Igår, när det äntligen var fint väder och inte storm, var jag äntligen ut för att se om växthuset hållit ihop.. har inte varit nådigt härnere på vindsidan ibland ..

Sidovy av ett växthus i genomskinligt material med intakta paneler, beläget bredvid några träd en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett växthus i klart väder med något smutsiga väggar och stabil konstruktion, omgivet av träd.
Skapa konto

Ett växthus med smutsiga genomskinliga väggar i behov av rengöring på en solig dag.
Skapa konto

Ser ut att vara komplett tack och lov *pust* (y)

Dock ser det ut att behöva en tvätt, men det är en smärre detalj, händer nog om ett år eller två.. ;)

• Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
S
Apropå växthus så har jag börjat rådda med allt tegel inför mitt växthusbygge. Inventerat och travat om det som jag har på tomten och åkt och köpt mer på blocketannons.

Stapelade tegelstenar bredvid en släpvagn, förberedelse för ett växthusprojekt.
Skapa konto

Sådde frön i fredags till sommarens grönsaker. Lite senare än planerat men det blir inte alltid som man tänkt sig.

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Små stenar stoppar inte timjan och oregano, det gör troligtvis inte en ny ram heller, men man kanske slipper rensa lika ofta :thinking:
Nybyggd odlingslåda i trädgård bredvid ett växthus med timjan och oregano samt en hög med stenar.
Skapa konto

Och så blev det en extra stor odlingslåda, den lille vill odla sand :thinking:
Odlingslåda av trä med jord fylld i en trädgård, leksaker och trädgårdsredskap runt omkring.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Apropå växthus så har jag börjat rådda med allt tegel inför mitt växthusbygge. Inventerat och travat om det som jag har på tomten och åkt och köpt mer på blocketannons.
Jag har en del tegel om du behöver mer.

Kollat till,pallkragarna, lite mer avskavd färg.. massa ogräs.. får städa lite sedan - försökte i helgen men det var halv fruset I lådorna .. så det var liksom dumt att fortsätta (halva rotsystemen blev kvar i lådan!).

Trädgårdsland med pallkragar, avskavd färg och synligt ogräs, redo för vårrenovering.
Skapa konto

Kryddorna (Vissa) har som vanligt hoppas 120 cm över stengångarna och satt sig i alla pallkragarna.. mutter...

Trädgårdsland med träpallkragar och jord i soligt väder, ogräs runtomkring.
Skapa konto

Lite mer jord i nya kragarna så blir de ännubättre.. ur odlingssynvinkel (hann inte få tag på mer jord förra året, innan vi var tvungna att så).

Nu är det dags att planera årets sådd oxå (y)

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Små stenar stoppar inte timjan och oregano, det gör troligtvis inte en ny ram heller, men man kanske slipper rensa lika ofta :thinking:
[bild]

Och så blev det en extra stor odlingslåda, den lille vill odla sand :thinking:
[bild]
Är det en krydda/olika i varje litet fack? ..det såg inte ut o vara så stora fack, hur stora är de?
(kryddor tar ju lätt över världen .. haha.. iaf de vi sått, de hoppar ju tom vidare till andra pallkragar/hål långt bort)

Facken är 32*46cm, och räcker gott till husbehov :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Kör ni med tryckimpregnerat virke till odlingsbäddarna? Jag planerar att bygga några nya snart och funderar på vilket virke jag ska använda. Spontant vill jag använda obehandlat, men tryckimpregnerat lär ju hålla betydligt längre.

Vi har klätt våra med platonmatta på insidan, så ligger fukten inte emot det tryckimpregnerade.

Pallkragarna var bara att slänga efter 3år, så jag valde häftigare doningar.

Fadai
13th Marine 13th Marine skrev:
Facken är 32*46cm, och räcker gott till husbehov :)
Har ju exakt sådana liggande vid garaget! Får släpa in dem i växthuset då, så kommer i a f en del av odlandet igång i tid. Tack för ide´n!

Nu förstår jag inte, vad har du vid garaget?

Fadai
Sådana reglar m fack, som du hade kryddväxter i.

Ah =)
Lycka till! =)

Fadai
Jag skulle ju mura lådor i växthuset. Sen fick vi översvämning o elände, så jag ligger efter m allt. Med facken kan jag någ få ut i a f tomaterna, innan de tar över hela huset.

Fiberduk håller väldigt dåligt, någon som har förslag på ett bra alternativ som håller mer än en säsong?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.