352 läst ·
7 svar
352 läst
7 svar
Höja betongbjälklag innan golvläggning - Har chat GPT rätt?
Jag skulle behöva höja betongbjälklaget cirka 35mm i vardagsrummet innan jag lägger på vinylklick. Rummet är 20 kvadratmeter. Lägenhet på andra våningen.
Betongbjälklaget är något skrovligt men i våg och utan större ojämnheter.
Här är den lösning som föreslås av chat GPT:
Summering av konstruktion från betongbjälklag och upp:
Nu som jobbar med detta, låter det görbart eller skulle ni göra något annorlunda?
Betongbjälklaget är något skrovligt men i våg och utan större ojämnheter.
Här är den lösning som föreslås av chat GPT:
Summering av konstruktion från betongbjälklag och upp:
- Plastfolie (fuktspärr).
- Grålumppapp (tar bort knarr från skrovligheten).
- 22 mm Golvspån (flytande, limmad i spont).
- 12,5 mm Golvgips (limmad och skruvad i spånet).
- Vinylklick (med dess underlag).
Nu som jobbar med detta, låter det görbart eller skulle ni göra något annorlunda?
Om vi bortser från ljuddämpningen. Skulle du fortfarande säga att det är bättre att ha kvar gruset och lägga ett nytt skikt med 22mm golvspån istället för att börja om från betongbjälklaget med nytt skivmaterial?BirgitS skrev:
Är rädd att det kommer vara svårt att få gruset kompakt och i våg, och att det kommer sätta sig efter några månader så svikten kommer tillbaka..
Yes! Det finns grus nu. Saken är den att angränsande rum är flytspacklat, och jag skulle gärna ha ett sammanhängande vinylgolv i de båda rummen. Tror du det går att få det tillräckligt stumt och stabilt så att man inte behöver ha tröskel mellan rummen med gruset kvar?Magnus E K skrev:
Tänker att det blir känsligt vid övergången om spånskivorna sätter sig någon millimeter
Fästa en regel i betongbjälklaget precis vid övergången och fixera golvspånet just där, och resterande delen av golvet flytande på gruset kanske?K karluppsala skrev:Yes! Det finns grus nu. Saken är den att angränsande rum är flytspacklat, och jag skulle gärna ha ett sammanhängande vinylgolv i de båda rummen. Tror du det går att få det tillräckligt stumt och stabilt så att man inte behöver ha tröskel mellan rummen med gruset kvar?
Tänker att det blir känsligt vid övergången om spånskivorna sätter sig någon millimeter
Klicka här för att svara