Jag skulle behöva höja betongbjälklaget cirka 35mm i vardagsrummet innan jag lägger på vinylklick. Rummet är 20 kvadratmeter. Lägenhet på andra våningen.

Betongbjälklaget är något skrovligt men i våg och utan större ojämnheter.

Här är den lösning som föreslås av chat GPT:

Summering av konstruktion från betongbjälklag och upp:
  1. Plastfolie (fuktspärr).
  2. Grålumppapp (tar bort knarr från skrovligheten).
  3. 22 mm Golvspån (flytande, limmad i spont).
  4. 12,5 mm Golvgips (limmad och skruvad i spånet).
  5. Vinylklick (med dess underlag).
Med detta tillvägagångssätt skulle jag få ett golv som känns stumt och tyst.

Nu som jobbar med detta, låter det görbart eller skulle ni göra något annorlunda?

Magnus E K
Vet inte vad plastfolien gör för nytta på andra våningen. Sen är det också helt fel att skriva golvspån och golvgips med versaler, även om det inte påverkar bygget.

• Gilla
karluppsala
  • Laddar…
BirgitS
Behövde du inte något ljuddämpande?

• Gilla
karluppsala
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är så pass stort installtionsutrymme under golvet ner till våningen under så det behövs inte. Under lägenheten ligger ett restaurangkök. Det vanliga i huset är att golven flytspacklas upp men önskar att lägga skivmaterial om möjligt.

BirgitS BirgitS skrev:
Om vi bortser från ljuddämpningen. Skulle du fortfarande säga att det är bättre att ha kvar gruset och lägga ett nytt skikt med 22mm golvspån istället för att börja om från betongbjälklaget med nytt skivmaterial?

Är rädd att det kommer vara svårt att få gruset kompakt och i våg, och att det kommer sätta sig efter några månader så svikten kommer tillbaka..

Magnus E K
Aha, det finns grus/sand. Ta inte bort! Grus är nästan det bästa som finns för ljuddämpning och att få en plan yta. Tänkte föreslå att lägga in sand om det hade varit något någon orkade göra.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Aha, det finns grus/sand. Ta inte bort! Grus är nästan det bästa som finns för ljuddämpning och att få en plan yta. Tänkte föreslå att lägga in sand om det hade varit något någon orkade göra.
Yes! Det finns grus nu. Saken är den att angränsande rum är flytspacklat, och jag skulle gärna ha ett sammanhängande vinylgolv i de båda rummen. Tror du det går att få det tillräckligt stumt och stabilt så att man inte behöver ha tröskel mellan rummen med gruset kvar?

Tänker att det blir känsligt vid övergången om spånskivorna sätter sig någon millimeter

K karluppsala skrev:
Yes! Det finns grus nu. Saken är den att angränsande rum är flytspacklat, och jag skulle gärna ha ett sammanhängande vinylgolv i de båda rummen. Tror du det går att få det tillräckligt stumt och stabilt så att man inte behöver ha tröskel mellan rummen med gruset kvar?

Tänker att det blir känsligt vid övergången om spånskivorna sätter sig någon millimeter
Fästa en regel i betongbjälklaget precis vid övergången och fixera golvspånet just där, och resterande delen av golvet flytande på gruset kanske?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.