Karlia Karlia skrev:
Vad långt de kommit! Ser fint ut!
Första frukten är på g säger maken (y) .. han kollar lite mer noga än mig hehe.. varje dag när han kommer hem!

Ska se om jag hittar nått sen när jag ska vattna :)
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jag pratar litegrann med mina plantor varje dag.. Passar på att kika då. Men jag planterade inte förräns mot slutet av januari, så de har en bit kvar. (brysselkål, kronärtskocka, tomater och mer chili på vinden) Unga växter av brysselkål, kronärtskocka, tomater och chili under en växtlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Hittade ett par frukter på ”Rocoto Turbo Pube”

Hand håller ett blad med en liten grön Rocoto Turbo Pube chili och lila blommor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..nu är vi på g 2020 :D
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Gurkplantor i krukor vid sidan av deras fröpåsar från Iran på ett brickbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa gurkfröer tog vi med hem från Iran, och sen har de bara legat i sina påsar 5-6 år, minst. Maken ville så. Jag sa att det blir nog inget, så gamla som de är. Tji fick jag! Vartenda frö grodde! Lite väl tidigt, men nu vet jag i a f att de är värda att odla. Ska bli spännande!
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Du får uppdatera oss om hur det går!
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fadai
Kommer säkert att uppdatera, gurka är, precis som chili, helt nytt för mig.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
@13th Marine - har du haft ihjäl dina plantor? :thinking::) Du är för tyst..

.. har förresten inte sett till potatisen du frågade om, men har sett att de (sättpotatisarna) börjat komma in överallt i övrigt (så du är redo ;))
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
[bild] Dessa gurkfröer tog vi med hem från Iran, och sen har de bara legat i sina påsar 5-6 år, minst. Maken ville så. Jag sa att det blir nog inget, så gamla som de är. Tji fick jag! Vartenda frö grodde! Lite väl tidigt, men nu vet jag i a f att de är värda att odla. Ska bli spännande!
.. gurkor är snabba saker hehe, växer en ur huset på nån månad!
Börja leta spaljé/klätterstöd redan nu! (y):)

Du kommer nog hinna skörda nån liten rackare inne.. innan de kan flytta ut..:cool:
 
<Insert undanflykter>

Men för att du ber så snällt @Snigla
Odlingstråg med växande plantor av paprika, chili och örter under växtbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Paprika, chili, purjo och kronärtskocka på väg upp.

Knöltomten kom med leverans igår:
Nät med potatisar och lök märkta med sorter som 'Early rose', 'Arielle', 'Red Emmalie', 'Orla', 'Purple Majesty' och 'Arran pilot'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orla
Purple majesty
Arielle
Early rose
Arran pilot
Red Emmelie
Samt chalottenlök och rödlök.

I övrigt planerar vi för en tomatvägg utomhus, samt att gräva ner lite slang kors och tvärs för att underlätta bevattning.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
@sinuslinus Har du sått nått? :) Planerat för odlingarna 2020 ?
..minns nog att ni odlat rotselleri, har ni nått kvar sedan skörd? :)
 
@Avemo I år väntade jag nästan en månad längre innan jag frågar... Hur går det? :D Planterat ner nått i jorden än i år? Blir det nått spännande på listan..? :)
 
Det ser inte så mycket ut än. Här är en plåt på det varma badrumsgolvet. Physalis, två sorters tomat och två sorters aubergine.
Fröplantor av physalis, tomat och aubergine som grott, täckta med plast, på ett varmt badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är de som grott. De får flytta till ljusare plats.
Plåt med småplantor av physalis och auberginer märkta med sort och datum, klara att flyttas till ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är övervintrad physalis. Jag kanske tar några sticklingar nu i helgen.
En övervintrad physalisplanta i terrakottakruka på ett fönsterbräde med dagsljus och en trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina odlingar fick inte den uppmärksamhet de behövde mot slutet av förra sommaren. Jag renoverade en felbyggd och rutten hall i stället.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fadai
Snigla Snigla skrev:
.. gurkor är snabba saker hehe, växer en ur huset på nån månad!
Börja leta spaljé/klätterstöd redan nu! (y):)

Du kommer nog hinna skörda nån liten rackare inne.. innan de kan flytta ut..:cool:
Nej, dessa åker i komposten. Det blir tid för gurka senare, saknar def plats.
 
A Avemo skrev:
Det ser inte så mycket ut än. Här är en plåt på det varma badrumsgolvet. Physalis, två sorters tomat och två sorters aubergine.
[bild]

Här är de som grott. De får flytta till ljusare plats.
[bild]

Här är övervintrad physalis. Jag kanske tar några sticklingar nu i helgen.
[bild]

Mina odlingar fick inte den uppmärksamhet de behövde mot slutet av förra sommaren. Jag renoverade en felbyggd och rutten hall i stället.
Ibland kommer lite annat vägen, men ni verkar ha haft EN physalis och ta skörd av iaf :) Den ser pigg ut nu med! Blir nog perfekt att ta sticklingar av.. själv tog sig ingen av mina physalis förra året (eller tomatillo).. hm.. kanske borde ha sått dem redan?! (hade dem på min lista för året igen)

Nästa år kanske jag kan ha dubbelt så många växter på groning inne .. om en vecka får jag slå på golvvärmen i vårt nya badrum :D

Bruar ni få mycket aubergineskörd? har sått det några ggr och vi har inte lyckats få nån frukt.. och bara ett par blommor.. :thinking: (plantorna i övrigt såg fina ut).
 
Fadai Fadai skrev:
Nej, dessa åker i komposten. Det blir tid för gurka senare, saknar def plats.
Spara en vettja :D Det är ganska kul med "sällskap" inne hehe.. sen om de får ohyra eller man behöver platsen .. ja då kan man omvärdera sitt beslut hehe..

Har skördat mer gurkor inne än ute hahaha.. (har inte sått några gurkor än i år dock) :)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.