Mats Carlsson. Mats: Gårdsägare skrev:
Ta alltid skriftlig offert. Det var smart. Tänk på att om det är ett riktigt gammalt hus så behöver ändå huset renoveras och då kan du dra ny el i väggar om det inte finns nån. På landet blir edt ofta elavbrott och det kommer bara att bli värre och värre. Man får subvention för solceller och det blir mycket billigare än elen du köper. På sikt tjänar du in investeringen hyfsat snabbt och sen är det ren vinst. Det är klart att det är en investering men inte så farlig och du bara behöver hushållsel. Som jag skrev tidigare så eldar man med ved på landet och har vedspis. Det blir ekonomiskt och det är en bra känsla att ha det då det blir strömavbrott ;)
Jag känner faktiskt inte en enda som använder vedspisen annat än vid nödlägen eller för mysfaktorn... vi har jordvärme/bergvärme jag och mina grannar och vi bor som du säger "på landet"
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
En fundering bara
Om man betalar för kabel och jobbet så borde man äga kablen sedan och få mindre fast avgift

/Byggarn
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Mats Carlsson. Mats: Gårdsägare skrev:
Ta alltid skriftlig offert. Det var smart. Tänk på att om det är ett riktigt gammalt hus så behöver ändå huset renoveras och då kan du dra ny el i väggar om det inte finns nån. På landet blir edt ofta elavbrott och det kommer bara att bli värre och värre. Man får subvention för solceller och det blir mycket billigare än elen du köper. På sikt tjänar du in investeringen hyfsat snabbt och sen är det ren vinst. Det är klart att det är en investering men inte så farlig och du bara behöver hushållsel. Som jag skrev tidigare så eldar man med ved på landet och har vedspis. Det blir ekonomiskt och det är en bra känsla att ha det då det blir strömavbrott ;)
Du får inga subventioner på solcellerna om de inte är nätanslutna. Om pengarna finns ens för dem
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Hej å hå alla byggahusare.

Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.

Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-

Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...
Har inte läst hela tråden så detta kanske redan är skrivet.
Just eftersom nätbolagen har monopol så är priserna reglerade av staten. På energimyndighetens hemsida kan man läsa vad det får kosta som mest i relation till avståndet, och det är fågelvägen som räknas.

https://www.ei.se/sv/for-energikonsument/el/Elnat/anslutningsavgift/

// J
 
  • Gilla
kimpano och 1 till
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Hur mycket drar en sådan per timme? Iofs bra med backup men känns ”lite” overkill... ;)
Ähh, bara ca 18lit/tim under full belastning.....
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Inte funderat på ett eget vindkraftverk istället? :crysmile::crysmile:

Eller solpaneler för 750.000kr.... borde bli rätt mycket ström ut en sån anläggning?
Gå offgrid med solpaneler+ ev vindkraftverk. Då är du inte utelämnad till bolagen och deras vansinnespriser bara för att vara ansluten
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Q
B Byggarn44 skrev:
En fundering bara
Om man betalar för kabel och jobbet så borde man äga kablen sedan och få mindre fast avgift

/Byggarn
Vem skall ha underhållet om kabeln går sönder isåfall?
 
PeterHog PeterHog skrev:
Jag känner faktiskt inte en enda som använder vedspisen annat än vid nödlägen eller för mysfaktorn... vi har jordvärme/bergvärme jag och mina grannar och vi bor som du säger "på landet"
Vi har en stuga i tornedalen, med el ansluten, men det har alltid eldats i öppen spis/ kamininsats och kokats te/ kaffe, bakats i gjutjärnsspisen.
 
S Sona2012 skrev:
Vi har en stuga i tornedalen, med el ansluten, men det har alltid eldats i öppen spis/ kamininsats och kokats te/ kaffe, bakats i gjutjärnsspisen.
Och där bor ni alltså året om och värmer upp huset på det viset? krävs nog väldigt mycket tid
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Vem skall ha underhållet om kabeln går sönder isåfall?
Läs på vad som gäller för elnät i Sverige innan du yttrar dej. Du är helt " borta"
 
  • Haha
faf och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Där var det då inte billigare! De 1700 meterna skulle kosta 1 216 895 kr hos Mälarenergi för säkring under 25 A.
H HSP skrev:
Hos Mälarenergi blir det 743.000:- enligt deras lista för en nyanslutning upp till 25A
545.395kr för 1200m).+meter tillägg utöver 1200m
500m*395:-= 197.500:-

Summa 742.895:- för 1700meter upp till 25A.
Verkar vara lite olika priser hos Mälarenergi :thinking:
 
Idag ska man kunna säkra upp en bostad till minst 25A, ska man ha en gård skulle jag förbereda för minst 63A. 63A innebär16kvmm upp till ca100 m därefter ökar dimensionen hela tiden pga spänningsfall. 1700m, jag kan tänka mig att det handlar om 50 kvmm, kanske tom 70 kvmm, då sticker kostnaderna på kabeln rejält.
 
Sixten1970 Sixten1970 skrev:
Idag ska man kunna säkra upp en bostad till minst 25A, ska man ha en gård skulle jag förbereda för minst 63A. 63A innebär16kvmm upp till ca100 m därefter ökar dimensionen hela tiden pga spänningsfall. 1700m, jag kan tänka mig att det handlar om 50 kvmm, kanske tom 70 kvmm, då sticker kostnaderna på kabeln rejält.
10kvmm räcker då 10kvm är upp till 35A
 
P Pappa1986 skrev:
Hej å hå alla byggahusare.

Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.

Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-

Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...

Hej!

Har varit med om ett liknande fall för drygt 10 år sedan. Också med E-on som nätägare. I mitt fall handlade det om cirka 500 meter till närmaste transformatorstation. Anslutningen gällde en nybyggd villa i skogen. Första offerten från E-on löd på 180.000-:. Vid det tillfället tyckte jag det var för mycket pengar så jag avböjde erbjudandet och överklagade till Energimyndigheten, som bl.a. utövar tillsyn av nätägarna. Överklagandet kostar ingenting och efter ungefär 20 månader avgjordes fallet.
Fick en ny offert från E-on som löd på 34.000:- , den offerten accepterade jag.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
P Pappitrullo skrev:
Hej!

Har varit med om ett liknande fall för drygt 10 år sedan. Också med E-on som nätägare. I mitt fall handlade det om cirka 500 meter till närmaste transformatorstation. Anslutningen gällde en nybyggd villa i skogen. Första offerten från E-on löd på 180.000-:. Vid det tillfället tyckte jag det var för mycket pengar så jag avböjde erbjudandet och överklagade till Energimyndigheten, som bl.a. utövar tillsyn av nätägarna. Överklagandet kostar ingenting och efter ungefär 20 månader avgjordes fallet.
Fick en ny offert från E-on som löd på 34.000:- , den offerten accepterade jag.
Ja, ibland lönar det sig att överklaga men lite drygt att vänta 20 mån.
Gick det åt mycket värmeljus? ;) hehe

Skämt åsido så ska jag ha det i åtanke om det skulle bli aktuellt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.