39 509 läst ·
61 svar
40k läst
61 svar
Offert 500 h - Slutfaktura 1100 h
Det är svårt att veta när det gäller snickare. VVS, El och /golvläggare/våtrum måste ju lämna intyg och specifikation och de går att kolla upp i förväg men inte när det gäller snickare, i alla fall inte i vårt fall. Två oärliga snickare som båda hade rekommenderats av vänner. Den tredje hittade jag sedan när han publicerade bilder på genomförda projekt och det blev jack pot! Snabb, skicklig och ärlig så det samarbetet kommer att fortsätta. Det är svårt att varna för lurendrejare för då kan man bli anmäld för förtal trots att varningarna är befogade. Det enda vi hade kunnat göra annorlunda, var att själva följa bygget på nära håll och inte lita på rekommendationer från vänner och bekanta!A555 skrev:
Ni har väl inte betalat än? Betala inget förrän hela jobbet är avslutat! Sedan betalar ni för de 500 överenskomna timmarna plus det ni beställde extra och även godkände. Så gjorde jag när en entreprenör ville ha tredubbelt betalt och då hade vi ändå bara en muntlig överenskommelse. ARN gick på vår linje och det slutade med att vi betalade det överenskomna beloppet plus 15%. Ni borde vara i en ännu bättre sits eftersom ni har en skriftlig offert. Stå på er! Lycka till!Q Qala19 skrev:
Vad menar du att det skiljer när det gäller "måsten" avseende "intyg/specifikation" mellan "VVS, El och /golvläggare/våtrum" och "snickare". Jag förstår nog inte riktigt.L linkanbygg skrev:
Jag har svårt att se att konsumenttjänstlagen gör någon skillnad mellan olika yrkeskategorier. Sen kan man naturligtvis avtala om ytterligare "intyg och specifikationer" men det kan man oavsett yrkeskategori.
Det har inget med Konsumenttjänstlagen att göra. Vissa moment får du inte göra själv när du bygger. De får endast utföras av utbildade elektriker, VVS-are och golvläggare/målare för våtrum, inte av amatörer, hemmafixare eller oss själva. Här krävs det intyg med en specifikation av det utförda arbetet och att det är fackmannamässigt utfört. Så är det i alla fall vid nybyggen. Dessa intyg krävs för att Miljö- och byggnadsnämnden i kommunen ska godkänna bygget. Övriga hantverkare/entreprenörer signerar i kontrollplanen och intygar att de ha gjort det som står i kontrollplanen som upprättats av den kontrollansvarige. Helst ska man ha kommit överens med dem innan att de ska signera i kontrollplanen. I TS:s fall blir det kanske svårt. Nu är det ju inte något nybygge i det här fallet och jag är bara insatt i hur det går till vid nybygge (är inne på mitt tredje) och vad som krävs för att bygget ska godkännas av MBN i kommunen.Alfredo skrev:
Vad menar du att det skiljer när det gäller "måsten" avseende "intyg/specifikation" mellan "VVS, El och /golvläggare/våtrum" och "snickare". Jag förstår nog inte riktigt.
Jag har svårt att se att konsumenttjänstlagen gör någon skillnad mellan olika yrkeskategorier. Sen kan man naturligtvis avtala om ytterligare "intyg och specifikationer" men det kan man oavsett yrkeskategori.
Ok bra så långt har du rätt..L linkanbygg skrev:
Man får göra det mesta själv förutom EL..L linkanbygg skrev:
Helt rätt..L linkanbygg skrev:
Hör behöver du redovisa enligt vilken lag?L linkanbygg skrev:
Jodå amatörer får göra det mesta i sitt hem..L linkanbygg skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 711 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 711 inlägg
Firma X väljer att fakturera 15% (eller mer) än överenskommet.A555 skrev:
Du har två val
1. Betala och sen klaga hos ARN
2. Bestrida fakturan och betala den del som ska betalas och sen får firma stämma dig om de vill ha mer.
Jag förstår inte varför man ska välja alternativ 1. Då får man ligga ute med pengar som man kanske får tillbaks ett år senare, om man får ARN på sin sida, om firman bryr sig och om firman ens fortfarande existerar.
Där har du fel. Det måste göras fackmannamässigt för att bli godkänt av MBN och det krävs intyg för att det har skett. Så har det varit vid våra tre nybyggen. Redan vid det tekniska samrådet förs det protokoll över de olika aktörerna som kommer att anlitas. Det blir också en försäkringsfråga om dessa arbeten inte utförs på ett korrekt sätt och det uppstår fukt och läckage.Alfredo skrev:
Dessutom står det i kontrollplanen att "intyg krävs".L linkanbygg skrev:Där har du fel. Det måste göras fackmannamässigt för att bli godkänt av MBN och det krävs intyg för att det har skett. Så har det varit vid våra tre nybyggen. Redan vid det tekniska samrådet förs det protokoll över de olika aktörerna som kommer att anlitas. Det blir också en försäkringsfråga om dessa arbeten inte utförs på ett korrekt sätt och det uppstår fukt och läckage.
Ja kanske det. Klart man kan ha det som krav och avtala om det om man vill men det är något helt annat än vad han faktiskt framför.J Jansson69 skrev:
Jag tror Linkan har rätt här. Det var väl ett fall i media nyligen? En privatperson som renoverat själv och fick vattenskada och försäkringsbolaget inte ville ersätta eftersom det inte fanns intyg att bedöma utifrån.Alfredo skrev:
En kund kan visserligen ha rätt att utföra ett arbete fackmannamässigt, problemet är att han inte kan utfärda de intyg som krävs för att visa att det är fackmannamässigt, och många detaljer är inte inspekterbara så utan intyg finns inget värde på det hela.