39 506 läst ·
61 svar
40k läst
61 svar
Offert 500 h - Slutfaktura 1100 h
Moderator
· Stockholm
· 55 965 inlägg
Jag uppfattar att du har fått arbetet utfört på löpande räkning, men med en kostnadsuppskattning som innehåller både arbete och material.
Den måste hantverkarna hålla sig till, det är som sagt löpande räkning så det kan bli billigare eller dyrare än uppskattningen. Men de måste slutföra arbetet för max det uppskattade priset + 15%. Det gäller då både arbete och material. Konsumenttjänstlagen.
Också plus kostnader för dels ev. extra beställningar som ni kommit överens om, dels ev. oväntade faktorer, men sådana skall i så fall kommuniceras med dig som beställare när de upptäcks, du skall ha en möjlighet tat bedöma det "oväntade".
Om vi som exempel ser att arbetet är utfört till 70% nu, så får de alltså fakturera max 500h x 0,7 x 1,15. Fast räknat i pengar. Plus för extraarbeten.
Den måste hantverkarna hålla sig till, det är som sagt löpande räkning så det kan bli billigare eller dyrare än uppskattningen. Men de måste slutföra arbetet för max det uppskattade priset + 15%. Det gäller då både arbete och material. Konsumenttjänstlagen.
Också plus kostnader för dels ev. extra beställningar som ni kommit överens om, dels ev. oväntade faktorer, men sådana skall i så fall kommuniceras med dig som beställare när de upptäcks, du skall ha en möjlighet tat bedöma det "oväntade".
Om vi som exempel ser att arbetet är utfört till 70% nu, så får de alltså fakturera max 500h x 0,7 x 1,15. Fast räknat i pengar. Plus för extraarbeten.
600 timmar som bara runnit iväg?
Vad har gjorts?
När vi kollade på alla kalkyler så var det 1100-1200 man timmar på 150kvm.
Vi la bra precis 1400 timmar på 187 kvm och 3 våtrum.
På övertiden skulle de hunnit rest och fått en ny villa vädertät.
Vad har gjorts?
När vi kollade på alla kalkyler så var det 1100-1200 man timmar på 150kvm.
Vi la bra precis 1400 timmar på 187 kvm och 3 våtrum.
På övertiden skulle de hunnit rest och fått en ny villa vädertät.
Hej, tråkig situation. Du har rätt i att du inte ska klä skott för deras missräkning om de gått in med för lågt pris. Jag hade, som nämnts i tråden, inte betalat utan att bett att få de specificera timmarna och vad som utförts. Det kan sluta redan där eftersom du själv haft bra koll på hur mycket de gjort i huset. Hittar de på nån historia som man inte kan skjuta hål på direkt eller börjar leka Allan så följ konsumentverkets råd.
De har ju inte saltat lite! Mer än dubbelt så mycket som angivet.
Det är det naturligtvis inget du skall betala som tidigare nämnts.
Risken för att de kommer bli ett djäkla ståhej från hantverkarna är uppenbar när du säger att de får det ni kommit överens om + tilläggsarbetet. -"Det kommer inte på tal att jag betalar flera hundra tusen extra! Det kan ni glömma!" Eller något sådant.
Var det avtalat om delbetalningar, eller allt när arbetet var klart?
Om det är som du beskriver har du hyrt in tjuvar till ditt hus och dessa har för vana att lämna med fickorna fulla. Hur som helst lär det osa hett den närmaste tiden. Så var beredd på det.
Det är det naturligtvis inget du skall betala som tidigare nämnts.
Risken för att de kommer bli ett djäkla ståhej från hantverkarna är uppenbar när du säger att de får det ni kommit överens om + tilläggsarbetet. -"Det kommer inte på tal att jag betalar flera hundra tusen extra! Det kan ni glömma!" Eller något sådant.
Var det avtalat om delbetalningar, eller allt när arbetet var klart?
Om det är som du beskriver har du hyrt in tjuvar till ditt hus och dessa har för vana att lämna med fickorna fulla. Hur som helst lär det osa hett den närmaste tiden. Så var beredd på det.
Accepterade du att de började arbete utifrån en offert eller utifrån en prisuppskattning? Vad är ordalydelsen i dokumentet de gav dig innan de började arbeta?
Finns någon dokumentation på extraarbetena? Mail, sms eller annat?
Finns någon dokumentation på extraarbetena? Mail, sms eller annat?
Bestrider fakturan i sin helhet.Q Qala1989 skrev:Är mitt i en renovering där snickaren börjar bli klar. Däremot diskuterade vi ekonomin idag där det framkom en del otrevliga nyheter.
Har varit på plats ganska mycket då en del av renoveringen kunde jag lösa själv. Har därför haft en hyfsad koll på hur mycket snickarna varit på plats.
De har varit extremt duktiga på att ta pauser, kört iväg med firmabilen båda två för att hämta skruv eller kaffe och vissa dagar har de inte varit här alls. De har sällan varit här 8 h per dag.
Samtligt har jag inte gjort några noteringar då de har gjort ett bra jobb.
Men på offerten var det skrivet 500 h i arbetstimmar men de är uppe i 1100 och är inte klara än. Jag har fått stoppa bygget nu.
Nu ska de såklart ha betalt också (helst omgående för det är tydligen dålig likviditet). Det är många röda flaggor och jag ifrågasätter deras timmar ordentligt. Jag kan acceptera att de lägger på ca 200 h för diverse extraarbete som dök upp men ytterligare 400 h är helt orimligt.
Vad har man för rättigheter som konsument? Bara betala? Nej vi hade inte fast pris ”för detta blir nog ett snabbt jobb som blir billigare..”
Avtalet säger 500 tim, dom har bara rätt att lägga till 15% ifall tillägget är aviserat och godkänt av konsumenten.
Gunnar Sjöberg
KonsumenttjänstlagenA555 skrev:
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.
Har förstått vissa sätter i system.ta 15 proc
över offertpris. Jäkla surt få en
sån faktura.
Lärdom - Välj de med bra rykte eller kolla
sajten RECO där folk med bank id skriver
om alla möjliga hantverkare byggare målare mfl.
Obehagliga överraskningar fås ej i slutfakturan då.
över offertpris. Jäkla surt få en
sån faktura.
Lärdom - Välj de med bra rykte eller kolla
sajten RECO där folk med bank id skriver
om alla möjliga hantverkare byggare målare mfl.
Obehagliga överraskningar fås ej i slutfakturan då.