejäla grejer som behövs för 1700m kabel.
Är kanske inte helt orimligt för hur lång det är, men har man bara räknat med ca 100,000 i sin budget blir det en stor avvikelse. De sa ju 400 m från början, nu blev det 1700m.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
Jösses, det kommer bli svårt att få den kåken såld. Nyfiken på vad mäklaren sa om det hela sen :)
Mäklaren skrev "det vä svinedyrt" att dra fram el.
Kåken säljs med 32ha skog så det är väl mest skogen som tilltalar folk.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
För den summan skulle jag satsat på ödrift. Har ett lantställe i norra Sverige där jag har elverk som jag startar upp vid behov och solpaneler på 1 kw och vindmolle på 1 kw kopplat till 12 ST agm batterier. Det gick loss på drygt 200 tusen.
 
  • Gilla
P skum och 27 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Hej å hå alla byggahusare.

Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.

Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-

Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...
Det kallas monopol. Jag fick betala för 8 år sedan 27000 där det var 40 meter till anslutningspunkt.
De tar betalt från transformator. Det var Vattenfall.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Om det är 1700m till närmsta punkt var det ju tom billigt med 795 000kr.
Förmodligen krävs det att de förlägger ny högspänningskabel fram till närheten av din bostad och sätter en nätstation där som går loss på 300 000kr bara den. Därifrån lägger de ny lågspänningskabel till ditt hus.
Hade du betalat faktiskt kostnad hade du hamnat på det dubbla
 
  • Gilla
  • Wow
Destrier och 5 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
För den summan skulle jag satsat på ödrift. Har ett lantställe i norra Sverige där jag har elverk som jag startar upp vid behov och solpaneler på 1 kw och vindmolle på 1 kw kopplat till 12 ST agm batterier. Det gick loss på drygt 200 tusen.
Att uppgradera till en betydligt större generator kostar inte mycket mer heller.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Om den är ensam om den anslutning är kostnaden inte mycket att klaga på. Bara kabeln som ska ner är väldigt kostsam. Sedan tillkommer en massa arbete, inte bara att få ner den i marken, utan möjligen servitut och projektering m.m.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Ligger gården väldigt ensamt? Finns det andra hus omkring så kan priset påverkas.
Finns en schablonmetod för beräkning av skälig anslutningsavgift som Energimarknadsinspektionen tagit fram som många elnätbolag följer, du kan läsa mer här: https://www.ei.se/sv/for-energikonsument/el/Elnat/anslutningsavgift/

Grundprincipen är att ge bolagen skälig täckningsgrad men de ”får” ej ta ut mer än faktisk kostnad. Så även om du tycker att det är dyrt så är troligen kostnaden för E.on betydligt högre.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Inte funderat på ett eget vindkraftverk istället? :crysmile::crysmile:

Eller solpaneler för 750.000kr.... borde bli rätt mycket ström ut en sån anläggning?
 
  • Gilla
Destrier och 5 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det va inte lite saftigt :sweat::crysmile:
Någon på offertavdelningen har kanske räknat från fel ställe (1700 m istället för 400 m) eller den som lämnade uppgift hade tänkt fel. Hur som helst delar du 740000 kr på 1700 m blir det en löpmeterkostnad på 435 kr och med tanke på att det är både schakt och återfyllning så är det inte en orimlig produktionskostnad (utgår ifrån att det inte är luftledningar för då blir det stolpar och andra typer av maskiner). Be de förklara hur de har räknat. Det verkar som de lägger hela investeringskostnaden på dig. Det är ändå de som äger ledningen fram till fastigheten ( tomtgräns) eller?
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Hej å hå alla byggahusare.

Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.

Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-

Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...
Hej!
Jag skulle bygga eget ställverk med UPS för 750,000:-.
 
  • Gilla
  • Haha
ErikLtz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.