Är mitt i en renovering där snickaren börjar bli klar. Däremot diskuterade vi ekonomin idag där det framkom en del otrevliga nyheter.
Har varit på plats ganska mycket då en del av renoveringen kunde jag lösa själv. Har därför haft en hyfsad koll på hur mycket snickarna varit på plats.
De har varit extremt duktiga på att ta pauser, kört iväg med firmabilen båda två för att hämta skruv eller kaffe och vissa dagar har de inte varit här alls. De har sällan varit här 8 h per dag.
Samtligt har jag inte gjort några noteringar då de har gjort ett bra jobb.

Men på offerten var det skrivet 500 h i arbetstimmar men de är uppe i 1100 och är inte klara än. Jag har fått stoppa bygget nu.
Nu ska de såklart ha betalt också (helst omgående för det är tydligen dålig likviditet). Det är många röda flaggor och jag ifrågasätter deras timmar ordentligt. Jag kan acceptera att de lägger på ca 200 h för diverse extraarbete som dök upp men ytterligare 400 h är helt orimligt.

Vad har man för rättigheter som konsument? Bara betala? Nej vi hade inte fast pris ”för detta blir nog ett snabbt jobb som blir billigare..”
 
  • Gilla
  • Wow
redep och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Q Qala1989 skrev:
Är mitt i en renovering där snickaren börjar bli klar. Däremot diskuterade vi ekonomin idag där det framkom en del otrevliga nyheter.
Har varit på plats ganska mycket då en del av renoveringen kunde jag lösa själv. Har därför haft en hyfsad koll på hur mycket snickarna varit på plats.
De har varit extremt duktiga på att ta pauser, kört iväg med firmabilen båda två för att hämta skruv eller kaffe och vissa dagar har de inte varit här alls. De har sällan varit här 8 h per dag.
Samtligt har jag inte gjort några noteringar då de har gjort ett bra jobb.

Men på offerten var det skrivet 500 h i arbetstimmar men de är uppe i 1100 och är inte klara än. Jag har fått stoppa bygget nu.
Nu ska de såklart ha betalt också (helst omgående för det är tydligen dålig likviditet). Det är många röda flaggor och jag ifrågasätter deras timmar ordentligt. Jag kan acceptera att de lägger på ca 200 h för diverse extraarbete som dök upp men ytterligare 400 h är helt orimligt.

Vad har man för rättigheter som konsument? Bara betala? Nej vi hade inte fast pris ”för detta blir nog ett snabbt jobb som blir billigare..”
Vad har ni avtalat?
 
  • Gilla
Ulf67 och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vad har ni avtalat?
Att få uppdateringar under arbetets gång där vi skulle ha chans att ändra till billigare/snabbare lösningar. Samtidigt visste de om vilken budget som fanns, nu är vi en ekonomisk situation som kanske blir svår att lösa.
 
  • Ledsen
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Q Qala1989 skrev:
Att få uppdateringar under arbetets gång där vi skulle ha chans att ändra till billigare/snabbare lösningar. Samtidigt visste de om vilken budget som fanns, nu är vi en ekonomisk situation som kanske blir svår att lösa.
Beställde ni enligt offerten så kan de max fakturera 575h om inte arbetet har utökats under tiden. Det var inte 500h/gubbe offerten avsåg?
 
  • Gilla
Micke Fyhr och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Beställde ni enligt offerten så kan de max fakturera 575h om inte arbetet har utökats under tiden. Det var inte 500h/gubbe offerten avsåg?
Nej det var totalt 500 arbetstimmar, allt var specificerat ner på nivån för skruv/beslag. Och totalsumma. Men som sagt den är överskriden.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Maska offerten och lägg upp
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A anojak skrev:
Maska offerten och lägg upp
Det är ju även viktigt att tydligt rada upp allt som ändrats och tillkommit mot det arbete offerten avsåg.

Men rent spontant måste det ju relativt tillkommit vansinniga mängder arbete om den uppskattade arbetstiden mer än fördubblats.
 
  • Gilla
  • Wow
gaia och 4 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det är ju även viktigt att tydligt rada upp allt som ändrats och tillkommit mot det arbete offerten avsåg.

Men rent spontant måste det ju relativt tillkommit vansinniga mängder arbete om den uppskattade arbetstiden mer än fördubblats.
Det har inte dykt upp hysteriskt mycket mer jobb. Det som dök upp under byggets gång var att vi valde ha ett nytt innertak (tog dem mindre än en dag att sätta upp), nya lister (två dagars arbete) och ett annat typ av kakel i badrummet vilket krävde mönsterpassning. Jag skulle uppskatta att det är 150 h arbete.
Att de har räknat fel på timmarna på offerten kan inte vara mitt fel? Det blir mitt fel nu när fakturorna ska betalas.
 
  • Gilla
Netsö
  • Laddar…
Q Qala1989 skrev:
Det har inte dykt upp hysteriskt mycket mer jobb. Det som dök upp under byggets gång var att vi valde ha ett nytt innertak (tog dem mindre än en dag att sätta upp), nya lister (två dagars arbete) och ett annat typ av kakel i badrummet vilket krävde mönsterpassning. Jag skulle uppskatta att det är 150 h arbete.
Att de har räknat fel på timmarna på offerten kan inte vara mitt fel? Det blir mitt fel nu när fakturorna ska betalas.
Innertak 1 dag, lister 2 dagar, resterande för att komma upp i 150 timmar är således mönster anpassningen av kakel?

500 timmar plus eventuell tillkommande tid för extraarbeten känns rimligt, inte mer än så.

Tillägg, 500 timmar OM allt är klart, nu ska arbetet ha pausats, av dig? Kan vara bra att ge de möjligheten att arbeta färdigt enligt avtal, annars går det säkert att räkna om så att exempelvis 2/3 av jobbet = 333h
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Innertak 1 dag, lister 2 dagar, resterande för att komma upp i 150 timmar är således mönster anpassningen av kakel?

500 timmar plus eventuell tillkommande tid för extraarbeten känns rimligt, inte mer än så.

Tillägg, 500 timmar OM allt är klart, nu ska arbetet ha pausats, av dig? Kan vara bra att ge de möjligheten att arbeta färdigt enligt avtal, annars går det säkert att räkna om så att exempelvis 2/3 av jobbet = 333
A August Eriksson skrev:
Innertak 1 dag, lister 2 dagar, resterande för att komma upp i 150 timmar är således mönster anpassningen av kakel?

500 timmar plus eventuell tillkommande tid för extraarbeten känns rimligt, inte mer än så.

Tillägg, 500 timmar OM allt är klart, nu ska arbetet ha pausats, av dig? Kan vara bra att ge de möjligheten att arbeta färdigt enligt avtal, annars går det säkert att räkna om så att exempelvis 2/3 av jobbet = 333h
pr
Jag var tvungen att pausa för att banken inte kommer ge mer lån, jag tror vi kommer få beviljat det som nu eventuellt måste betalas. Det jobb som är kvar kommer ta mig max 100 h att göra. Men släpper inte in snickarna igen.
 
  • Ledsen
linkanbygg
  • Laddar…
Beror ju på hur kontraktet faktiskt är skrivet

Men du borde (lätt att vara efterklok) ha stoppat tidigare
 
  • Gilla
Xioz och 4 till
  • Laddar…
Är det över huvud taget möjligt att dom varit på plats 1100 timmar beräknat på 8 timmars arbetsdagar?
 
  • Gilla
Jonas_123 och 10 till
  • Laddar…
Q Qala1989 skrev:
Är mitt i en renovering där snickaren börjar bli klar. Däremot diskuterade vi ekonomin idag där det framkom en del otrevliga nyheter.
Har varit på plats ganska mycket då en del av renoveringen kunde jag lösa själv. Har därför haft en hyfsad koll på hur mycket snickarna varit på plats.
De har varit extremt duktiga på att ta pauser, kört iväg med firmabilen båda två för att hämta skruv eller kaffe och vissa dagar har de inte varit här alls. De har sällan varit här 8 h per dag.
Samtligt har jag inte gjort några noteringar då de har gjort ett bra jobb.

Men på offerten var det skrivet 500 h i arbetstimmar men de är uppe i 1100 och är inte klara än. Jag har fått stoppa bygget nu.
Nu ska de såklart ha betalt också (helst omgående för det är tydligen dålig likviditet). Det är många röda flaggor och jag ifrågasätter deras timmar ordentligt. Jag kan acceptera att de lägger på ca 200 h för diverse extraarbete som dök upp men ytterligare 400 h är helt orimligt.

Vad har man för rättigheter som konsument? Bara betala? Nej vi hade inte fast pris ”för detta blir nog ett snabbt jobb som blir billigare..”
Har du haft arbete hos dig, 2 snickare, 100% (40h/veckan) i 3 månader?
 
  • Gilla
  • Wow
redep och 10 till
  • Laddar…
Har ni avtalat om att du ska betala innan arbetet blir klart?

Hade inte skickat en endaste krona till dem. Du borde helt enkelt betala vad ni avtalat plus praxis i extra procent. Släpp inte in klåparna igen.
 
Det här är så vanligt att konsumentverket har gjort en egen sida om problemet. I korta drag så är det offererat pris som gäller, allt utöver ska det finnas kontrakt på. Nu är visserligen ett muntligt kontrakt lika giltigt som ett skriftligt, men det är ett helvete att lyckas bevisa vad ett sådant innehåller i efterhand. Då det är hantverkaren som vill ha betalt så borde han har allt skriftligt.
Du har alltid rätt att kräva en specificerad faktura, så länge en sådan inte presenteras så kan han inte dra fakturan vidare till inkasso eller kronofogden. Försöker han sälja vidare en faktura (factoring) som du har bestridit så berätta det för företaget som köpt fakturan, han har då med stor sannolikhet gjort sig skyldig till brott mot deras villkor och eventuellt mot lagen.

https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-vill-ha-for-mycket-betalt/
 
  • Gilla
  • Älska
redep och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.