tommib
Hur kan man betrakta ett hus som är beroende av fjärrvärme som "off grid"? Det är om något ännu mer knutet till ett specifikt nät än elanslutningen.

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
Hur kan man betrakta ett hus som är beroende av fjärrvärme som "off grid"? Det är om något ännu mer knutet till ett specifikt nät än elanslutningen.
Så är det ju naturligtvis. Men om det är FU till elnätbolaget man är ute efter så…

tommib tommib skrev:
Hej tommib
Ts beskrev att han ville kapa kablarna med elnätsbolaget

RoTe RoTe skrev:
Vilka? Det enda jag har är en brödrost och det funkar att rosta bröd på andra sätt.
De jag spontant kommer att tänka på är kylskåp, frys, spis, diskmaskin, tvättmaskin, kaffekokare, tv, ljudanläggning, dator+skärm sedan är ju detta ett bygg-hemma-forum så i garaget är det ju högtryckstvätt, kompressor, laddning för elverktygen de direkt saker jag tänker på.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Hemingway

I mitt reservkraftsystem (ett off-grid system vid strömavbrott) så ger invertern 230 V 50 Hz. Se; ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”
[länk]

Det är inte lika kritiskt att mitt reservkraftsystem håller 50 Hz (med låg avvikelse) som det gäller för Svenska Kraftnät. De kyl och frysboxar, cirkulationspump, lampor etc. som jag driver med enfas reservkraft (230 V 50 Hz) klarar den frekvens inklusive variation från invertern utan bekymmer.

Jag har tre parallellkopplade LiFePo4 batterier (vardera på 12V 460 Ah) som kan laddas från elnätet eller elverk med 12V 90 A. Skulle ett batteri under reservkraftdrift bli dåligt kan jag koppla ur detta och fortsätta på de två kvarvarande,

Jag har dessutom som backup 2 st 12V 225 Ah blybatterier som laddas med en separat laddare (12V 30A) då man bör klara att saker kan haverera även vid reservkraftdrift. Dessa kan mata vanlig 12 V utrustning för bil/husvagn/husbil och dessutom fungera som backup.

Det går att mata de flesta 230 AC switchade nätdelar med 325 V DC. I ett forskningsprojekt för ca 20 år sedan tittade vi på det. Det finns vissa fördelar gällande lägre elenergibehov och reservkraftdrift. Men samtidigt nackdelar då inte all utrustning går att driva med DC och brytning av ström vid DC innebär ljusbågar som måste hanteras.

Bygger man om apparater och elsystem måste man bland annat tänka på säkerhetsfrågor och garantier.
Jag förstår, men jag tänker att det blir lite skillnad på att klara off-grid en begränsad period kontra permanent? Om man ska vara offgrid permanent så skulle det ju såklart vara bra att kunna driva en värmepump för att få en hävstång på uppvärmningen. Säg att solceller ger el till ett batteri som sedan driver en flvp, då ökar ju möjligheten att ha dräglig komfort även vintertid. För är det en begränsad period så räcker det ju att hålla kyl/frys och belysning igång (de drar ju inte så mycket ström) men vill man leva offgrid permanent så känns det ju begränsande att ge upp mikro, induktionshäll och andra bekvämligheter som ganska plötsligt ger en större belastning när de startas.

Eriksgatan
L L Jan skrev:
I jobbet, för länge sedan, annat jobb. Vi var förbi en villa i Agnesberg. Det var 100% off-grid. Solceller, vätgas m.m. Funkade perfekt.

MIn kollega frågade honom varför off-grid? Han kunde inte ge något bra svar förutom att han ville se om det var möjligt?
så min kollega frågade honom hur han ser på att nu är det ej möjlighet att kunna sälja överskottet. Detta hade han inget svar på. Dvs han missar inkomster.

Begriper inte vissa, hur de tänker.
Tja, Hans-Olof Nilsson, som du då träffade, höll nog masken lite. 😄
2023 sålde han bolaget han grundade som uppstod i just det huset och cashade in. Hans-Olofs betydelse som pionjär och möjliggörare kan inte nog understrykas. Så tänkte han.
https://news.cision.com/se/nilsson-energy/r/nilsson-energy-far-ny-vd,c3908812

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag förstår, men jag tänker att det blir lite skillnad på att klara off-grid en begränsad period kontra permanent? Om man ska vara offgrid permanent så skulle det ju såklart vara bra att kunna driva en värmepump för att få en hävstång på uppvärmningen. Säg att solceller ger el till ett batteri som sedan driver en flvp, då ökar ju möjligheten att ha dräglig komfort även vintertid. För är det en begränsad period så räcker det ju att hålla kyl/frys och belysning igång (de drar ju inte så mycket ström) men vill man leva offgrid permanent så känns det ju begränsande att ge upp mikro, induktionshäll och andra bekvämligheter som ganska plötsligt ger en större belastning när de startas.
Hej Hemingway

Det är jag naturligtvis väl medveten om. Men där börjar även den problematik som jag försöker belysa, gällande att klara sig off-grid, som ju delvis liknar ett långt strömavbrott.

Jag bor i elprisområde 1, med dess mörker, kyla och ca 1 meter snö vintertid.

Min anpassning till att klara strömavbrott (off grid) och mina uppmätta värden gäller naturligtvis mina hemförhållanden, men du (och ni övriga) kan rimligen själva mäta och beräkna det egna eleffekt- och elenergibehovet.

Jag värmer huset och varmvattnet med varvtalsstyrd bergvärmepump som inte behöver elspets. Vid strömavbrott klaras värmen med ved i två spisinsatser

Värmepumpen behöver ca 75W per grad temperaturskillnad inne/ute

Vid - 20 grader ute innebär det ca 3 kW för värme och varmvatten, via bergvärmepumpen. Dimensionerande utetemperatur där jag bor är – 34 grader, men jag tänker klara en veckas strömavbrott som MSB rekommenderar

Jag har nu mätt upp några av mina ”vitvaror” mm, som vi oftast använder dem.
  • Avfuktaren drar ett timvärde på ca 0. 42 kW Drifttiden är 1–4 timmar
  • Tvättmaskinen drar ett timvärde 1,04 kW Drifttiden är ca 1tim 3 min. Det finns naturligtvis olika program.
  • Diskmaskinen drar ett timvärde på 1,43 kW. Drifttiden är ca 51 min. Det finns ett tretimmarsprogram med lägre elenergianvändning.
  • I köket finns ett fristående kylskåp och ett en fristående frysbox som tiksammans med de två övriga frysboxar jag har i huset, drar tillsammans en genomsnittlig eleffekt under 60 W
  • Den TV jag då och då använder ca drar ett timvärde 0,163 kW och den laptop med extra bildskärm jag skriver detta inlägg på drar ett timvärde ca 0,046 kW.
Barnen har flyttat hemifrån, jag har ingen elbil

Som du förstår så ger solceller inget, där jag bor, den ”viktigaste” tiden för reservkraft (och off-grid), under vintermånaderna.

Du får gärna räkna igenom vad du behöver av solceller och batterier att driva ditt hus off-grid.
Börja med att visa att du klarar en eller flera veckor ”sämsta tillfället” på året, innan du räknar med att klara dig off-grid under lång tid.

Solen lyser inte hela tiden och det blir många solceller och batterier för att även klara den sämsta tiden på året. Inte bara att klara soliga sommardagar.

Det är en sak att beskriva att man vill klara sig off-grid en annan sak att visa att man faktiskt gör det i praktiken.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
2023 sålde han bolaget han grundade som uppstod i just det huset och cashade in. Hans-Olofs betydelse som pionjär och möjliggörare kan inte nog understrykas. Så tänkte han.
[länk]
Hej Eriksgatan

Jag vet inte vad du menar med ” höll nog masken lite”.

Han berättade om hur han först byggt om sitt eget hus där han tänkte bo som pensionär och att han startat företag med lärdomarna från den egna hussatsningen gällande bland annat vätgas.

Redigerat:
S Snikholt skrev:
Så är det ju naturligtvis. Men om det är FU till elnätbolaget man är ute efter så…
Ofta är det ju samma bolag :(

• Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är ju ett allmänt problem med vindkraft. Effekten i ett vindkraftverk varierar med kuben på vindhastigheten.

Så av ren fysik så levererar de bara märkeffekt vid ett mycket smalt intervall av vindhastighet. Det blåser mao antingen alldeles för lite, eller för mycket. "Lagom" är svårt med vindkraft.

Och som du skriver så är små vindkraftverk ett gissel att hålla på med. De ligger inte i närheten av solpaneler som ju är mer eller mindre oförstörbara och inte kräver något underhåll alls att tala om (med undantag för snö, men den gör iaf ingen permanent skada.)
I grannskapet där jag bor så ville ägarna av ett hus gå off-grid och skaffade både solpaneler, vindsnurra och batterier. Vindsnurran låg mer på marken och väntade på reparation än vad det var uppe (efter ett par år). TIll slut bytte de till en ny vindsnurra av ett annat märke/modell. Efte ett par år så låg även den mer på marken än att den var uppe i luften. Då försvann plötsligt stolpen och vindsnurran helt.

Då hade de ändå satsat på en lite större modell som nog hade vingar på 1,5 meter eller något sådant. Men vad hjälper det när det blåser relativt lite nära marken och då slitaget trots detta blir väldigt stort.

Jag har försökt att räkna hem billiga kinesiska snurror (då jag bor väldigt nära havet på västkusten) och det går ju inte ens göra med glädjekalkyler och utan reparationer...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det här upplägget med Volters gengas panna! Tyvärr utanför min budget

"Det finska kraftverket Volter producerar 40 kilowatt el och 100 kilowatt varmvatten med endast 40 kilo träflis. Mindre hyresfastigheter, lantbruk eller företag kan därmed bli självförsörjande på el och varmvatten"

• Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
Eriksgatan
M Martin Lundmark skrev:
Hej Eriksgatan

Jag vet inte vad du menar med ” höll nog masken lite”.

Han berättade om hur han först byggt om sitt eget hus där han tänkte bo som pensionär och att han startat företag med lärdomarna från den egna hussatsningen gällande bland annat vätgas.
Jag läste din sista mening som att du kritiserade Hans-Olof. Att han tänker tokigt.

Numera är det närmast standard vid byggnation av t ex. vätgasmackar att kombinera med solpaneler i närområdet och hydrolysörer för att öka självförsörjningsgraden. Hans-Olof har ju själv helt ok lagringsmöjlighet för vätgas. Skulle kunna köra vätgasbil under vintern och elbil övriga året, ifall hemmatankning av vätgas går att ordna på ett säkert sätt till en rimlig kostnad. Detta kan bli en lösning på problemet att "krafter" nu påverkar regeringen att de ska införa avgifter för inmatning av el från solpaneler till elnätet, vilket skulle få många att stänga ner sina anläggningar sommartid.

Jag läste din sista mening som att du kritiserade Hans-Olof. Att han tänker tokigt.

Numera är det närmast standard vid byggnation av t ex. vätgasmackar att kombinera med solpaneler i närområdet och hydrolysörer för att öka självförsörjningsgraden. Hans-Olof har ju själv helt ok lagringsmöjlighet för vätgas. Skulle kunna köra vätgasbil under vintern och elbil övriga året, ifall hemmatankning av vätgas går att ordna på ett säkert sätt till en rimlig kostnad. Detta kan bli en lösning på problemet att "krafter" nu påverkar regeringen att de ska införa avgifter för inmatning av el från solpaneler till elnätet, vilket skulle få många att stänga ner sina anläggningar sommartid.
Hej Eriksgatan

Jag vet inte vilken mening du syftar på när du skriver ” Jag läste din sista mening som att du kritiserade Hans-Olof. Att han tänker tokigt.”

Det är alla vi som är anslutna till elnäten, och matar i eleffekt till elnäten eller tar ut eleffekt ur elnäten som bekostar elnäten.

Ansluter man en vattenkraftstation eller ett vindkraftverk till elnätet då betalar man för att få mata in eleffekt till elnätet.

Varför skulle undantag för inmatningsavgifter gälla, för solcellsanläggningar på villor som matar in eleffekt till elnätet?
Som dessutom matar in eleffekt i elnät byggda för bara en effektriktning (mot villan)?

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
[länk]
Säkert! Du verkar känna honom bättre än jag. Eller har du bara frisurfat?

Hade han sålt överskottet så hade ekvationen blivit komplett.

Minns att han höll på med vindkraft också, på annan plats. Djärvt!

L L Jan skrev:
Säkert! Du verkar känna honom bättre än jag. Eller har du bara frisurfat?

Hade han sålt överskottet så hade ekvationen blivit komplett.

Minns att han höll på med vindkraft också, på annan plats. Djärvt!
Hej L Jan

I samband med att man utlyste forskningsanslag till forskningsprojekt gällande vätgas (framställning - användning) så besökte jag och en kollega från ett landsting Hans-Olof i bostaden där han förevisade och berättade om sin anläggning, samt sina planer.

Hans-Olof är en mycket framsynt pionjär som, bland annat, var den första i Sverige som fick godkänt att lagra vätgas i villan. Jag håller det inte för osannolikt att upphovet till utlysningen av de forskningsanslag jag sökte till hade påverkats av Hans-Olofs projekt.

Vi borde ha med av Hans-Olofs pionjäranda och idéskapande i Sverige.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.