Byggahus.se

Offert som framkallar hjärtinfarkt ...

1. P
    Medlem · Nivå 12
    Hej å hå alla byggahusare.

Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
    Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
    Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
    Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.

Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
    742.500:-

Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Det va inte lite saftigt :sweat::crysmile:

• Laddar…
  3. P
    Medlem · Nivå 12
    Nä, helt sjukt

4. P
    Medlem · Nivå 12
    Jag har fortfarande inte hämtat mig..... Ligger här med hjärtklappning och ser ännu en potentiell gård försvinna.... :crysmile:

5. J
    Medlem · Nivå 10
    Sett liknande belopp men då har det iallafall varit industrier med >50amp anslutning.

El blir stört när det blir dem avstånden. Är bara meterpris * meter i deras offert. Ingen rimlighetsklausul.

6. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    435 kr/metern ungefär, låter inte så mycket när man bryter ner det så? Borde inte kabeln kosta nån 100 per meter?

7. L
    Medlem · Nivå 11
    Jo säkerligen, men sen får man betala skjortan varje månad för lyxen att faktiskt ha el i uttaget.

Nä jag tycker det var orimligt dyrt, men antar det var fullt i den närmsta transformator.

• Laddar…
  8. P
    Medlem · Nivå 12
    Det är säkerligen ett "normalt" pris för utfört arbete men det är just det att det ska kosta 1 miljon för att få el till kåken, det är sjukt.

• Laddar…
  9. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Men alltså ett lantbruk utan el?

10. P
    Medlem · Nivå 12
    Mer skogsfastighet med torpstuga

11. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Ah.

• Laddar…
  12. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Nyss var det 742.500kr, nu är det uppe i en miljon. Priset verkar stiga mer än index.

• Laddar…
  13. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Det är ju danska kronor fattaru väl!

14. P
    Medlem · Nivå 12
    742.500:- till tomtgräns
    Sen ska någon gräva fram till huset, koppla in i ett fasadmätarskåp + central i huset och då även lite lamputtag mm så summa summarum = 1 miljon :sweat:

• Laddar…
  15. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Problemet är inte bara kostnad för 1700 meter kabel, den måste säkert vara 2 nummer grövre än vanligt.

Protte