72 950 läst ·
173 svar
73k läst
173 svar
Offert som framkallar hjärtinfarkt ...
Jag känner faktiskt inte en enda som använder vedspisen annat än vid nödlägen eller för mysfaktorn... vi har jordvärme/bergvärme jag och mina grannar och vi bor som du säger "på landet"Mats: Gårdsägare skrev:
Ta alltid skriftlig offert. Det var smart. Tänk på att om det är ett riktigt gammalt hus så behöver ändå huset renoveras och då kan du dra ny el i väggar om det inte finns nån. På landet blir edt ofta elavbrott och det kommer bara att bli värre och värre. Man får subvention för solceller och det blir mycket billigare än elen du köper. På sikt tjänar du in investeringen hyfsat snabbt och sen är det ren vinst. Det är klart att det är en investering men inte så farlig och du bara behöver hushållsel. Som jag skrev tidigare så eldar man med ved på landet och har vedspis. Det blir ekonomiskt och det är en bra känsla att ha det då det blir strömavbrott![]()
Du får inga subventioner på solcellerna om de inte är nätanslutna. Om pengarna finns ens för demMats: Gårdsägare skrev:
Ta alltid skriftlig offert. Det var smart. Tänk på att om det är ett riktigt gammalt hus så behöver ändå huset renoveras och då kan du dra ny el i väggar om det inte finns nån. På landet blir edt ofta elavbrott och det kommer bara att bli värre och värre. Man får subvention för solceller och det blir mycket billigare än elen du köper. På sikt tjänar du in investeringen hyfsat snabbt och sen är det ren vinst. Det är klart att det är en investering men inte så farlig och du bara behöver hushållsel. Som jag skrev tidigare så eldar man med ved på landet och har vedspis. Det blir ekonomiskt och det är en bra känsla att ha det då det blir strömavbrott![]()
Har inte läst hela tråden så detta kanske redan är skrivet.P Pappa1986 skrev:Hej å hå alla byggahusare.
Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.
Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-
Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...
Just eftersom nätbolagen har monopol så är priserna reglerade av staten. På energimyndighetens hemsida kan man läsa vad det får kosta som mest i relation till avståndet, och det är fågelvägen som räknas.
https://www.ei.se/sv/for-energikonsument/el/Elnat/anslutningsavgift/
// J
Vi har en stuga i tornedalen, med el ansluten, men det har alltid eldats i öppen spis/ kamininsats och kokats te/ kaffe, bakats i gjutjärnsspisen.PeterHog skrev:
B Bengt Svejdur skrev:
Verkar vara lite olika priser hos MälarenergiH HSP skrev:
Idag ska man kunna säkra upp en bostad till minst 25A, ska man ha en gård skulle jag förbereda för minst 63A. 63A innebär16kvmm upp till ca100 m därefter ökar dimensionen hela tiden pga spänningsfall. 1700m, jag kan tänka mig att det handlar om 50 kvmm, kanske tom 70 kvmm, då sticker kostnaderna på kabeln rejält.
10kvmm räcker då 10kvm är upp till 35ASixten1970 skrev:
Idag ska man kunna säkra upp en bostad till minst 25A, ska man ha en gård skulle jag förbereda för minst 63A. 63A innebär16kvmm upp till ca100 m därefter ökar dimensionen hela tiden pga spänningsfall. 1700m, jag kan tänka mig att det handlar om 50 kvmm, kanske tom 70 kvmm, då sticker kostnaderna på kabeln rejält.
P Pappa1986 skrev:Hej å hå alla byggahusare.
Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.
Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-
Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...
Hej!
Har varit med om ett liknande fall för drygt 10 år sedan. Också med E-on som nätägare. I mitt fall handlade det om cirka 500 meter till närmaste transformatorstation. Anslutningen gällde en nybyggd villa i skogen. Första offerten från E-on löd på 180.000-:. Vid det tillfället tyckte jag det var för mycket pengar så jag avböjde erbjudandet och överklagade till Energimyndigheten, som bl.a. utövar tillsyn av nätägarna. Överklagandet kostar ingenting och efter ungefär 20 månader avgjordes fallet.
Fick en ny offert från E-on som löd på 34.000:- , den offerten accepterade jag.
Ja, ibland lönar det sig att överklaga men lite drygt att vänta 20 mån.P Pappitrullo skrev:Hej!
Har varit med om ett liknande fall för drygt 10 år sedan. Också med E-on som nätägare. I mitt fall handlade det om cirka 500 meter till närmaste transformatorstation. Anslutningen gällde en nybyggd villa i skogen. Första offerten från E-on löd på 180.000-:. Vid det tillfället tyckte jag det var för mycket pengar så jag avböjde erbjudandet och överklagade till Energimyndigheten, som bl.a. utövar tillsyn av nätägarna. Överklagandet kostar ingenting och efter ungefär 20 månader avgjordes fallet.
Fick en ny offert från E-on som löd på 34.000:- , den offerten accepterade jag.
Gick det åt mycket värmeljus?
Skämt åsido så ska jag ha det i åtanke om det skulle bli aktuellt