Byggahus.se

Off-grid fritidshus - satsa på en 230v- eller 12v-baserad installation

14k läst  36 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej,

jag har ett 30kvm nybyggt fritidshus i södra Sverige som jag initialt har valt att inte ansluta till elnätet.
    Huset ska ses som en gäststuga tillsvidare. Gäststuga innebär här byggnad för övernattning och viss dag-vistelse, matlagning/måltider mm hanteras hos värdparet i en annan fastighet där alla faciliteter finns. Gästhuset har inte vatten/avlopp och det är inte tänkt något kök eller eluppvärming. TC finns. Huset är välisolerat men ingen uppvärmning är tilltänkt och inte heller någon spis/ugn. Mina förbrukare är därmed rätt enkla - belysning, en LED-TV, dator/mobiltelefonladdning och ett mindre kylskåp. Vedkamin kan tillkomma om höst och vår-nyttjande dyker upp framöver.

Jag har 2 x 100 watt solpaneler och en regulator. Jag har 12v batterier på 170Ah och några led-lampor tillfälligt monterade. Jag har en inverter på 1000W som används vid tillfälliga 230V-behov: borrmaskinen, slipmaskinen, byggbelysning mm.

Min initiala solpanelsanläggning kan utökas om behov finns men just nu har jag en överproduktion av el på sommarhalvåret som också är nyttjandeperioden.

Inför en mer permanent installation i VP-rör och dosor grubblar jag på om jag ska satsa på 12v genomgående, dvs sätta upp de speciella vägguttagen för 12V med ett stort och ett litet hål och köpa belysning, TV och kylskåp anpassade för 12v. http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4gguttag-12-48-V/32-636

ELLER

Bör jag satsa på ett "inverterat" hus, dvs en 12v-anläggning (eller 24v-anläggnin) i botten men sen en inverter som driver alla husets förbrukare och då installera hela huset som en 230v-installation med rätt kablar i väggarna, vanliga uttag och vanlig TV och vanligt kylskåp. Visionen i detta alternativ är att det inte blir någon upplevelseskillnad från ett helt vanligt hus.

Frågor:
    1. Köra 12v fullt ut, eller satsa på ett inverterat 230v-hus? Era tankar/rekommendationer. Bra tips på tillverkare/försäljare av bra 12v-produkter, snygga lampor, bra 12v-tv, 12v-kylskåp etc.
    2. Om köra 12v fullt ut, måste man då dra 12v-specifika kablar (svart / röd) i väggarna eller är det ok att förinstallara 230v-kablar och ful-nyttja dem för 12v-nätet tillsvidare (t ex plus på brun och minus på blå)? Huset kan få ett annat nyttjande om 5-10 år (kommunalt vatten och avlopp kanske kommer) och då kanske man väljer att ansluta fastigheten till elnätet och då vore det ju billigt och smidigt att slippa dra om alla kablar i väggarna. Bara att byta "ström-källa" och uttagstyp... och då kan jag börja sälja överskottsel.

/Erik

2. E
    Medlem · Nivå 22
    Jag skulle satsa på 230 V, det ger enklare installation med rena "standardgrejer" och blir troligen betydligt billigare. Det gäller både i frågan om "apparater" och ledningsdragning.
    Om du funderar på behörighetsfrågan gäller samma regler oavsett 12 eller 230 V när det handlar om så pass "stora" effekter.

3. E
    Medlem · Nivå 8
    Kör 12V system helt ut. Dra 20mm vprör till allt.
    Kolla igenom husvagns/båt sortimentet på Jula/Biltema osv.

30 Kvm är inte mycket att byta ut om 5-10år.

4. bax
    Medlem Nivå 10
    Jag håller med elmont. Enklare att ev. konvertera i framtiden.

5. A
    Medlem · Nivå 18
    Solpanelsystem har en stor begränsning i batterier. Man kan inte lagra så mycket utan att det blir dyrt, så det gäller att hålla nere förbrukningen. En inverter har en tomgångsförbrukning och en verkningsgrad. Därför kommer samma batterier ge dig en mindre buffert för mulna dagar om du använder inverter och 230 V än om du använder batterispänningen rakt av.

Att få ett system som upplevs som ett nätanslutet hus är nog bara att glömma om det skall vara fråga om mindre pengar än en riktig nätanslutning. Både tillgänglig effekt och framför allt tillgänglig energi är mycket mer begränsad i systemet med solpaneler.

6. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Hej och välkommen till forumet!

Jag har tyvärr inget direkt svar på din fråga men undrar lite om avståndet mellan byggnaderna och om de ligger på samma fastighet ("tomt"). Jag får intrycket att avståndet inte är så långt (gäststuga) och stämmer det och det i övrigt är görligt skulle jag nog starkt överväga att dra en riktig matning till "gäststugan".

7. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Om man gillar att prova sig fram skulle jag använda mig av flera alt...tex luftsolfångare, solfångare med stor acc tank med vattenmantlad braskamin...och ett elverk i reserv....

8. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Håller med elmont, mfl. Bygg ett "inverterat" hus och håll allt specialmeck på ett ställe. Förutom att det blir mycket lättare att ansluta byggnaden till nätet så går det även att koppla in en generator etc om så skulle krävas.

Dessutom blir man inte hänvisad till marknaden för 12V-apparater vilken alltid kommer att erbjuda ett väsentligt mer begränsat och dyrare utbud än vad som finns för 230 V.

Sedan blir det lite av en livsstil att ha 12V. Mycket i vardagen kommer att kretsa runt inkopplingsproblem. Kvinnan i huset vill torka håret.. fram med batterier, kablar, invertern.. Ladda en iPad?..

Visst går det, men det är inte vad alla skulle kalla semester.

9. E
    Medlem Nivå 1

Gäststugan är en egen fastighet

Gäststugan står på egen tomt och är således en egen fastighet. Olagligt att dra skarvsladdar över tomtgränsen... och det är säkert 400m till min nätanslutna fastighet så det blir inte en effektivt lösning.

Jag har fått offert från elnätbolaget på 26tkr för nätanslutning, men jag är för tillfället inte så intresserad och ser inget stort behov idag.

Elverk har jag för tyngre 230v behov, t ex sågen.

10. F
    Medlem Nivå 10
    Å andra sidan kommer du nog rätt snart upp i summor för speciallösningar som börjar närma sig 26 tkr.

• Laddar…
  11. E
    Medlem Nivå 1
    Hej,

jag tar tacksamt emot alla rekommendationer.
    Men jag har lagt ut ca 6000kr på min anläggning idag inkl elverk. Hittills har jag använt 2% av den producerade sol-elen, 98% går ut i rymden.... och då har belysningen stått på dygnet runt under hela byggtiden.
    Huset har byggts på en halv tank i elverket, 8 liter bensin...nu används det endast till stora sågen.

Men hårtork som nämndes tidigare blir svår... då blir det elverket vilket är osmidigt, men jag har å andra sidan ingen dusch så risken att någon blir blöt i håret är minimal ;)
    Kök och dusch-möjligheter finns borta vid huvudfastigheten.

Men belysning, tv och kyl, och några infällda 12v-uttag i väggen med en USB-plugg i för laddning av telefoner och Ipads mm är inga problem.

Att teckna elabonnemanget är enkelt det är bara ett telefonsamtal bort och en trist utgift men sen är det många många år med elräkningar och nätavgifter och skatter och annat otyg. Med off-grid-lösningen så blir det inga fakturor, men naturligtvis någon kostnad för batteribyten om ett antal år.

12. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Förbered för 230V så har du det bästa av båda världar.

• Laddar…
  13. E
    Medlem · Nivå 22
    Drar du för 230 V behöver du bara 1.5 mm2 och aldrig bekymra dig för spänningsfall, det räcker med en slinga för hela huset, du kan koppla in en vanlig TV, vanligt kylskåp mm och slipper köpa dom svindyra 12 volts maskinerna.

• Laddar…
  14. E
    Medlem Nivå 1
    Av all feedback så tror jag att jag landar i en mixad lösning.
    Jag kör gärna all belysning på 12V och småförbrukare (mobilladdare mm.) och sen blir det nog en spak på väggen och/eller timer till invertern som slår av och på 230V-nätet i huset.
    Ännu lite oklart om TV och kylskåp ska anslutas till 12V-nätet eller 230V-nätet men jag har gott om dosor i väggarna så det finns flexibilitet att ha båda näten i varje rum.
    Finns fördelar med denna lösning även vid en ev. framtida nätanslutning, att under perioder helt ha noll-förbrukning, kunna sälja överskottsel, klara strömavbrott och kunna ta ut större effekt från nätet vid ev. spis eller andra storförbrukare.

15. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Varför blanda? Det blir ju bara komplext. Transformeringen i LED-belysning och mobilladdare kanske ger effektförluster på några watt, och en växelriktare ligger på kanske 80-90% verkningsgrad. Troligen blir det billigare att lägga till 20% mera solpaneler än att köra på 12V för att slippa förlusten i växelriktaren. Dessutom blir det bara strömkällan du måste ändra på om du bestämmer dig för att koppla in huset på+elnätet någon gång.