40 260 läst ·
61 svar
40k läst
61 svar
Offert 500 h - Slutfaktura 1100 h
Sida 1 av 5
Är mitt i en renovering där snickaren börjar bli klar. Däremot diskuterade vi ekonomin idag där det framkom en del otrevliga nyheter.
Har varit på plats ganska mycket då en del av renoveringen kunde jag lösa själv. Har därför haft en hyfsad koll på hur mycket snickarna varit på plats.
De har varit extremt duktiga på att ta pauser, kört iväg med firmabilen båda två för att hämta skruv eller kaffe och vissa dagar har de inte varit här alls. De har sällan varit här 8 h per dag.
Samtligt har jag inte gjort några noteringar då de har gjort ett bra jobb.
Men på offerten var det skrivet 500 h i arbetstimmar men de är uppe i 1100 och är inte klara än. Jag har fått stoppa bygget nu.
Nu ska de såklart ha betalt också (helst omgående för det är tydligen dålig likviditet). Det är många röda flaggor och jag ifrågasätter deras timmar ordentligt. Jag kan acceptera att de lägger på ca 200 h för diverse extraarbete som dök upp men ytterligare 400 h är helt orimligt.
Vad har man för rättigheter som konsument? Bara betala? Nej vi hade inte fast pris ”för detta blir nog ett snabbt jobb som blir billigare..”
Har varit på plats ganska mycket då en del av renoveringen kunde jag lösa själv. Har därför haft en hyfsad koll på hur mycket snickarna varit på plats.
De har varit extremt duktiga på att ta pauser, kört iväg med firmabilen båda två för att hämta skruv eller kaffe och vissa dagar har de inte varit här alls. De har sällan varit här 8 h per dag.
Samtligt har jag inte gjort några noteringar då de har gjort ett bra jobb.
Men på offerten var det skrivet 500 h i arbetstimmar men de är uppe i 1100 och är inte klara än. Jag har fått stoppa bygget nu.
Nu ska de såklart ha betalt också (helst omgående för det är tydligen dålig likviditet). Det är många röda flaggor och jag ifrågasätter deras timmar ordentligt. Jag kan acceptera att de lägger på ca 200 h för diverse extraarbete som dök upp men ytterligare 400 h är helt orimligt.
Vad har man för rättigheter som konsument? Bara betala? Nej vi hade inte fast pris ”för detta blir nog ett snabbt jobb som blir billigare..”
Vad har ni avtalat?Q Qala1989 skrev:Är mitt i en renovering där snickaren börjar bli klar. Däremot diskuterade vi ekonomin idag där det framkom en del otrevliga nyheter.
Har varit på plats ganska mycket då en del av renoveringen kunde jag lösa själv. Har därför haft en hyfsad koll på hur mycket snickarna varit på plats.
De har varit extremt duktiga på att ta pauser, kört iväg med firmabilen båda två för att hämta skruv eller kaffe och vissa dagar har de inte varit här alls. De har sällan varit här 8 h per dag.
Samtligt har jag inte gjort några noteringar då de har gjort ett bra jobb.
Men på offerten var det skrivet 500 h i arbetstimmar men de är uppe i 1100 och är inte klara än. Jag har fått stoppa bygget nu.
Nu ska de såklart ha betalt också (helst omgående för det är tydligen dålig likviditet). Det är många röda flaggor och jag ifrågasätter deras timmar ordentligt. Jag kan acceptera att de lägger på ca 200 h för diverse extraarbete som dök upp men ytterligare 400 h är helt orimligt.
Vad har man för rättigheter som konsument? Bara betala? Nej vi hade inte fast pris ”för detta blir nog ett snabbt jobb som blir billigare..”
Beställde ni enligt offerten så kan de max fakturera 575h om inte arbetet har utökats under tiden. Det var inte 500h/gubbe offerten avsåg?Q Qala1989 skrev:
Det har inte dykt upp hysteriskt mycket mer jobb. Det som dök upp under byggets gång var att vi valde ha ett nytt innertak (tog dem mindre än en dag att sätta upp), nya lister (två dagars arbete) och ett annat typ av kakel i badrummet vilket krävde mönsterpassning. Jag skulle uppskatta att det är 150 h arbete.K Kasken skrev:
Att de har räknat fel på timmarna på offerten kan inte vara mitt fel? Det blir mitt fel nu när fakturorna ska betalas.
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Innertak 1 dag, lister 2 dagar, resterande för att komma upp i 150 timmar är således mönster anpassningen av kakel?Q Qala1989 skrev:Det har inte dykt upp hysteriskt mycket mer jobb. Det som dök upp under byggets gång var att vi valde ha ett nytt innertak (tog dem mindre än en dag att sätta upp), nya lister (två dagars arbete) och ett annat typ av kakel i badrummet vilket krävde mönsterpassning. Jag skulle uppskatta att det är 150 h arbete.
Att de har räknat fel på timmarna på offerten kan inte vara mitt fel? Det blir mitt fel nu när fakturorna ska betalas.
500 timmar plus eventuell tillkommande tid för extraarbeten känns rimligt, inte mer än så.
Tillägg, 500 timmar OM allt är klart, nu ska arbetet ha pausats, av dig? Kan vara bra att ge de möjligheten att arbeta färdigt enligt avtal, annars går det säkert att räkna om så att exempelvis 2/3 av jobbet = 333h
Jag var tvungen att pausa för att banken inte kommer ge mer lån, jag tror vi kommer få beviljat det som nu eventuellt måste betalas. Det jobb som är kvar kommer ta mig max 100 h att göra. Men släpper inte in snickarna igen.A August Eriksson skrev:Innertak 1 dag, lister 2 dagar, resterande för att komma upp i 150 timmar är således mönster anpassningen av kakel?
500 timmar plus eventuell tillkommande tid för extraarbeten känns rimligt, inte mer än så.
Tillägg, 500 timmar OM allt är klart, nu ska arbetet ha pausats, av dig? Kan vara bra att ge de möjligheten att arbeta färdigt enligt avtal, annars går det säkert att räkna om så att exempelvis 2/3 av jobbet = 333
prA August Eriksson skrev:Innertak 1 dag, lister 2 dagar, resterande för att komma upp i 150 timmar är således mönster anpassningen av kakel?
500 timmar plus eventuell tillkommande tid för extraarbeten känns rimligt, inte mer än så.
Tillägg, 500 timmar OM allt är klart, nu ska arbetet ha pausats, av dig? Kan vara bra att ge de möjligheten att arbeta färdigt enligt avtal, annars går det säkert att räkna om så att exempelvis 2/3 av jobbet = 333h
Beror ju på hur kontraktet faktiskt är skrivet
Men du borde (lätt att vara efterklok) ha stoppat tidigare
Men du borde (lätt att vara efterklok) ha stoppat tidigare
Har du haft arbete hos dig, 2 snickare, 100% (40h/veckan) i 3 månader?Q Qala1989 skrev:Är mitt i en renovering där snickaren börjar bli klar. Däremot diskuterade vi ekonomin idag där det framkom en del otrevliga nyheter.
Har varit på plats ganska mycket då en del av renoveringen kunde jag lösa själv. Har därför haft en hyfsad koll på hur mycket snickarna varit på plats.
De har varit extremt duktiga på att ta pauser, kört iväg med firmabilen båda två för att hämta skruv eller kaffe och vissa dagar har de inte varit här alls. De har sällan varit här 8 h per dag.
Samtligt har jag inte gjort några noteringar då de har gjort ett bra jobb.
Men på offerten var det skrivet 500 h i arbetstimmar men de är uppe i 1100 och är inte klara än. Jag har fått stoppa bygget nu.
Nu ska de såklart ha betalt också (helst omgående för det är tydligen dålig likviditet). Det är många röda flaggor och jag ifrågasätter deras timmar ordentligt. Jag kan acceptera att de lägger på ca 200 h för diverse extraarbete som dök upp men ytterligare 400 h är helt orimligt.
Vad har man för rättigheter som konsument? Bara betala? Nej vi hade inte fast pris ”för detta blir nog ett snabbt jobb som blir billigare..”
Det här är så vanligt att konsumentverket har gjort en egen sida om problemet. I korta drag så är det offererat pris som gäller, allt utöver ska det finnas kontrakt på. Nu är visserligen ett muntligt kontrakt lika giltigt som ett skriftligt, men det är ett helvete att lyckas bevisa vad ett sådant innehåller i efterhand. Då det är hantverkaren som vill ha betalt så borde han har allt skriftligt.
Du har alltid rätt att kräva en specificerad faktura, så länge en sådan inte presenteras så kan han inte dra fakturan vidare till inkasso eller kronofogden. Försöker han sälja vidare en faktura (factoring) som du har bestridit så berätta det för företaget som köpt fakturan, han har då med stor sannolikhet gjort sig skyldig till brott mot deras villkor och eventuellt mot lagen.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-vill-ha-for-mycket-betalt/
Du har alltid rätt att kräva en specificerad faktura, så länge en sådan inte presenteras så kan han inte dra fakturan vidare till inkasso eller kronofogden. Försöker han sälja vidare en faktura (factoring) som du har bestridit så berätta det för företaget som köpt fakturan, han har då med stor sannolikhet gjort sig skyldig till brott mot deras villkor och eventuellt mot lagen.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-vill-ha-for-mycket-betalt/