8 377 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Offert Golvläggning - Offerttvist
Obestånd = dålig ekonomi, ekonomiska svårigheter, insolvens, misär, konkis, konkurs, på kneken.A Anton5 skrev:Jag har råkat i obestånd med en firma som lagt vårt Golv. Ett bjelin Fiskbensparkett.
Vi fick en offert på som efter ROT som vi tyckte var ett bra pris , men när arbetet är slut som tog betydligt mycket mer tid för hantverkaren än vad denne hade räknat med så vill han ha betalt per timme istället. Finns det utrymme legalt att göra detta? Vi har offerten skriftlig och betalningstid står på offerten men dom har inte angett betalningsuppgifter(ge bankgiro) på offerten i övrigt. Diskussionen om priset började när jag efter arbetet var avslutat skulle betala och jag ringde för att be om betalningsuppgifterna.
Vi ska ta kontakt med konsumentverket är tanken , någon som har andra råd om och eller hur att gå vidare?
MVH
Knappast det du syftar på utan du menar nog att du är oense med företaget.
Hoppas det löser sig!
Det är ingen som kan ge ett rätt svar utan att man ser offerten. Men som det skrivs i tråden så behöver inte en offert vara komplett, det kan mycket väl finnas delar som inte ingår och som därav görs löpande. Det kan vara moment som är svåra att tidsuppskatta eller där man inte vet förutsättningarna förens man har kommit en bit in projektet.A Anton5 skrev:det stod betalning innan 10 dagar, så antog att jag skulle betala inom den perioden.
Nu har jag inte fått någon ny faktura ännu så har egentligen inget att bestrida men enligt vad som dom säger. Hela känns väldigt olustigt.
Som jag hittar på Lawline så är en offert inget man kan frångå utom i speciella omständigheter tex om det uppkommer oväntade arbetsmoment, möjligen deras okunskapet om hur lång tid det tog men det är väl inget jag ska få stå för då?.
"Fiskbensparkett" står det, snabb sökning verkar det vara ett klickgolv som installerats. Om det är extremt billigt då låter jag vara osagt.B Boende45 skrev:
B BosseHansson skrev:
Det är ett bra pris på offerten, Men som sagts ett klick system så inte så tidskrävande som ett klassiskt Fiskben. Sen var det bara ca 120 kvm som lades. Uppenbarligen underskattade dom hur lång tid det skulle ta, därav konflikten. Har dock pratat med Golvläggare som lagt flera bjelin golv som menar att det tagit orimligt många timmar
har lagt in offerten ovan i forumetD Dr.L skrev:Det är ingen som kan ge ett rätt svar utan att man ser offerten. Men som det skrivs i tråden så behöver inte en offert vara komplett, det kan mycket väl finnas delar som inte ingår och som därav görs löpande. Det kan vara moment som är svåra att tidsuppskatta eller där man inte vet förutsättningarna förens man har kommit en bit in projektet.
Klicka här för att svara