598 läst ·
2 svar
598 läst
2 svar
Offert HJÄLP
Hej! Fick vattenskada i min gästtoalett/wc (litet våtutrymme, ca 3,5 m², bara wc + frånluftsvärmepump. Försäkringen har godkänt ärendet. 50 000kr
Försäkringen täcker återställning till tidigare standard: rivning + uppbyggnad av golv (mineralull, spånskiva, blindbotten, fall till brunn, ny plastmatta), gips + plywood på vägg, samt de-/återmontering av el (elcentral, uttag), WC och radiator. Min egen kostnad för själva skadedelen blir ca 8000kr (åldersavdrag + självrisk).
Nu tillkommer några tillval och VVS-arbeten utöver försäkringen, och entreprenören la först en offert på 110 00kr vilket kändes helt orimligt.
Det som ska göras utöver försäkringen:
VVS:
Mina frågor:
Försäkringen täcker återställning till tidigare standard: rivning + uppbyggnad av golv (mineralull, spånskiva, blindbotten, fall till brunn, ny plastmatta), gips + plywood på vägg, samt de-/återmontering av el (elcentral, uttag), WC och radiator. Min egen kostnad för själva skadedelen blir ca 8000kr (åldersavdrag + självrisk).
Nu tillkommer några tillval och VVS-arbeten utöver försäkringen, och entreprenören la först en offert på 110 00kr vilket kändes helt orimligt.
Det som ska göras utöver försäkringen:
- Kakelsättning på vägg (jag håller eget kakel). Rummet är WC utan dusch, så jag vet att kravet bara är golvtätskikt (plastmatta)med uppvik, inte fullt väggtätskikt.
- Ny golvbrunn
- IFÖ Spira tvättställspaket + FMM-blandare
VVS:
- VVS:aren ska sätta tillbaka värmerören + rör till värmesystemet (rören finns redan idag)
- Dra nya utanpåliggande rör till toalett, handfat och element
- Koppla toalett + handfat till avlopp
Mina frågor:
- Vad är rimligt pris för kakelsättning + VVS-jobbet ovan (ink. moms, med ROT), ?
- Har ni gjort liknande i WC utan dusch tog ni fullt väggtätskikt eller räcker det med plasttmatta med uppvik?
- Tips på hur och vad jag bör ställa eller kräva från entrepenören så det inte blir fuljobb eller extra kostnader i efterhand?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 201 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 201 inlägg
Använd Hantverkarformuläret, ha förseningsvite, anlita bara ett företag som någon har rekommenderat dig personligen, dvs. släkt, vänner, kollegor, grannar etc. Kolla företaget mot Svarta listan, hos Kronofogden, Skatteverket, BKR, GVK, Säker vatten.R Renoveringtest skrev:
Fråga företaget vad som kan bli en tilläggskostnad och om de bedömer att branschreglerna från BKR, GVK och Säker vatten kommer att uppfyllas till 100 %.
Ta in minst 3 offerter.
110 000 kr för tillvalen du beskriver låter spontan t högt, men det är svårt att bedöma utan att se den specificerade offerten. Be entreprenören bryta ner priset på material, arbetstid och varje moment, då blir det mycket lättare att jämföra med andra offerter.
Jag hade också ställt frågor som tex
Hur många timmar räknar ni med för plattsättning respektive VVS?
Ingår allt material, transporter och bortforsling?
Finns det några arbeten som kan tillkomma utöver offerten, och i så fall under vilka förutsättningar?
klargör hu ni gör med eventuella ändrings- och tilläggsarbeten.
Eftersom det är en WC utan dusch krävs normalt inte tätskikt på hela väggarna. Däremot ska golvet ha tätskikt med uppvik mot vägg enligt gällande branschregler. Be gärna entreprenören beskriva vilken lösning de tänker använda?
Om du vill kan jag även hjälpa dig att granska offerten innan du skriver på. Jag arbetar med att analysera byggofferter och avtal för att hitta oklarheter, dolda kostnader och villkor som kan bli dyra i efterhand. Ofta räcker några små justeringar i avtalet för att undvika många framtida problem.
Jag hade också ställt frågor som tex
Hur många timmar räknar ni med för plattsättning respektive VVS?
Ingår allt material, transporter och bortforsling?
Finns det några arbeten som kan tillkomma utöver offerten, och i så fall under vilka förutsättningar?
klargör hu ni gör med eventuella ändrings- och tilläggsarbeten.
Eftersom det är en WC utan dusch krävs normalt inte tätskikt på hela väggarna. Däremot ska golvet ha tätskikt med uppvik mot vägg enligt gällande branschregler. Be gärna entreprenören beskriva vilken lösning de tänker använda?
Om du vill kan jag även hjälpa dig att granska offerten innan du skriver på. Jag arbetar med att analysera byggofferter och avtal för att hitta oklarheter, dolda kostnader och villkor som kan bli dyra i efterhand. Ofta räcker några små justeringar i avtalet för att undvika många framtida problem.
Klicka här för att svara