RoTe
Inger.P. skrev:
Tror knappast att "trädägare" kan bli skyldiga att rensa grannarnas hängrännor...
Hm...
Vår granne har ett jättelikt träd ca 1,5 meter från vårt garage, som är byggt så nära tomtgräns som bara går, likaså hans carport för övrigt (man kan gå över från ena taket till det andra)... Detta träd får garagets fasad att mögla och taket är fullt av mossa samt hängrännan blir hela tiden full av skit, dock tror jag grannen gör rent den ibland. :)
Grannen kan inte heller beskära trädet utan att gå på vårt garagetak. :)
Skulle gärna se det trädet försvinna men vad kan man göra, grannen är ju i övrigt väldigt trevlig och ska jag vara uppriktig så bryr jag mig ändå inte så mycket.

En av de saker vi föll för när vi köpte hus är de vackra ekarna som växer på tomten, fem stora och ståtliga ekar.

Nu har vi genom samtal med närmaste grannen förstått att de vill att vi hugger ner ekarna eftersom det blir så mycket löv. Det roliga i detta är att både vi och grannen har tomtgräns mot en stor kommunal ekbacke, som är grymt uppskattad av alla som strövområde. Vi kan inte fatta att grannen retar sig på våra ekar när det mesta av löven kommer från ekbacken. Hur tänker folk???

Våran granne hade en jättestor Ask precis vid tomtgränsen, även stor kastanj. Visst blev det mycket skräp, framförallt från asken, bukade bli en halv kubikmeter frökapslar från den. Det värsta var att dom dessutom slog rot, så vi brukade få dra upp sisådär 1000 askar ur rabatterna varje år.

Grannen har vid flera tillfällen undrat om vi inte ville att dom skulle ta ned träden. Men vi har haft lite blandade känslor för de vackra träden. Häromåret tog dom ned träden ialla fall. Och visst vi får mer sol, mindre skräp, men för mig hade de gärna kunnat stå kvar. Själva har vi en stor ek vid vår andra tomtgräns, den kommer det inte på fråga att ta ned.

Fantastiskt.
Äntligen något som borde få många "skymmande" grannar (och kommunansvariga) på andra tankar, att kanske förstå hur det skulle vara att bo på en tomt i ständig skugga, speciellt på hösten.
Vågar man tro på att detta?
Skall lämna in en skrivelse till kommunen med hänvisning till utslaget i Hittarp!

Nyckelorden är "trädens kondition som delvis ligger till grund för nämndens nya beslut."!

Kopparspik kan spåras. Jag vet ett fall, där en granne misstänks ha förgiftat ett träd på sin grannes tomt, och man nu låtit analysera trädveden för att undersöka vad som gjorde att det för övrigt friska trädet dog.  I det fallet lär, om man hittar t ex kopparsalter, fortsättning följa med polisanmälan etc, och då handlar det nog inte om principer utan mest om att nu "dj-as tillbaka mot denne granne med alla medel", dvs fortsätta kriget.

Frågan är om man vill ha en friande eller en fällande dom? ;D

En kompis' far löste problemet med kopparspik; tog väl några månader eller så så var trädet i så illa skick att de var tvungen att ta ner det. Men om det går spåra så är det inte så bra kanske =)

Om kopparspik verkligen är så effektivt skulle jag nog sätta dit ett och annat.
Vet någon säkert att det fungerar?
Är det lika effektivt på alla sorters träd?
(Mina barn är väldigt glada för hammare och kopparspik)
Finns inte en chans i världen att man skulle kunna bliva fälld för detta.
Bäva måtte alla prestigehungriga och tjuriga grannar (finns tydligen ganska många sådana?) som inte förstår att hänsyn måste tagas till kringboende i ett villaområde.
Fattar man inte det, skall man flytta ut i skogen.

Jag har hört att det finns roundup spik också. Ett litet plastspik med en lagom dos roundup i. Round up skall visst bara fungera på växter när dom har gröna blad. Så det är fel årstid nu.

Mycket möjligt att detsamma gäller kopparspik. Skillnaden borde vara att rounup bryts ned inann våren, medans kopparspiket lär sitta där och vänta på att saven i trädet går åt rätt håll.

hempularen skrev:
Jag har hört att det finns roundup spik också. Ett litet plastspik med en lagom dos roundup i. Round up skall visst bara fungera på växter när dom har gröna blad. Så det är fel årstid nu.

Mycket möjligt att detsamma gäller kopparspik. Skillnaden borde vara att rounup bryts ned inann våren, medans kopparspiket lär sitta där och vänta på att saven i trädet går åt rätt håll.
Eco-plugg
http://www.jula.se/Butik/default.as...rodukt.asp?pf_id=SE-704003&dept_id=SE-704

Men jag tvivlar på att den tar död på stora träd >:(
Vi har använt den för att förhindra rotskott när vi fällt lövträd. Bökigt att använda, det ska borras ett antal hål i (runt) stubben och sedan slås pluggarna i med hammare.

Är det stora stubbar går det åt många pluggar  :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.