Jag har råkat i obestånd med en firma som lagt vårt Golv. Ett bjelin Fiskbensparkett.
Vi fick en offert på som efter ROT som vi tyckte var ett bra pris , men när arbetet är slut som tog betydligt mycket mer tid för hantverkaren än vad denne hade räknat med så vill han ha betalt per timme istället. Finns det utrymme legalt att göra detta? Vi har offerten skriftlig och betalningstid står på offerten men dom har inte angett betalningsuppgifter(ge bankgiro) på offerten i övrigt. Diskussionen om priset började när jag efter arbetet var avslutat skulle betala och jag ringde för att be om betalningsuppgifterna.
Vi ska ta kontakt med konsumentverket är tanken , någon som har andra råd om och eller hur att gå vidare?
MVH
Vi fick en offert på som efter ROT som vi tyckte var ett bra pris , men när arbetet är slut som tog betydligt mycket mer tid för hantverkaren än vad denne hade räknat med så vill han ha betalt per timme istället. Finns det utrymme legalt att göra detta? Vi har offerten skriftlig och betalningstid står på offerten men dom har inte angett betalningsuppgifter(ge bankgiro) på offerten i övrigt. Diskussionen om priset började när jag efter arbetet var avslutat skulle betala och jag ringde för att be om betalningsuppgifterna.
Vi ska ta kontakt med konsumentverket är tanken , någon som har andra råd om och eller hur att gå vidare?
MVH
Moderator
· Stockholm
· 57 800 inlägg
OM det verkligen är en offert till fast pris, vilket ibland kan vara lite luddigt uttryckt. Så gäller den. Det som skulle kunna ge hantverkaren rätt till extra debitering är om det finns oförutsedda problem, typ att undergolvet är oväntata dåligt och behövt förstärkas eller liknande. Det skall i så fall meddelas, och extra kostnaden skall godkännas av dig innan de fortsätter.
OM offerten egentligen är en uppskattning för arbete påå löpande räkning (kan som sagt vara luddigt), så har hantverkaren rätt att debitera max 15% över uppskattningen. Såvida det inte finns oförutsett osv, som ovan.
Vad var skälet till att dte tog betydligt längre tid?
OM offerten egentligen är en uppskattning för arbete påå löpande räkning (kan som sagt vara luddigt), så har hantverkaren rätt att debitera max 15% över uppskattningen. Såvida det inte finns oförutsett osv, som ovan.
Vad var skälet till att dte tog betydligt längre tid?
En offert är bara en offert, och behöver således inte innehålla betalningsuppgifterna. Varför försökte du betala innan faktura skickats?A Anton5 skrev:Jag har råkat i obestånd med en firma som lagt vårt Golv. Ett bjelin Fiskbensparkett.
Vi fick en offert på som efter ROT som vi tyckte var ett bra pris , men när arbetet är slut som tog betydligt mycket mer tid för hantverkaren än vad denne hade räknat med så vill han ha betalt per timme istället. Finns det utrymme legalt att göra detta? Vi har offerten skriftlig och betalningstid står på offerten men dom har inte angett betalningsuppgifter(ge bankgiro) på offerten i övrigt. Diskussionen om priset började när jag efter arbetet var avslutat skulle betala och jag ringde för att be om betalningsuppgifterna.
Vi ska ta kontakt med konsumentverket är tanken , någon som har andra råd om och eller hur att gå vidare?
MVH
Jo absolut. Men om så skulle vara fallet så är det ganska ovanligt att man skulle avtala något annat än att betalning sker mot faktura och TS borde nog då informerat om den punkten i avtalet.C cotillion skrev:
Avtalet som ingåtts borde haft ett avsnitt som behandlar betalningsvillkor.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 800 inlägg
Det är väl inte så ovanligt. Jag har fått påminna 2 hantverkare av 3 senaste året om att jag vill betala. Den 3e var det tyvärr tvärtom med, en av hans fakturor (mail) missade jag, så han fick påminna, alltid pinsamt.
K kniv skrev:
det stod betalning innan 10 dagar, så antog att jag skulle betala inom den perioden.K kniv skrev:
Nu har jag inte fått någon ny faktura ännu så har egentligen inget att bestrida men enligt vad som dom säger. Hela känns väldigt olustigt.
Som jag hittar på Lawline så är en offert inget man kan frångå utom i speciella omständigheter tex om det uppkommer oväntade arbetsmoment, möjligen deras okunskapet om hur lång tid det tog men det är väl inget jag ska få stå för då?.
Tack!H hempularen skrev:OM det verkligen är en offert till fast pris, vilket ibland kan vara lite luddigt uttryckt. Så gäller den. Det som skulle kunna ge hantverkaren rätt till extra debitering är om det finns oförutsedda problem, typ att undergolvet är oväntata dåligt och behövt förstärkas eller liknande. Det skall i så fall meddelas, och extra kostnaden skall godkännas av dig innan de fortsätter.
OM offerten egentligen är en uppskattning för arbete påå löpande räkning (kan som sagt vara luddigt), så har hantverkaren rätt att debitera max 15% över uppskattningen. Såvida det inte finns oförutsett osv, som ovan.
Vad var skälet till att dte tog betydligt längre tid?
Undergolvet hade jag själv gått och slipat och gått över alla skruvar mm så det var inte orsaken.
orsaken var att dom inte lagt ett sådant golv tidigare vilket och underskattade tiden det tog.
Har också haft kontakt med bjelin eftersom dom la det helt fel trots Många påtryckningar, vilket också innebar att det tog längre tid. Fick också kapa upp ett par kvm när dom hade bytt riktning på mönstret mitt i rummet..
Så här ser en del av offerten ut.. Övriga uppgifter är bara adress och kontaktuppgifter m.m
När du godtog offerten och ni ingick ett avtal. Var det då tydligt att det var fastpriset som gäller och inte "alternativet" med löpande räkning?
Dom kan ju inte erbjuda båda och sedan efter arbetet är gjort välja det "dyrare" alternativet om ni båda inte är överens om det i beställningen.
Dom kan ju inte erbjuda båda och sedan efter arbetet är gjort välja det "dyrare" alternativet om ni båda inte är överens om det i beställningen.
Med tanke på att konsument tjänst lagen skyddar den svage (Konsumenten), Så skulle jag gå så långt att säga att med en offerten, om inget var överenskommet innan så skall alltid det val som är mest gynnsamt för konsumenten väljas. I detta fall fastpris.
Meddela dem vänligt men bestämt att du kommer reglera räkningen när den kommer enligt överenskommet fastpris. Alla eventuella alternativa kostnader kommer bestridas.
Du behöver inte göra något förrän de skickar räkning. Att det stod 10 dagar på offerten innebär, att de kommer begära 10 dagar från den datum dom skriver ut fakturan. Offert är ingen räkning, så betala inget innan.
Om de skickar en räkning med Löpande, så bestrid den skriftligt och säg att fakturan inte är enligt överenskommen offert. Bråkar dom, betala då enligt offert. Jag hade, även om det är lite obehagligt inte oroat mig för eventuella kravbrev. om dom börjar med det. Bara bestrid även det. Såväl inkassobolag som KF ko släppa det om de ser den offerten. entreprenören har en rätt ordentlig uppförsbacke om de skall få rätt i detta i en tingsrättsförhandling. Det kommer dessutom röra sig om ett små mål om mindre värde, då ni trots allt talar om rätt små belopp.
Meddela dem vänligt men bestämt att du kommer reglera räkningen när den kommer enligt överenskommet fastpris. Alla eventuella alternativa kostnader kommer bestridas.
Du behöver inte göra något förrän de skickar räkning. Att det stod 10 dagar på offerten innebär, att de kommer begära 10 dagar från den datum dom skriver ut fakturan. Offert är ingen räkning, så betala inget innan.
Om de skickar en räkning med Löpande, så bestrid den skriftligt och säg att fakturan inte är enligt överenskommen offert. Bråkar dom, betala då enligt offert. Jag hade, även om det är lite obehagligt inte oroat mig för eventuella kravbrev. om dom börjar med det. Bara bestrid även det. Såväl inkassobolag som KF ko släppa det om de ser den offerten. entreprenören har en rätt ordentlig uppförsbacke om de skall få rätt i detta i en tingsrättsförhandling. Det kommer dessutom röra sig om ett små mål om mindre värde, då ni trots allt talar om rätt små belopp.
nej i kommunikationen var det väldigt tydligt att det var fastprisavtal , dispyten började först efter att arbetet var avklarat.tensiden skrev:
M mojjen skrev:Med tanke på att konsument tjänst lagen skyddar den svage (Konsumenten), Så skulle jag gå så långt att säga att med en offerten, om inget var överenskommet innan så skall alltid det val som är mest gynnsamt för konsumenten väljas. I detta fall fastpris.
Tack för Tydligt och bra svar
Meddela dem vänligt men bestämt att du kommer reglera räkningen när den kommer enligt överenskommet fastpris. Alla eventuella alternativa kostnader kommer bestridas.
Du behöver inte göra något förrän de skickar räkning. Att det stod 10 dagar på offerten innebär, att de kommer begära 10 dagar från den datum dom skriver ut fakturan. Offert är ingen räkning, så betala inget innan.
Om de skickar en räkning med Löpande, så bestrid den skriftligt och säg att fakturan inte är enligt överenskommen offert. Bråkar dom, betala då enligt offert. Jag hade, även om det är lite obehagligt inte oroat mig för eventuella kravbrev. om dom börjar med det. Bara bestrid även det. Såväl inkassobolag som KF ko släppa det om de ser den offerten. entreprenören har en rätt ordentlig uppförsbacke om de skall få rätt i detta i en tingsrättsförhandling. Det kommer dessutom röra sig om ett små mål om mindre värde, då ni trots allt talar om rätt små belopp.
Ca 3-4 dagar står det? Låter inte som fastpris utan en uppskattning som får överskridas med 15(?)%, så låter sin du borde betala för upp till ca 4,5 dags arbeteA Anton5 skrev:Tack!
Undergolvet hade jag själv gått och slipat och gått över alla skruvar mm så det var inte orsaken.
orsaken var att dom inte lagt ett sådant golv tidigare vilket och underskattade tiden det tog.
Har också haft kontakt med bjelin eftersom dom la det helt fel trots Många påtryckningar, vilket också innebar att det tog längre tid. Fick också kapa upp ett par kvm när dom hade bytt riktning på mönstret mitt i rummet..
Så här ser en del av offerten ut.. Övriga uppgifter är bara adress och kontaktuppgifter m.m

