39 691 läst ·
61 svar
40k läst
61 svar
Offert 500 h - Slutfaktura 1100 h
Ville bara hjälpa
Löpande är knepigt.
För och nackdelar innan bygget mm
sätter igång ang estimerad kostnad
Det finns schyssta hantverkare då spelar
löpande ingen roll, de håller käften luras inte.
Blir ledsen göra är folk känner sig lurade av
hantverkare, vet det är vanligt
Löpande är knepigt.
För och nackdelar innan bygget mm
sätter igång ang estimerad kostnad
Det finns schyssta hantverkare då spelar
löpande ingen roll, de håller käften luras inte.
Blir ledsen göra är folk känner sig lurade av
hantverkare, vet det är vanligt
De håller löfften.!🌞☺️.A555 skrev:
(Ej käften)!! God natt
Har vän jag hjälpteR Raumikke skrev:
som byggde nytt hus, och det regnade in
pga taket inte täckts över, det blev massa
undermåliga saker som huset byggdes
med inkl vvs, radiatorer
En riktig skräckhistoria, där hantverkarna
hade en massa dåliga grejer som huset
byggdes med pga ingen tydlig specifikation
gjorts från början ang fakturor.
Företaget har inte frikort att salta 15 % per automatik. Utan de måste specificera alla kostnader och beräkna och visa att utfört arbete översteg uppskattningen i offerten.A555 skrev:
Den löpande byggfirman m åste bevisa priset är skäligt enl ARNs beslut i liknade fall.S Sir Duke skrev:
Man kan alltid som ni nämnt bestrida och ta det till ARN med lång kö med många lurade
Tyvärr när folk sätter i system salta med 15 proc även i mindre jobb är det så jäkla surt få uppleva sånt.
Som vet dom kommer undan med detta.A555 skrev:
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.A555 skrev:
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
Jag ser att du redan har fått en del bra svar, Det knepiga i situationen är att de inte är helt klara och har överskridit antalet överenskomna timmar med råge. Har du redan betalat för något? Har de skickat en faktura innan de har avslutat jobbet? Säg att du betalar när de är klara och sedan betalar du för 500:- timmar plus timmarna för det som tillkom enligt överenskommelse och som var beställt och godkänt av dig. Inget mer! Med så fula typer måste man själv vara smart annars så måste du betala ytterligare en hantverkare för att få klart. Jag råkade ut för exakt samma som du men var dum nog att acceptera att betala veckovis eftersom snickaren ville vara säker på att få betalt beroende på tidigare dåliga erfarenheter, bl.a. en kund som var skyldig honom 100.000:-. Jag gick på det! Nu hade jag ett skriftligt avtal och en mejlkonversation som föregick upprättandet av avtalet så allt var tydligt dokumenterat men den här snickaren var så fräck att han stämde mig när jag bestred de sista fakturorna. Givetvis vill jag inte släppa in honom i mitt bygge igen utan jag anlitade en annan snickare, en som var både snabbare och skickligare och dessutom ärlig, för att göra klart. Så var smartare än jag och håll god min och låt dem göra klart för att sedan betala det som var överenskommet. Lycka till!Q Qala19 skrev:Är mitt i en renovering där snickaren börjar bli klar. Däremot diskuterade vi ekonomin idag där det framkom en del otrevliga nyheter.
Har varit på plats ganska mycket då en del av renoveringen kunde jag lösa själv. Har därför haft en hyfsad koll på hur mycket snickarna varit på plats.
De har varit extremt duktiga på att ta pauser, kört iväg med firmabilen båda två för att hämta skruv eller kaffe och vissa dagar har de inte varit här alls. De har sällan varit här 8 h per dag.
Samtligt har jag inte gjort några noteringar då de har gjort ett bra jobb.
Men på offerten var det skrivet 500 h i arbetstimmar men de är uppe i 1100 och är inte klara än. Jag har fått stoppa bygget nu.
Nu ska de såklart ha betalt också (helst omgående för det är tydligen dålig likviditet). Det är många röda flaggor och jag ifrågasätter deras timmar ordentligt. Jag kan acceptera att de lägger på ca 200 h för diverse extraarbete som dök upp men ytterligare 400 h är helt orimligt.
Vad har man för rättigheter som konsument? Bara betala? Nej vi hade inte fast pris ”för detta blir nog ett snabbt jobb som blir billigare..”
Risken finns att det utvecklas till ett chiken race.L linkanbygg skrev:Jag ser att du redan har fått en del bra svar, Det knepiga i situationen är att de inte är helt klara och har överskridit antalet överenskomna timmar med råge. Har du redan betalat för något? Har de skickat en faktura innan de har avslutat jobbet? Säg att du betalar när de är klara och sedan betalar du för 500:- timmar plus timmarna för det som tillkom enligt överenskommelse och som var beställt och godkänt av dig. Inget mer! Med så fula typer måste man själv vara smart annars så måste du betala ytterligare en hantverkare för att få klart. Jag råkade ut för exakt samma som du men var dum nog att acceptera att betala veckovis eftersom snickaren ville vara säker på att få betalt beroende på tidigare dåliga erfarenheter, bl.a. en kund som var skyldig honom 100.000:-. Jag gick på det! Nu hade jag ett skriftligt avtal och en mejlkonversation som föregick upprättandet av avtalet så allt var tydligt dokumenterat men den här snickaren var så fräck att han stämde mig när jag bestred de sista fakturorna. Givetvis vill jag inte släppa in honom i mitt bygge igen utan jag anlitade en annan snickare, en som var både snabbare och skickligare och dessutom ärlig, för att göra klart. Så var smartare än jag och håll god min och låt dem göra klart för att sedan betala det som var överenskommet. Lycka till!
Stå på dig och meddela entreprenören att du har för avsikt att anlita sakkunnig inom området.
Gunnar
Det är ju egentligen lätt att lösa. Kundens uppgift är ju då att sitta på pengarna. Det vill säga bara betala det som är skäligt. Om alla gör så blir branschen uppfostrad och kommande fakturor kommer bli mer rätt.A555 skrev:
Det skrivs mycket om ARN här men den riktiga makten är att hålla inne pengarna. Så fort man betalat är det i princip kört.
Inte alltid, tack och lov! I mitt fall ville entreprenören ha det tredubbla beloppet mot vad vi hade kommit överens om och det var en muntlig överenskommelse till och med. Han försökte skrämmas genom att anlita en advokat när jag bestred fakturan. ARN gick helt på vår linje men rekommenderade att vi betalade 15% extra vilket kunde vara rimligt. Det gjorde vi och sedan var det ekonomiska utagerat. Däremot tog trakasserier vid och vi fick polisanmäla för ofredande och det blev så olustigt att vi sålde och köpte på annat håll.A555 skrev:
Mitt ex hade löpande.
Det går att ta små steg framåt , med löpande
mindre fakturor, där
en skicklig entreprenör kan beräkna i förväg
vad summan kommer sluta på stegvis, löpande.
Nära dialog viktig om väljer löpande.
Om man själv inhandlar brädor mm på
Byggmax ang löpande jobb har man
även kostnafskontrill firmor väljer
vid tex löpande fakturor, ingen hantverkare
säger emot detta.
Gläds åt de kommer fortsätta.salta
ifall du behåller samma firma med
dröjsmål mm.
Det går att ta små steg framåt , med löpande
mindre fakturor, där
en skicklig entreprenör kan beräkna i förväg
vad summan kommer sluta på stegvis, löpande.
Nära dialog viktig om väljer löpande.
Om man själv inhandlar brädor mm på
Byggmax ang löpande jobb har man
även kostnafskontrill firmor väljer
vid tex löpande fakturor, ingen hantverkare
säger emot detta.
Gläds åt de kommer fortsätta.salta
ifall du behåller samma firma med
dröjsmål mm.