findus42 findus42 skrev:
vad gäller värmare...
Sprakare och andra liknande agg som Webasto eller det som @BSV81 länkade till går dåligt att köra kontinuerligt. Ett elände att sota. Dessutom drar de ström och låter (fläktar, glödstift) vilket inte är kul när du vill använda värmen. Troligen när solstrålningen är dålig.
Ja, såå dåliga tycker jag inte att de är. De låter inte mycket, och kan gå länge utan direkta problem. Jag har heller inga problem med sot. De har också fördelen att de värmer snabbt, med stor effekt, och är kompakta och portabla.

MEN, som du skriver, de är ju främst för mobila tillämpningar. Där man redan ändå har bränsletank osv. I en stationär tillämpning så kan man ju elda annat i en panna/kamin eller dylikt och få en driftsäkrare och smidigare lösning, som inte drar någon ström. I en sommarstuga så hade jag eldat med ved eller pellets, alla gånger.

Vill man ha varmvatten och inte har plats med acctank/solfångare så tror jag gasol är svårslaget.

Jag skrev inte att de är dåliga. Jag skrev att de inte är gjorda för kontinuerlig drift och att de drar ström.

En Webasto behöver 30A 12v i starten (glödning) Sedan är det fläktarna. Är den termostatstyrd stänger den av och slår på lite då och då. Wallas fungerar på samma sätt. Om jag kommer ihåg rätt så klarar den sig med några ampere mindre i starten. Men de rekommenderar minst 4mm2 kabel om den är nära batteriet. En gissning från min sida är att de snittar ca 2-3A i timmen. Det blir 48-72A på ett dygn. Ström som TS inte har när värmen behövs. Orelistiskt med batteridrift.

Servicesats till en Wallas kostar 3-4 hundra. Webasto vet jag inte. Wallas upp till modell 1800 eldar fotogen. kan man inte sno på jobbet är det dyrt. 2200 och uppåt eldar diesel.

Sprakarbrännare är bra på att värma upp utkylda utrymmen snabbt. Men som @lars_stefan_axelsson konstaterar så kan man göra det med en vedbrännare av någon sort. Vanlig kamin är trevligt och drar ingen ström alls.

Vad TS eventuellt kan behöva är en värmekälla som går att starta något dygn innan gästerna kommer och som kan brinna t ex en nyårshelg medan de har fest i stora huset. Kanske även värma huset under natten så det inte är isskorpa i vattenhinken på morgonen. Vedeldning kräver övervakning. Eller så är det en pelletskamin och då är vi där igen med glödstift och fläktar.

Reflexkaminer drar ingen ström alls. Går att snålköra för att hålla underhållsvärme. Enligt min erfarenhet sotar de mer om man snålar för mycket så det behövs lite experimenterande för att hitta rätt inställning. Min Glembring 2,2 behöver bränna 4 liter per dygn för att gå bra med Fame-diesel. Gissar att E590 diesel går renare, men går inte att köpa på macken. Några servicesatser finns inte då underhållet består av att sota mekaniskt. Ett bra bränslefilter är klokt. Det sitter en ynklig liten nylonbricka i regulatorn som blir igensatt så fort det kommer lite skräp i bränslet.

Den här uppräkningen är inte kritik egentligen. Alla uppvärmningssystem har saker som man bör se upp med. Det är bara dumt att inbilla sig att det finns problemfria sätt. Bättre att ha överblick och satsa på det som fungerar bäst under de förutsättnigar som man tänker använda systemet.

Det finns för övrigt alla möjliga skäl för att ha mer en ett system. En vedspis, till exempel, kan användas till morgonkaffet samtidigt som den är en trevlig värmekälla i en stuga.

Mvh Findus

• Gilla
dannedd
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
En Webasto behöver 30A 12v i starten (glödning) Sedan är det fläktarna. Är den termostatstyrd stänger den av och slår på lite då och då. Wallas fungerar på samma sätt. Om jag kommer ihåg rätt så klarar den sig med några ampere mindre i starten. Men de rekommenderar minst 4mm2 kabel om den är nära batteriet. En gissning från min sida är att de snittar ca 2-3A i timmen.
Det är lite höga siffror. Säkringen på min Webasto AirTop 3500 (diesel) är på 20A så mer än det drar den inte vid start (glödning), och den nominella strömåtgången ligger mellan 1-2A (1.25-2.16 enligt servicemanualen för 1.5kW och 3.5kW lägena). Men eftersom den inte går konstant så blir det mindre energiuttag över tid. Något snitt på 2-3Ah/h blir det rakt inte. Snarare mindre än 1Ah/h uppmätt. (32' segelbåt). Det jagar ut kylan och fukten ganska snabbt, och sedan så måste effekten ner om vi skall kunna fortsätta vara i båten...

MEN, därmed inte sagt att jag skulle satt någon i en stuga. Där hade jag eldat med ved/pellets, kanske med fotogenkamin. Och att sätta på värmen remote hade jag nog struntat i. Det är nog bara någon form av elvärme jag känt mig bekväm med att köra på avstånd, inte med brännare involverad.

Om fotogenvärmare är en sådan där förvuxen fotogenlampa så kan jag inte hålla med om att det är en god ide. Inte gasolkaminer heller. Eller oljelampor, stearinljus eller vilken värmekälla som helst som bränner kolväten utan skorsten. De omvandlar syre till vattenånga i processen. Är inte ventilationen väldigt bra så har man snart imma på fönsterna. Jag är inte bekväm med att sova i samma utrymme som fotgen och gasolkaminer.

Elförbrukningen på Webasto var vad jag kunde hitta via Google. Wallas läser jag innantill i manualen (mitt backuppsystem) Den ligger närmare siffrorna som @lars_stefan_axelsson påstår sig ha i båten. Det låter rimligt för anläggningar avsedda för båtbruk. Även de siffrorna är för höga för det som TS kan tänkas vilja ha en oljebrännare till.

Solcellerna och batterierna medger inte ens så stora uttag senhöst och vinter. Om jag kommer ihåg rätt har TS två st 100W paneler och två 80A batterier. Det är en ekonomianläggning om vi skall tro det som skrivits. Alltså blyackumulatorer av någon sort. Blybatterier tar skada om de laddas ur för mycket eller om de återladdas för längsamt. Solceller ger ca en fjärdedel på vintern (okt-mars) jämfört med sommaren. En tumregel är att fast monterade paneler ger ström ca 4 timmar per dag. En fjärdedel av 200W gånger fyra timmar blir 200W per dag ca. Vid laddnigen tappar han ca 15%. Därmed kan han räkna med att ta ut ungefär 15A per dygn på vintern. Lite mer i oktober. Mycket mindre i december.

Det utesluter förbrukare som drar 1A i timmen. Ledbelysning och lite elektronik javisst. Webasto eller Wallas nej. Kylar går att stänga av på vintern då kyla är en gratistillgång den årstiden.

Enda vettiga anledningen jag kan se att TS kan ha att installera en oljebrännare är just för användning utan övervakning och lite längre perioder. Reflexkaminer sitter i skogsfuttar just av den anledningen. Driftsäkra och brandsäkra om de är rätt installerade.

Jag hoppas att den här diskussionen är avsedd att ge TS användbara råd. Inte att försöka bevisa för hela internet att just den värmare man själv valt att använda är den bästa. Vad som är bäst skiljer sig från situation till situation. Om uppgiften är att snabbt jaga ut rå luft ur ett utkylt fordon, t ex en segelbåt på 31 fot, så är det troligt att en Webasto är ett bra val. Förutsatt att det går att lita på batterierna och att det går att ladda batterier enkelt.

Vi verkar också vara överens om att just den funktionen i en stuga bäst sköts med en vedeldad kamin. Jag hävdar även här att sådana som drar ström är olämpliga. Därför inte en pellets.

Om uppgiften är att värma under längre tid. Antingen för grundvärme eller för att hålla komfortvärme under några dygn utan att behöva sitta eldvakt och saknar pålitlig strömkälla för batteriladdning. Då är strömförbrukning en riktig dealbraker. Säkerhet och typgodkännande för det användningssättet är också viktigt.

Mvh Findus

findus42 findus42 skrev:
Jag hoppas att den här diskussionen är avsedd att ge TS användbara råd. Inte att försöka bevisa för hela internet att just den värmare man själv valt att använda är den bästa.
Jag har inte valt någonting. Den kom med båten... ;)

Men jag skulle som sagt inte sätta någon i ett hus. Lika lite som jag skulle elda med pellets i båten.

Finns pelletskaminer som duttar i pellets lite då och då så man alltid har glöd i koppen, när den ska starta så drar en fläkt igång och man har eld i koppen. Kräver iof el men man slipper tändningen hela tiden. Ctc var det på den jag hade

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.